Median mielenkiinto tuntuu hiipuneen sitä mukaa, kuin kunnollinen koeajokin on siirtynyt vuoden 2019 keväästä hamaan tulevaisuuteen.
Motouutiset koeajoi Vergen ensi kerran vasta 2023 heinäkuun lopulla, ja koeajoon oli varattu aikaa tunti. Koeajosta enemmän tässä: Motouutiset koeajaa: Verge TS Pro – suomalaiskeksintöön perustuva sähköprätkä – tämä yllättävä piirre kiinnostaa
Pyörä ei kuitenkaan ollut vielä tuotantovalmis, ainakaan sen suoritusarvot eivät koeajajamme mielestä olleet sitä, mitä oli luvattu. Tunti on sitäpaitsi aivan liian lyhyt aika asialliseen, kaikki pyörän ominaisuudet luotaavaan koeajoon varsinkin, kun lähtöpaikka oli Helsingin keskustassa.
Teknisiä hienouksia ja hankauksia
Vergen erikoisuus on takavanteeseen sijoitettu sähkömoottori, joka mahdollistaa sen, että takavanne on navaton. Samalla, kun moottori on sijoitettu vanteeseen, akustolle saadaan lisää tilaa ja sen painopiste voidaan sijoittaa normaalia alemmas. Kääntöpuolella sitten on suurempi takapyörän jousittamaton massa, joka ei ole aivan kevyt ongelma ratkaistavaksi.
Emme voi tietää, mitä kaikkia ongelmia vannemoottorin ja pyörän muiden ominaisuuksien kehittämisessä on ollut, mutta elektroniset moottorin- ja muut ohjausjärjestelmät lienevät olleet oma harminpesänsä mekaanisten ratkaisujen lisäksi.
Iso valmistaja voi käpytellä esimerkiksi Boschin tai Continentalin pakeille, esitellä speksit ja saa valmiit moottorinohjaus-, ABS-jarru- ja vetoluistonesto- sekä keulimisenestojärjestelmät laitteistoineen paluupostissa, jollei jo mukaansa. Startup-yrityksellä ei tällaisia resursseja ole, vaan ne joudutaan rakentamaan itse tai samankokoisen nyrkkipajan kanssa, ja jo se hidastaa käyntiin lähtöä.
Kotimaan rahoituskierrokselle
Verge kampanjoi vahvasti mainostaen pyöräänsä mm. Mika Häkkisen henkilöbröndillä ja vakuutellen kovaa kasvua. Tekniikka ja talous perehtyi asiaan tarkemmin, ja selvitti Vergen todelliset valmistusmäärät.
Verge Motorcycles ilmoitti marraskuun puolivälissä käynnistävänsä rahoituskierroksen, jonka tarkoituksena on kerätä suomalaisilta sijoittajilta "12 miljoonaa euroa kansainvälisen toiminnan skaalaamiseen".
Rahoituskierrostiedotteen yhteydessä ei paljastettu valmistettujen Verge-moottoripyörien määrää, mutta se selvisi rahoituskierroksen järjestäjän kasvurahoitusyhtiö Springvest Oyj:n sijoittajamuistiosta. Sen mukaan Vergejä on toistaiseksi valmistettu 20 kappaletta, joista myyty on kahdeksan.
Yrityksen tilauskanta vuoden 2023 loppupuolella on kaikkiaan 327 sähkömoottoripyörää.
Lokakuuhun mennessä Vergejä oli rekisteröity Suomeen vain yksi. Pyörän toimitukset ovat myöhästyneet alunperin sovitusta.
Verget kootaan yrityksen Tallinnan kokoonpanolaitoksessa. Osia valmistetaan mm. Suomessa.
Julkkiksia hyödyntämässä
Verge ponnistelee kovasti saavuttaakseen kansainvälistä nostetta. Sitä osoittaa mm. aiemmin julkistettu Mika Häkkinen -erikoismalli sekä autoalan konkareiden Alan Fosterin ja Haydn Bakerin nimittäminen yhtiön palvelukseen. Foster aloitti Vergen operatiivisena johtajana ja Baker ohjelmajohtajana 1. elokuuta. Heille on kaavailtu roolia yrityksen kansainvälistämisessä.
