Moottorissa on STM-EVO SBK kuivakytkin, ja mukana on riittävästi elektroniikkaa. Painoa on pyritty alentamaan osavalinnoin ja materiaaleihin panostamalla. Tämä tarkoittaa hiilikuidun käyttöä katteissa ja titaanista takarunkoa.
Moottorin tehoa voi kasvattaa käyttämällä Ducati Corse Performance Powered by Shell Advance -öljyä, joka on Ducati Corsen ja Shellin MotoGP-osaston yhteistyön tulos.
Numeroitu sarja
Ducati Multistrada V4 RS:ää valmistetaan numeroituna sarjana. Numerokyltti on sijoitettu yläkolmioon. Sarjan pituutta ei paljastettu.
RS:n moottorissa on desmodrominen venttiilikoneisto, joten luvassa on ainutlaatuista suorituskykyä ja ajotunnelmaa sekä desmodromisen venttiilikoneiston ääntä Akrapovicin vaimentimella väritettynä – ainakin, jos Ducatiin on uskominen.
RS on Multistrada-perheen sporttisin edustaja, mitä edelläesitetyn lisäksi korostavat Öhlinsin semiaktiivinen elektronisesti ohjattu alusta sekä taotut alumiiniset vanteet.
RS-logo on Ducatin design-keskuksen käsialaa, ja se toistuu värityksessä, avaimessa ja mittariston grafiikassa. RS on erehtymättömästi Multistrada, mutta supersport-versio.
Hiilikuitua on käytetty mm. etulokasuojassa, käsisuojissa sekä lämpösuojissa, ja sitä käytetään kontrastina Iceberg White -väritykselle rikastettuna punaisilla väriviittauksilla Desmosedicin MotoGP-versioon.
Takarunko on titaania, mikä säästää painoa 2,5 kg vakioon verrattuan.
Moottori täyttää jo Euro 5+ päästönormiston. Hengittävyyttä ja sopivaa imuääntä on saavutettu ottamalla ilmansuodin Panigale V4 R:stä ja pakoääntä Akrapovicin erityisesti Multistrada V4 RS:ää varten kehittämästä vaimentimesta
RS:n moottorin huipputeho on 180 hv 13 500 kierroksella minuutissa ja venttiilien tarkistusväli 30 000 km.
Moottorin lämpömukavuuden parantamiseksi Desmosedici Stradale kytkee pois päältä kaksi taempaa sylinteriä, kun pyörä on pysähdyksissä, tyhjäkäynnillä ja kun moottorin lämpötila nousee yli 70 asteen. Lämpömukavuuden takaamiseksi kuljettajan jaloille ajoviimaa tuovat ohjaimet voi sulkea kylmimpinä päivinä.
Elektroniikkaa riittävästi
Pyörässä on kaksi tutkaa, toinen katsoo eteen ja toinen taaksepäin. Ne mahdollistavat mukautuvan vakionopeudensäätimen sekä sokeiden pisteiden ilmaisun.
RS:ssä on lisäksi Boschin inertianmittausyksikkö (IMU) joka hoitelee neljän tehovalinnan: Full, High, Medium, Low sekä neljän ajotapavalinnan: Race, Sport, Touring, Urban toiminnan. Lisäksi se mahdollistaa Wheelien hallinnan (DWC), vetoluiston eston (DTC) ja moottorijarrutuksen hallinnan (EBC) ja vielä kaksisuuntaisen vaihtoavustimen toiminnan.
Full Power Mode on yhdistetty Race ajotapavalintaan ja esitellään ensi kertaa Multistrada-mallistossa. Se antaa käyttöön täyden tehon kaikilla vaihteilla. Muut tehovalinnat toimivat siten, että High antaa täyden teho 4, 5 ja 6-vaihteilla, ja hieman vähemmän alemmilla vaihteilla, myös kaasun vaste on pehmeämpi. Low-valinta vähentää tehon 84 kilowattiin / 114 hevosvoimaan, ja pehmentää entisestään kaasuvastetta.
Pyörän elektroniikkapaketin sporttisuus tulee ilmi mittariston uudessa grafiikassa. Hallintapaneelin toiminta on samantyyppinen ratapainotteinen kuin Panigale V4:ssä ja Streetfighter V4:ssä. Menut näyttävät eri toimintojen tason valitulla ajomodella. Vetoluistoneston ja wheelien hallinnan puuttuminen ajoon näytetään vilkkuvalla elementillä.
Väri-tft-näyttö on halkaisijaltaan 6,5" ja siinä on RS-erikoisgrafiikat. Älypuhelimen voi kytkeä pyörään ja käyttää mittaristoa navigoinnin näyttönä Ducati Connect -appin avulla. Puhelimelle on tuuletettu osasto.
