Tämän vuoden EICMA-messuilla Boschilta onkin luvassa lisää moottoripyöräilijöiden turvallisuutta parantavia ratkaisuja. Bosch korostaa ennakkotiedotteessaan sitä, että motoristien turvallisuus on heidän pääprioriteettinsa, ja heidän ratkaisunsa koskevat kaikkea moottorikomponenteista sähköiseen voimalinjaan, mittaristoihin ja liitettävyyteen.
MSC- ja tutkajärjestelmät
Boschin tavoitteena on päästä onnettomuusvapaaseen moottoripyöräilyyn, ja se painottuu erityisesti heidän nykyaikaisessa Motorcycle Stability Control (MSC) -ajonvakautusjärjestelmässään. Boschin tutkimuslaitos arvioi, että jos MSC olisi integroituna jokaiseen moottoripyörään, se voisi potentiaalisesti kokonaan estää, tai lieventää onnettomuuksissa loukkaantumisten vakavuusastetta, viidessä prosentissa onnettomuuksista yksistään Saksassa. Yritys on myös laajentanut MSC-järjestelmiensä tarjontaa pienempiin moottoripyöriin, esitellen sekä 6D- että kustannustehokkaita 3D-sensoreita eri segmentteihin.
Boschin tutkaan perustuvat järjestelmät on kehitetty estämään noin joka seitsemäs moottoripyöräonnettomuus. Nämä elektroniset apuvälineet hyötyvät Boschin uusimmasta tutkasukupolvesta, jonka kantama on aiempaa pidempi ja kohteen sijainnin määrittelytarkkuus parempi.
Parempaa näyttöteknologiaa
Kuljettajan mukavuuden parantamiseksi Bosch on julkistanut 5" TFT-värinäytön, josta on helppo nähdä kaikki tarvittava silmäyksellä. Lisäksi siihen integroitu liitettävyysklusteri (ICC) mahdollistaa puhelimen integroinnin järjestelmään ja sitä myöten navigoinnin sekä musiikin kuuntelun ja puhelintoiminnot. Tämä vähentää erillisten ulkoisten näyttöjen tarvetta, jotta kuljettajat voivat keskittyä ajamiseen.
Bosch esittelee myös seuraavan sukupolven sähköisen napamoottorinsa, joka on yhdistetty valmistajansa ohjausyksikköön. Se mahdollistaa pehmeän (Smooth) ajotapavalinnan, sähköisen vetoluistoneston, regenerointitoiminnon sekä maksimoi tehon ja turvallisuuden.
Lisäksi Bosch jatkaa polttomoottorien elektronisten ohjausjärjestelmiensä hienosäätöä sekä Euro 5:n että Intian BS 6:n osalta.
Lähde: Bosch.