Vuodelle 2024 Yamaha tuo Sport Heritage -mallistoonsa uuden XSR900 GP:n. Mallisto ammentaa Yamahan vanhasta kisapyörämallistosta. Tyypillistä Sport Heritage -malleille on nostalginen muotoilu yhdistettynä moderniin teknologiaan, ja ainakin ulkonäön ja paperitietojen perusteella tässä on onnistuttu mainiosti.
Uusi XSR900 GP yhdistää 1980-luvun Grand Prix -mallien ulkonäön uuteen teknologiaan, kuten Yamahan 890-kuutioisen CP3-crossplane-moottorin sekä R1-mallista peräisin olevan kuusiakselisen inertiatunnistimen (IMU).
Uusittujen ohjaustangon painikkeiden avulla voi käyttää myös älypuhelinyhteyttä, navigointia ja ajotilavalintoja. Uusittujen valintapainikkeiden tavoitteena on ollut parantaa käytettävyyttä ja ergonomiaa.
Hätäjarrutustoiminto (Emergency Stop Signal, ESS) reagoi äkkijarrutukseen kytkemällä hätävilkut päälle varoittaakseen takana olevia tienkäyttäjiä siitä, että ajoneuvo on pysähtymässä nopeasti.
Pyörää on helppo katsoa, ja epäilemättä moottorin perusominaisuudet; väännökkyys ja riittävä teho sekä laadukas alusta tekevät siitä miellyttävän tuttavuuden.
Tärkeimmät tekniset ominaisuudet
- Älypuhelinyhteydellä varustettu viisituumainen TFT-värinäyttö
- Laadukas, säädettävä KYB-jousitus edessä ja takana
- Uudistetut clip-on-ohjaustangot ja valintakytkimet
- Deltabox-tyylinen runko
- Uudet sivupaneelit ja irrotettava istuinpäällinen
- Säädettävät jalkatapit
- Yamahan YRC-ajonhallintajärjestelmä ja kuusiakselinen liiketunnistin (IMU)
- Vakionopeudensäädin, QSS-vaihdeavustin ja A&S-kytkin
- 890-kuutioinen EU5+-päästövaatimuksen täyttävä CP3-moottori
Malli on saatavissa kahtena värinä: Legend Red ja Power Grey. Hinnat eivät vielä tätä kirjoitettavissa olleet tiedossa.