Vuosimallin 2024 Yamaha MT-09:ssä ei ole tarjolla mitään suurta yksittäistä muutosta, mutta pieniä muutoksia on paljon, joten yhdessä ne vaikuttanevat asiallisen paljon.
Ulkonäön osalta MT-09:n Led-ajovaloa ja sen kotelon muotoilua on uusittu, tuloksena uusi skarpimpi ilme.
Muutokset eivät ole jääneet pelkkään näkyvään, vaan myös imuääntä on terästetty uudella ilmansuotimen kotelolla ja ilman sisäänottoputkilla.
Ajoergonomiaa
Ajoergonomiaa on parannettu muokkaamalla ohjaustanko-jalkatapit-istuin-kolminaisuuden mittasuhteita. Tavoitteena helpompi liikkuvuus eri ajoasentoihin. Ohjaustanko on matalammalla ja kuljettaja voi valita kahdesta säädettävästä ohjaustangon asennosta. Jalkatapit on asennettu 30,6 mm taaemmas kuin edellisessä mallissa ja niitä on nostettu samalla 9,5 mm. Jalkatappien korkeutta voi säätää kahteen eri asentoon.
Takajarrupoljin on muotoiltu uusiksi ja valmistettu taotusta alumiinista. Vaihdepoljinta on madallettu, jotta vaihtamisesta selviää pienemmällä nilkan liikkeellä.
Polttoainetankki on uusittu muotoilusyistä ja mahdollistamaan vapaampi ajoasento.
Uudessa MT-09:ssä on erilliset kuljettajan ja matkustajan istuimet. Etuistuimen alla on USB-C-liitin.
Jarruja, alustaa ja mittaristoa
Jarrupuolella parannusta on haettu uudella Brembon radiaalipääsylinterillä.
MT-09:n 41 mm KYB etuhaarukka on täysin säädettävissä jousen esijännityksen sekä puristus- ja paluuvaimennuksen osalta. Säädettävän takaiskunvaimentimen linkitystä on muutettu ja ensiasennusrenkaina on nyt Bridgestone Battlax Hypersport S23 M:t.
MT-09:ssä on täysin uusi vaakaan asennettu 5" täysvärinen tft-näyttö uusine käyttöliittymineen. Mittariston teeman voi valita neljästä vaihtoehdosta.
MyRide-appin avulla voi linkittää matkapuhelimen pyörään. Se tarjoaa tyypilliset soittomahdollisuuden, musiikin kuuntelun Bluetooth-kypäräpuhelinsetin kautta sekä navigointinäytön mittaristolle. TFT-näyttöä voi personoida lisää lähettämällä siihen kuvia MyRide-appia käyttäen.
Pyörän elektronisia toimintoja ohjataan ohjaustangon uusitun painikkeiston avulla.
Ajotapavalintoja ja vaihtoavustimia
Ajotapavalintoja on kolme: "Sport", "Street" ja "Rain", sekä kaksi kustomoitavaa vaihtoehtoa. Niihin voi ohjelmoida mieleisensä tehon, vetoluistoneston ja wheelieneston asetukset joko suoraan mittariston kautta tai MyRide-appin avulla.
Kolmannen sukupolven MT-09:n tuli vuonna 2021 ensi kertaa kuusiakselinen inertianmittausyksikkö (IMU). Se ohjaa kaikkia kuljettajaa avustavia järjestelmiä kuten kaarteissakin toimivaa vetoluistonestoa, keulimisenestoa sekä lukkiutumatonta jarrujärjestelmää. Vuoden 2024 mallissa on lisäksi Back Slip Regulator (BSR). Se päästää takapyörän pyörimään niissäkin liukkaissa paikoissa, joihin luistokytkimen ominaisuudet eivät enää riitä.
2024 MT-09:n vakio-ominaisuuksiin kuuluvat ensi kertaa vakionopeudensäädin sekä automaattisesti päältä menevät vilkut.
Hätävilkut kytkeytyvät automaattisesti päälle kovan jarrutuksen yhteydessä.
Kolmannen sukupolven vaihtoavustin toimii sekä ylös- että alaspäin ja mahdollistaa kytkimettömät vaihdot. Se ei toimi kuitenkaan määrätyissä olosuhteissa joko äärimmäisen korkeilla tai matalilla kierroksilla, tai kun pyörällä ei joko kiihdytetä tai moottorijarruteta. Merkkivalo mittaristossa kertoo, onko shifteri käytettävissä vai ei.
Tärkeimmät tekniset ominaisuudet
- Uudistettu LED-ajovalo
- Älypuhelinyhteydellä ja navigoinnilla varustettu 5-tuumainen TFT-värinäyttö
- Yamaha Ride Control (YRC)-järjestelmä
- YRC-asetusten muokkaus älypuhelimella MyRide-sovelluksen kautta
- Uudistettu ajoasento (säädettävissä)
- Uusi kaksiosainen istuin
- Uudelleenmuotoiltu polttoainesäiliö
- 890-kuutioinen kolmisylinterinen, neliventtiilinen, DOHC-tyyppinen CP3-moottori
- Kuusiakselinen IMU-liiketunnistin
- Vakionopeudensäädin
- Uusi Brembon radiaalinen pääsylinteri
- QS-vaihdeavustin
- Kevyt alumiinirunko
Uusi MT-09 sekä sen 35 kW:n versio tulevat saataville kolmena eri värivaihtoehtona: Midnight Cyan, Icon Blue ja Tech Black. Toimitusajat ja hinnat varmistuvat myöhemmin.