Vuoden 2023 yhdeksän ensimmäisen kuukauden aikana Japanin moottoripyörämarkkina koki hentoista nostetta. Kokonaismyynti oli noin 370 000 uutta pyörää, jossa oli 0,2 % nousu edellisvuoteen.
Japanin kotimainen moottoripyörämarkkina on 18. suurin maailmassa ja pienentynyt merkittävästi sitten 70-luvun.
Tänä päivänä vain vähäinen osa noin 125 miljoonan henkilön väestöstä käyttää moottoripyörää tai skootteria vaihtoehtoisena työmatkaliikkumisen välineenä. Suurin osa tyytyy muihin ratkaisuihin. Uusia moottoripyöriä ja skoottereita myydään kuitenkin vuosittain noin 400 000.
Markkina oli jonkin aikaa miltei vakaa, kun sitten koronaviruspandemia 2020 nosti myyntiä keskeyttäen hitaan taantumisen. Pienin myynti 60 vuoteen saavutettiin vuonna 2019.
Vuonna 2021 markkina nousi taas yli 0,4 miljoonan, ja vaikuttaa stabiloituneen samalle tasolle vuosina 2022 ja 2023.
2023 skootterisegmentti on kasvanut 3,3 %, kun taas moottoripyörien puoli on taantunut 3,9 %. Skootterimyyntiä on nostanut L1 ja L3-luokkien sähköisten laitteiden myynti.
Suurista perinteisistä valmistajista vain Honda on onnistunut kasvattamaan myyntiään (+3,6%), kun Suzukin myynti on laskenut 2,3%, Yamahan 5,3 % ja Kawasakin myynti on taantunut voimakkaasti, peräti 12,7 %.
Harley-Davidson, jonka myynti nousi ennätystasolle Japanissa viime vuonna, putosi niin ikään peräti 7,5 %.
Lähde: Motorcyclesdata.