Honda positioi vedyn yhdeksi vakavasti otettavaksi vaihtoehdoksi tulevaisuuden voimanlähteenä siinä missä sähkönkin.
Se esittelee yhdessä General Motorsin (GM) kanssa kehittelemänsä seuraavan sukupolven polttokennomodulin Euroopan Hydrogen Weekillä, joka järjestetään Brysselissä 20-24 marraskuuta eli kuluvalla viikolla. Vetyä käyttävän polttokennon kehitystyö on osa sen pyrkimystä hiilineutraaliuteen kaikissa toiminnoissaan globaalisti vuoteen 2050 mennessä.
Brysselissä näytillä oleva polttokennoratkaisu on kehitetty tarjoamaan poikkeuksellista kestävyyttä ja monipuolisuutta sekä sopivuutta monenlaisiin käyttötarkoituksiin mukaan lukien polttokennolla varustetut ajoneuvot (FCEV), kaupalliset ajoneuvot, rakennuskoneet sekä sähkövoimanlähteet.
Toisen sukupolven polttokenno ei siis tuollaisenaan ole suunniteltu moottoripyöräkäyttöön, mutta voi tietysti toivoa, että se on skaalattavissa myös alaspäin. Aika näyttää.
Honda tekee parhaillaan yhteistyötä useiden yritysten kanssa, jotka kehittävät tuotteita kyseisillä polttokennon sovellusaloilla. Valmiita tuotteita on odotettavissa 2020-luvun puolivälin tienoilla.
Honda on kehittänyt polttokennoteknologiaa jo 30 vuoden ajan, ja se uskoo sen kysynnän pian ylittävän kaupallisen käyttöönoton kriittisen kynnyksen .
Monet teollisuudenalat etsivät kovan paineen alla ratkaisuja pystyäkseen nopeasti siirtymään nollapäästöisiin teknologioihin energiantuotannossa. Honda uskoo uuden sukupolvensa polttokennoratkaisun sopivan siihen hyvin, kiitos kompaktien mittojensa, suuren tehon ja kestävyyden. Laitteen käyttöönotto on lisäksi nopeaa.
Honda kehittää laitetta sekä liikennettä että teollisuutta varten.
Honda suunnittelee aloittavansa täysin uuden CR-V FCEV -mallin myynnin aloittamista Pohjois-Amerikassa ja Japanissa vuoden 2024 mittaan. Lisäksi se investoi merkittävästi FCEV-ratkaisujen kehittämiseksi raskaiden kaupallisten ajoneuvojen nollapäästöisiin sovelluksiin rahti- ja logistiikkasegmenttiin.
Honda on kehittänyt polttokennoteknologiaa ja yli 30 vuoden ajan. 2002 se julkisti Honda FCX:n sekä Yhdysvalloissa että Japanissa, joka oli ensimmäinen kaupallinen FCEV-ajoneuvo.
Lähde: Honda.