Foster on työskennellyt yli 15 vuotta McLaren Automotivella erilaisissa johtotehtävissä. Hän vastaa Vergen tuotantokapasiteetin kasvattamisesta, laadunvalvonnasta ja operatiivisesta toiminnasta.
Baker on ollut liki kymmenen vuotta eri johtotehtävissä McLaren Automotivella ja työskennellyt yhdysvaltalaisella sähköautovalmistaja Rivianilla. Baker vastaa Vergen tuotekehitysohjelmasta, teknisistä prosesseista ja standardeista sekä tuoteportfolion skaalautuvuudesta.
Verge California ja Starmatter-alusta
Los Angelesin autonäyttelyyn Verge toi nähtäväksi Verge California -mallin, joka poikkeaa normi-Vergestä oranssi-musta värityksen verran.
Varsinainen uutuus oli kuitenkin Starmatter-alusta. Se yhdistää ohjelmistopäivitykset, sensoriteknologian, tekoälyn ja edistyksellisen käyttöliittymän. Starmatter tuo automaattiset over-the-air-päivitykset (OTA), joiden kautta Vergen asiakkaat voivat saada uusia toimintoja ja parannuksia moottoripyöräänsä.
Se tarjoaa lisäksi valmiudet hyödyntää tekoälyä ja koneoppimista sensoriteknologian keräämän datan jalostamisessa, joka mahdollistaa moottoripyörän ominaisuuksien mukauttamisen käyttäjäkohtaisesti. Starmatter-alustan keskiössä on Vergen uudelleenrakennettu HMI-käyttöliittymä (Human-Machine-Interface), jonka tiimoilta moottoripyörävalmistaja on aloittanut yhteistyön Unreal Engine -pelimoottoria kehittävän Epic Gamesin kanssa.
Autoissa tekoälytoiminnot ovat olleet käytössä jo vuosia, mutta moottoripyörissä sensoreita ja tekoälyä ei ole juurikaan hyödynnetty. Starmatterin myötä Verge tuo erilaiset sensorit ja koneoppimismallit osaksi sarjatuotannossa olevien moottoripyörien toimintaa. Vergessä on sensoripaketti, johon kuuluu GPS-paikannus, kiihtyvyysanturi sekä Bluetooth-, 4G- ja Wifi-yhteys.
Mahdollistaakseen kaikki uudet toiminnallisuudet ja teknologiset kehitysaskeleet, Verge on uudelleenrakentanut oman HMI-ohjelmistonsa Epic Gamesin kehittämän Unreal Engine -pelimoottorin päälle.
Vergen tulevaisuus?
Vergen tulevaisuus taitaa olla ison kysymysmerkin takana. Jos muistamme, miten hankalaa esimerkiksi Kymiringin rahoituksen kerääminen on ollut, tarvittavan läpimurtovarallisuuden kokoaminen taitaa olla kiven takana.
Lisäksi Verge-moottoripyörien hinnat ovat ainakin Suomessa nousseet reippaasti yli sen, mitä alkujaan luvattiin. Mika Häkkinen -mallin hinta on 110 000 euroa. Onko pyörässä rahalle vastinetta?
Tuotanto-ongelmista kertonee sekin, että käsittääksemme mikään puolueeton taho ei ole vielä päässyt testaamaan läpikotaisin Vergen suoritusarvoja: tehoa, vääntöä, ajomatkaa latauksella tai akun todellista latautumisnopeutta.
Myöskään avustavan elektroniikan toimivuudesta ei ole varmaa tietoa.
Yritys on heittänyt ainakin näennäisesti hukkaan jo neljän vuoden kehitysjakson. Mitä oikeasti on odotettavissa?
Aiheesta aiemmin:
KESKIVIIKKO 6.9.2023 11:41
Nimitysuutinen: uusia nimiä Vergen johtoon
PERJANTAI 28.7.2023 11:03
TORSTAI 17.11.2022 11:35