Interbrandin sadan merkittävimmän brändin tutkimus vuodelta 2023 kertoo, että kymmenen ensimmäisen listalle mahtuvat seuraavat tuotemerkit:
Interbrandin bränditutkimus 2023
- 1. Apple
- 2. Microsoft
- 3. Amazon
- 4. Google
- 5. Samsun6
- 6. Toyota
- 7. Mercedes-Banz
- 8. Coca-Cola
- 9. Nike
- 10. BMW
Kymmenentenä oleva BMW on listan ensimmäinen myös moottoripyöriä valmistava autoalan yritys. Hyvä uutinen on se, että se on parantanut sijoitustaan vuodesta 2022 kolmella pykälällä. Silloin se oli listan sijalla 13.
Listan toinen autoja ja moottoroituja kaksipyöräisiä valmistava yritys on Honda, maailman suurin moottoripyörävalmistaja. Se on rankattu maailman 26. arvokkaimmaksi brändiksi. Pudotusta viime vuodesta sijan verran.
Pitääkö Harleystä olla huolissaan?
Olemme satunnaisesti seuranneet Interbrandin ranking-listaa moottoripyöräilyn vetovoimaisuus mielessämme. Vuosina 2014 ja 2015 Harley-Davidson oli vielä sadan merkittävimmän brändin joukossa. Tarkistimme, että ainakaan 2022 se ei enää ollut mukana.
Jos brändimittauksen ainoan pelkästään moottoripyöriä valmistavan merkin brändi ei enää mahdu maailman sadan merkittävimmän tuotemerkin listalle, niin varmasti Harley-Davidsonin tulisi olla huolissaan siitä.
Pitäisikö meidän olla huolissamme?
Brändit rakentuvat imagolle. Jos Harley-Davidsonin imago on ajamassa uusien sukupolvien kiinnostuksen kohteiden ulkopuolelle, niin sen pitäisi reagoida voimakkaasti asiaan. Tiedämme, että näin se on yrittänyt tehdäkin, heikohkolla menestyksellä. Se on yrittänyt rakentaa vihreämpää imagoa sähkömoottoripyörien avulla, mutta joutui irroittamaan sen omaksi tuotemerkikseen, Livewireksi, Harleyn imagon ulkopuolelle.
Mutta mitä tämä merkitsee moottoripyöräilylle kokonaisuutena? Listalla ei näy esimerkiksi Yamaha tai intialainen Hero, jotka ovat isoja moottoripyörävalmistajia. Ducatinkaan vetovoima, kaikesta merkin gloriasta huolimatta, ei ole riittänyt Top 100 brändilistalle nousuun. Voisimme listata sen Audin alle, koska se omistaa italialaismerkin, mutta kyse ei ole samanlaisesta symbioosista kuin Hondan ja BMW:n moottoripyörä- ja autovalmistuksen kohdalla.
Se miksi olemme huolissamme H-D:n brändin heikkenemisestä on, että ajattelemme sen olevan niin tunnettu prätkäbrändi, että se heijastaa samalla yleistä kiinnostusta moottoripyöräilyyn. Ja jos merkittävin puhtaasti moottoripyörätuotemerkki ei kiinnosta, niin mikä sitten?
Onko moottoripyöräilyn imagolla nykyään minkäänlaista nostetta nuorison keskuudessa? Ota kantaa ja kerro oma mielipiteesi meille: toimitus ( att ) motouutiset.fi.
Aiheesta aiemmin:
TORSTAI 8.10.2015 08:19
Maailman tunnetuimpien brändien listalla vain kolme mp-valmistajaa
TORSTAI 10.10.2019 14:05
Motouutiset 5v sitten: Honda ja Harley-Davidson mukana brändien Top 100 -listalla!