Honda CBR600RR:llä voitettiin MM-Supersport-mestaruuksia vuosina 2003-2008 ja jälleen 2010, 2012 ja 2014. Menestystä tuli myös Aasian mestaruussarjassa. Sen moottori ryyditti menoa Moto2-luokassa vuosien 2010 ja 2018 välillä.
Uusi CBR600RR esiteltiin ensi kerran Japanin ja Thaimaan markkinoille jo mallivuodelle 2021, ja nyt vuodeksi 2024 on maantiekelpoisen sporttipyörän aika palata Eurooppaan. Pyörässä on MotoGP-peräistä elektroniikkaa ja aerodynamiikkaa. Ja kuten aina, moottori kiertää korkealta ja kovaa.
Moottori
Pyörän moottori luonnollisesti kiinnostaa. Se on nelisylinterinen rivimoottori, varustettu kahdella kannen yläpuolisella nokka-akselilla sekä neljällä venttiilillä per sylinteri. Sen tilavuus on 599 cm3. Huipputeho on 89 kW / 119 hv / 14 250 rpm. Maksimivääntö on 63Nm / 11 500 rpm. Moottorin sylinterinhalkaisija on 67mm ja iskunpituus 42,5mm, puristussuhde 12.2:1.
Kaikki moottorissa on käytännössä uutta venttiilikoneistosta ruiskuun, käytettyihin materiaaleihin, venttiilien ajoituksiin jne.
Ja pyörässä on luonnollisesti avustava / luistokytkin sekä vakiona vaihdeavustin.
4-2-1-pakoputkisto päättyy, kuten oli muotia 90-luvulla ja 2000-luvun alussa, istuimen alle. Pakoputkisto on läpimitaltaan suuri, ja katalysaattorin kokoa on kasvatettu täyttämään Euro 5 -säädökset.
Elektroniikkaa
Elektroniikkapaketti on samaa perua kuin Honda RC213V-S:ssä ja CBR1000RR-R Firebladessa. Siihen kuuluvat throttle-by-wire sekä 9-portainen Honda Selectable Torque Control (HSTC), eli vetoluiston esto, keulimisen hallinta sekä takapään noston hallinta.
Keskeisessä osassa on Boschin kuusiakselinen inertiamittausyksikkö (IMU), joka antaa asento- ja kiihtyvyystiedot pyörän elektroniikkaa ohjaavalle keskusyksikölle. Ajotapavalintoja on kolme, mukana on lisäksi kaksi kuljettajan muokattavissa olevaa vaihtoehtoa. Näissä voidaan säätää moottorin tehoa, moottorijarrutusta, HSTC:tä ja keulimisen hallintaa.
Kaksoiskehtorungon lisäksi myös takakeinuhaarukka on alumiinia. Akseliväli on 1370 mm ja pyörän tankattu paino nesteineen on 193 kg. Polttoainetankin tilavuus on 18 litraa.
Alustan toiminnasta vastaa edessä 41 mm:n Showan Big Piston USD -teleskooppihaarukka, joka on täysin säädettävä, kuten myös Showan takamonovaimennin.
Nelimäntäiset radiaalisti asennetut etusatulat vastaavat pysähtymisestä, ja rikkana rokassa ajostabiiliutta varmentamassa on Hondan sähköinen ohjausiskunvaimennin (HESD).
Sekä luistonesto että ABS-jarrut ovat kallistuksessa toimivaa mallia, kiitos IMU:n.
Täysväri-TFT-mittaristonäytössä on Street, Circuit ja Mechanic modet. Vaihtoindikaattori ja kierrosajastin ovat myös mukana.
Hondan Emergency Stop Signal (ESS) ja käynnistyksenestojärjestelmä (HISS) kuuluvat varusteluun.
Vuosimallin 2024 CBR600RR tulee saataville kahtena värivaihtoehtona kuten kaikki muutkin supersport-sarjan mallit: Matt Ballistic Black Metallic, ja Hondan kisaorganisaation (HRC) käyttämällä Grand Prix Red HRC TriColour -värityksellä.
Valualumiinvanteiden rengaskoko on edessä 120/70ZR17M/C ja takana 180/55ZR17M/C.
Aerodynamiikkaa
Pyörän aerodynamiikan pitäisi olla parasta luokassaan, ja wingletit – siivekkeet – antavat eturenkaalle lisää downforcea ja parantavat pitoa. Ilmanvastus on 0,555 kuljettaja mukana kisa-ajoasennossa mitattuna. Siivekkeet parantavat stabiiliutta kurveissa ja kääntyvyyttä kiihdytettäessä.
CBR600RR:ssä on hyödynnetty MotoGP:stä johdetusta RC213V-S- sekä CBR1000RR-R Firebladesta saatua osaamista, ja fokus on ollut massakeskipisteen hyödyntämisestä.
Sen tuloksena pyörän kompaktit LED-ajovalot, vilkut ja ABS-modulaattori ovat kevyempiä kuin edellisessä mallissa. Ajoasento sopii sekä tielle että radalle. Pyörä on myös kapeampi ja ajoasento suunniteltu siten, että kuljettajan kädet asettuvat luonnolliseen asentoon vauhdissa. Istuinkorkeus on 820 mm. Parhaaseen mahdolliseen aerodynamiikkaan yltämiseksi tuulilasi on asennettu 38° kulmaan.
Pyörään on saatavilla kaksi eri lisävarustepakettia: kisapaketti ja mukavuuspaketti sekä lisäksi HRC kisakitti. Se parantaa moottorin tehoa, kanttausominaisuuksia ja pitoa sekä säästää painoa. Kitti on tarkoitettu vain kisakäyttöön. Siihen kuuluvat ECU, johdotus, kannentiiviste, isompi jäähdytin, kisaputkisto, etu- ja takajousitus sekä jarrulevyt.
Aiheesta aiemmin:
SUNNUNTAI 12.11.2023 12:03
Honda päivitti 500-kuutioisensa: nimi- ja linjamuutoksia ja uusia ominaisuuksia
PERJANTAI 10.11.2023 13:56
Kaikki juttumme Milanon EICMA 2023 -messuilta löydät täältä
TIISTAI 11.8.2020 08:11
Uusi Honda CBR600RR julkistetaan 21.8. – katso myös makea tiiseri
SUNNUNTAI 16.4.2017 07:56
Poikaystävä ei ottanut mukaan mp-reissulle - nainen lähtikin ajamaan maapallon ympäri - yksin