Toimituksen osittaisen kesäloman johdosta julkaisemme 30.6. asti vuoden 2024 luetuimpia juttujamme päivittäisten uusien juttujen lisäksi. Oheinen juttu on alunperin julkaistu 2.1.2024.
No ei. Fordin Flathead V8-60-moottori jostain 1930-luvulta onkin vain 2,2 litrainen tilavuudeltaan. Siten se, jos ei nyt aivan minikokoinen olekaan, säilyttää kuitenkin prätkän mittasuhteet maltillisina. Varsinkin, kun siinä ei ole lainkaan vaihteistoa.
Pyörän rakensi vuonna 2014 Maple Parkissa Illinoisissa toiminut Olson’s V8 Flathead Motorcycles. Kuutiotuumina moottorin tilavuus on 136.
Tällä hetkellä pyörä on myynnissä Bring a Trailer -nettihuutokaupassa, ja siitä on tätä kirjoitettaessa tarjottu 12 000 dollaria. Huutokauppa päättyy kahden päivän kuluttua. Myyjänä toimii ohiolainen Switchcars-niminen yritys.
Pyörässä on 16 tuuman pinnavanteet, Dunlopin D404 -renkaat, tuplalevyjarru edessä ja yksi levy takana, teleskooppietupää ja tuplapakoputkisto, jota ei ole "pilattu" äänenvaimentimin.
Ajovalokotelo on messinkiä ja varsin vaikuttavan näköinen. Väritys on punaista ja mustaa kultaisin yksityiskohdin. Sähkökytkimet ovat peräisin Harleystä ja kyseessä on oikea hardtail, mitä vahvistaa myös jämerän näköisesti jousitettu istuin.
Mainittava erikoisvaruste lienee myös tavarateline. Kaasutin on Holleyn ja mittaristo AutoMeterin. Pyörä on hiljan maalattu uudelleen.
Pyörä on tarkoitettu näyttelykäyttöön tai offroad-ajoon, sillä se ei ole rekisteröity maantiekäyttöön. Mittari näyttää 3300 mailia, mutta todellista ajomatkaa ei tiedä kukaan.
Ford Flathead V8-60 nestejäähdytteinen moottori on peräisin vuosilta 1937-1940. Se on varustettu Holley 94 kaasuttimella, Malloryn sytytysjärjestelmällä, Delcon 12 voltin vaihtovirtalaturilla ja sähköisellä käynnistysmoottorilla.