Euroopan Parlamentin Liikenne- ja matkailuvaliokunnan jäsenet äänestivät tulevien uusien ajokorttiasetusten sisällöstä joulukuun alkupuolella. MEP-edustajien mukaan he haluavat "olla varmoja siitä, että uudet säännöt myötävaikuttavat tieturvallisuuteen ja lisäksi EU:n vihreään ja digitaaliseen siirtymään".
Muutosaikeita:
– Pakolliset terveystarkastukset kortin saamisen ja uusimisen yhteydessä.
– Kahden vuoden koeaika kortin saaneille uusille kuljettajille.
– Kuljettajan ajotaitojen päivittäminen paremmin oikeisiin ajotilanteisiin sopiviksi.
– Ajokortit voitaisiin ladata älypuhelimeen.
Komitea sopi, että ajokorttien voimassaoloaika olisi vähintään 15 vuotta moottoripyörille, autoille ja traktoreille, ja viisi vuotta kuorma-autoille ja busseille, muutamin poikkeuksin.
Uusien kuljettajien kahden vuoden koeaika merkitsisi myös rajoitteita, kuten kovempia rangaistuksia vaarallisesta ajamisesta ja 0,2 promillen rattijuopumusraja.
Mepit hyväksyivät ehdotuksen, jonka mukaan kuljettajien ajokoulutuksen ja ajokorttikokeiden pitää valmistaa kuljettajat todellisiin ajotilanteisiin sekä kehittää heidän riskitietoisuuttaan erityisesti suhteessa haavoittuviin tienkäyttäjiin, kuten jalankulkijoihin ja pyöräilijöihin.
Turvallisen puhelimen käytön ajon aikana, ajamisen lumessa ja liukkaissa olosuhteissa, kuolleen kulman riskien, kuljettajaa avustavien järjestelmien ja ajoneuvon käytön suhteessa ympäristön ja päästöihin, tulisi niin ikään olla osa ajokorttikokeita.
Mepit myös halusivat EU:n yhteismarkkinoiden nimissä digitaalista ajokorttia, jonka voisi ladata älypuhelimeen ja joka vastaisi täysin kuljettajan fyysistä ajokorttia.
Eri ajonopeudet eri prätkäkorteille
Meppien raportti sisälsi lisäyksiä Euroopan komission ehdotukseen, ja siinä yritettiin lanseerata eri nopeusrajoitukset autoille ja moottoripyörille sekä eri prätkäkorttiluokille riippumatta yleisistä nopeusrajoituksista.
Tämä olisi tarkoittanut sitä, että A1-kortin haltijan maksimiajonopeus saisi olla 90 km/h, A2-kortilla voisi moottoripyörällä ajaa korkeintaan 100 km/h ja A-kortilla maksiminopeus olisi 110 km/h.
A1-kortti on ns. kevytmoottoripyöräkortti, jonka haltijan on oltava vähintään 16-vuotias, ja A1-luokkaan kuuluvien moottoripyörien moottorin maksimitilavuus on 11 kW / 15 hv.
A2-luokan pyörän maksimiteho on 35 kW / 47 hv., ja A-luokan lisenssiä edellyttävien moottoripyörien moottorin teho on rajoittamaton.
Raportti ja sen lisäykset olivat Mep Karima Dellin käsialaa, ja hän perusteli moottoripyörien erillisiä nopeusrajoituksia halusta minimoida ja toivottavasti eliminoida maantiekuolemat vuoteen 2050 mennessä. Tavoitehan olisi sinänsä hieno, mutta peruskysymys kuuluu, että miten se, että haavoittuvassa asemassa suhteessa muuhun ajoneuvoliikenteeseen toimivat moottoripyörät, ajaisivat eri nopeudella muuhun liikenteeseen verrattuna, voisi auttaa? Käytännössä se merkitsisi motoristien ajoturvallisuuden vakavaa heikkenemistä.
Liikennevaliokunnan lopullisen äänestyksen yhteydessä ehdotus putosi pois eikä sisälly raporttiin. Euroopan Parlamentti äänestää lopullisesti ajokorttilainsäädännön uudistuksesta tammikuussa 2024.
FEMA:n lobbaustoiminta
Moottoripyöräilijöiden kannalta myönteinen lopputulos oli omalta osaltaan seurausta kansallisten moottoripyöräilijäjärjestöjen eurooppalaisen yhteistyöorganisaation FEMA:n toiminnasta. Se antoi ajokorttidirektiiviuudistuksesta oman lausuntoonsa syyskuussa 2023.
FEMA todisti, miten useimmat moottoripyöräonnettomuudet tapahtuvat suhteellisen alhaisilla nopeuksilla maaseutu- ja kaupunkiteillä, missä nopeusrajoitukset ovat yleensä alle 100 km/h. Vain 8 % kuolemaan johtaneista onnettomuuksista tapahtuu moottoriteillä.
Muita ajoneuvoja alhaisemmat nopeusrajoitukset eivät paranna turvallisuutta, vaan tuovat ylimääräisiä riskejä erityisesti nuoremmille motoristeille.
Erilliset nopeusrajoitukset korttiluokkien A1, A2 ja A haltijoille johtaisi tilanteisiin, jossa moottoripyöräilijät joutuisivat ristiriitatilanteisiin muiden, suurempien ja raskaampien ajoneuvojen kanssa, joilla on korkeammat nopeusrajoitukset samoilla teillä. Yleisiä nopeusrajoituksia eurooppalaisilla moottoriteillä ovat esimerkiksi Suomen 120 km/h tai Ranskan 130 km/h.
FEMA piti tätä vaarallisena tilanteena jo ennestään haavoittuville tienkäyttäjille, koska se olisi johtanut siihen, että autoilijat olisivat "työntäneet" moottoripyöräilijöitä ja nopeusero olisi lisänny ohitustilanteita. Nyt erinopeusehdotus on kuitenkin kuopattu, joten siitä ei tarvinne olla huolissaan.