Yhdysvaltain liikennevirasto eli Suomen Traficomia vastaava National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), perustaa lakimuutoksen velvoittamana Motorcyclist Advisory Councilin (MAC) eli moottoripyöräilyn neuvoa-antavan elimen.
MAC:in tarkoituksena on toimia koordinoivana ja neuvoa-antavana elimenä moottoripyöräilijöitä koskevien asioiden osalta Liikenneministeriöön, NHTSA:an ja Federal Highway Administrationiin (FHWA) eli tieviranomaiseen päin. Asialistalle kuuluvat sellaiset asiat kuin moottoripyörien ja moottoripyöräilijöiden turvallisuus, suojakaiteiden ja teiden suunnittelu, rakenteet, huoltokäytännöt sekä älykkäiden liikennejärjestelmien (V2V, autonomiset ajoneuvot jne.) käyttöönotto.
Ehdokkaiden nimityskierros on meneillään parasta aikaa, jäsenten toimikausi on kerrallaan kahden vuoden mittainen. Jäseniä toimikuntaan nimitetään 13.
Jäsenistön koostumus perustuu asiantuntemukseen
Nimitykset tapahtuvat seuraavin perustein: viisi jäsenistä edustaa valtion tai paikallishallintoa, ja heillä tulee olla tierakennus- ja turvallisuusalan tausta mukaan lukien moottoripyörien ja moottoripyöräilijöiden turvallisuus.
- Yksi jäsenistä on motoristi, joka toimii valtion tai paikallishallinnon liikenne- ja turvallisuusalan insinöörinä, suunnitteluinsinöörinä tai muuna liikennealan asiantuntijana.
- Yksi edustaa valtion liikenneviranomaisten kansallista yhdistystä.
- Yksi jäsen edustaa kansallista moottoripyöräilijöiden yhdistystä, kuten American Motorcyclist Associationia eli AMA:a tai vastaavaa ryhmää.
- Yksi jäsen edustaa kansallista moottoripyöräilijöiden säätiötä.
- Yksi jäsen edustaa kansallista moottoripyöräilijöiden valmistajien yhdistystä.
- Yksi jäsen edustaa moottoripyörävalmistajaa, jonka päämaja on USA:ssa (H-D, Indian, Zero tai vastaava).
– Yksi jäsen on tieturvallisuusdatan asiantuntija, jolla on taustaa kolaritörmäystestauksissa ja analysoinnissa.
- Yksi jäsen on kansallisen liikenneturvallisuusteollisuuden turvallisuusjärjestön jäsen.
Siinähän olisi Traficomillekin valmis malli kopioitavaksi ja mahdollisuus saada moottoripyöräalan asiantuntemusta lainsäädäntö- ja ohjaus- sekä käytännön työhön laajemminkin.