Tarkkaan ottaen Intiassa myytiin sähköisiä moottoroituja kaksipyöräisiä kaikkiaan 91 243 kappaletta marraskuussa 2023. Kumulatiivinen myynti tammikuun alusta marraskuun loppuun oli 783 128 kappaletta, kasvua edellisvuoden vastaavaan jaksoon verrattuna 38 %, ja kun joulukuu lisätään mukaan, odotetaan kokonaismyynnin olevan yli 850 000 sähköistä kaksipyöräistä.
Asiassa on merkittävää se, että tammi-marraskuun myynti oli jo 24 % suurempi kuin koko vuoden 2022 myynti, joka oli 631 461 kappaletta.
Suurin osa pyöristä on peräisin 10 eri valmistajalta, jotka vastaavat tammi-marraskuussa yli 90 prosentista sähkömoottoripyörien myynnistä.
Kuten olemme aiemminkin mainostaneet, sähkömoottoripyörien läpimurto näyttää tapahtuvan Intiassa, jossa päivittäisessä työmatkakäytössä on merkitystä ajolaitteen käyttökustannuksilla sekä huoltotarpeella. Markkinoille on tullut jo nyt massatuotantoon perustuvia edullisia malleja (esim. Ola), jotka valtaavat alaa bensiiniversioilta. Todennäköisesti akkuteknologia ja muut ominaisuudet eivät ole huippua, mutta merkittävämpää on se, että markkinoille tulee varteenotettavia vaihtoehtoja bensiiniversioille ja että ominaisuudet ovat riittäviä.
38 % myynnin kasvu osoittaa, että isompi läpimurto sähköisten kaksipyöräisten osalta maassa on tapahtumassa. Ja se on merkittävää pelkästään siksikin, että kyseessä on maailman suurin mp-markkina, joka pelkällä omalla massallaan mahdollistaa globaalisti merkittävän mittakaavan valmistuksen.
Kahdeksan myydyintä merkkiä
Kärjessä on omassa ylhäisessä yksinäisyydessään kaksi merkkiä, joiden myynti yli yli 100 000 kappaleeseen: Ola Electric (236 485 kpl) ja TVS Motor Co (153 964 kpl). Ather Energy (97 900 kpl) kolkuttelee samaa merkkipaalua ja ylittänee sen joulukuussa.
Ola valmistaa edullisia sähköskoottereita, ja sen markkinaosuus on tällä hetkellä 30 % tuntumassa. TVS:n 19,66 % markkinaosuus lepää yhden tuotteen, iQuben varassa.
Älyskootterivalmistaja Ather Energyn markkinaosuus on 12,5, mutta sen kannoilla vaanii Bajaj Auto, joten Ather julkistaa uuden 450 Apex-mallin sekä perheystävällisemmän e-skootterin vuonna 2024.
Myös Bajaj on vielä vain yhden mallin, Chetakin varassa, mutta sen myynti on koko vuoden ollut kasvussa ja markkinaosuus on 7,82 %. Marraskuussa se nousi jo 13 prosenttiin, mikä on melko hyppy, kun tammikuussa se oli 4 %.
Viidentenä on Ampere Vehicles with 45 528 kappaleen myynnillä. Tuotteena on Primus e-skootteri, joka julkistettiin helmikuussa.
Seuraavaksi tulee Okinawa Autotech 30 644 yksikön myynnillä, joka alkoi vähän hyytyä loppuvuotta kohti. Sama kohtalo on Hero Electricillä. Se oli aiemmin markkinajohtaja, mutta on nyt vasta sijalla seitsemän 3,75 % markkinaosuudella. Vahvan vuodenalun jälkeen myynti on hyytynyt kolminumeroisiin lukuihin loppuvuotta kohti.
Hero MotoCorpin omistaman Vida-alabrändin myynti on jäänyt nipin napin alle 10 000 kappaleen, 9523 kappaleeseen – raja rikkoutunee joulukuussa.
Aiheesta enemmän Autocar Indiassa.