Alusta ja ergonomia
Pyörän alusta on kehitetty sopivaksi 17" etupyörän mukaan. Tavoitteena on ollut tarkasti ohjautuva sporttisuus. Tämän vuoksi pyörässä käytetään alumiinista monokokkirunkoa toisin kuin Mulstistrada V4 Rallyssa tai S:ssä. Ohjauskulma on 25,75° ja takaamassa tiukempaa sporttisuutta, kun V4S:ssä ja Rallyssä se on 24,5° .
Marchesinin taotusta alumiinista valmistetut vanteet ovat 2,7 kg kevyemmät kuin V4 S:ssä. Renkaina on Diablo Rosso IV Corsat, edessä 120/70 ja takana 190/55.
Alustan toiminnasta vastaa Öhlins Smart EC 2.0 elektronisesti ohjautuva jousitus, joka omalta osaltaan takaa pyörän sporttisuuden. Sen toiminta perustuu tapahtumapohjaiseen järjestelmään, kuten Panigale V4 S:ssä ja Streetfighter V4 S:kin. Järjestelmä säätää itsensä kuljettajan ajotyylin mukaan. Se on jo käytössä Multistrada V4 Pikes Peakissa, ja on uudelleen kalibroitu tarjoamaan balanssin mukavan ja rennon ja taas sporttisen ajon välillä.
Jarrut on johdettu suoraan Panigale V4:stä. Etulevyt ovat halkaisijaltaan 330 mm ja satulat ovat Brembon Stylema 4-mäntäiset monoblokki radiaalisatulat. Takana on yksi 265 mm levy ja Brembon kelluva satula. Järjestelmää hallinnoi Bosch-Brembo ABS 10.3ME, joka on kaarteissakin lukkiutumaton ABS-järjestelmä.
Lisää keveyttä on saatu aiempaa pienemmällä akulla. Pyörä on kaikkiaan 3 kg kevyempi kuin Multistrada V4 Pikes Peak.
V4 RS:n ergonomia on sporttisempi kuin Multistrada V4:n. Sen jalkatapit on sijoitettu korkeammalle ja taaemmas etunojapainotteisemman asennon saavuttamiseksi. Ohjaustanko on alempana, kapeampi, ja se on suorempi. Uusissa pehmeämmissä kahvoissa on sporttisempi tuntu. Muutosten tarkoituksena on ollut tarjota parempi ajotuntuma sporttiseen ajamiseen, mutta säilyttää silti ajamisen mukavuus.
Pyörään on saatavilla lisävarusteita, kuten laukkuja, matkustajan istuin ja erilaisia tuulilaseja.
Multistrada V4 RS tulee saataville tammikuussa 2024 ja ainoastaan mallille suunnitellulla Iceberg White -värityksellä. Pyörässä on neljän vuoden "4Ever Multistrada" -takuu ilman kilometrirajoitusta.
Pääkomponentit:
- Moottori: 1103 cc Ducati Desmosedici Stradale, venttiilien tarkastusväli 30 000 km
- Alumiininen monokokkirunko ja alumiininen yksipuolinen takahaarukka.
- Titaaninen takarunko
- Hiilikuituosia
- Öhlins Smart EC 2.0 semiaktiivinen sähköisesti ohjattu “event based” -järjestelmä.
- Jousituksen joustomatka edessä ja takana 170 mm
- 17" Marchesinin taotut alumiinivanteet, Pirelli Diablo Rosso IV Corsa renkaat, koot 120/70 ZR17 edessä ja 190/55 ZR17 takana.
- Bosch-Brembo ABS 10.3ME kaarteissakin lukkiutumaton ABS-järjestelmä.
- Etulevyt halkaisijaltaan 330 mm ja Brembon Stylema 4-mäntäiset radiaalisatulat
- LED-ajovalot päivänvaloilla ja kaarrevaloilla.
- 6,5 tuuman TFT näyttö mittaristona dedikoidulla grafiikalla.
- Boschin IMU eli inertianmittauyksikkö
- Neljä tehovalintaa: Full, High, Medium, Low.
- Neljä ajotapavalinstaa: Race, Sport, Touring, Urban.
- Tutka sekä edessä että takana ja sen myötä mukautuva vakionopeudensäädin ja sokeiden pisteiden havainnointi.
- Wheelien hallinta (DWC), vetoluiston esto (DTC), moottorijarrutuksen hallinta (EBC),
- Hands Free käynnistys
- Ducati Connect älypuhelinyhteys puhelin, musiikki ja navigointisovelluksin.
- Vaihdeavustin (shifteri)
- Mäkilähtöavustin (VHC)
Aiheesta aiemmin:
SUNNUNTAI 3.9.2023 08:01
Ducatin Multistrada-mallisto täyttää 20 vuotta!
KESKIVIIKKO 26.7.2023 11:37
Ducati esittelee vuoden 2024 mallistonsa taas netissä – ensi julkistus jo huomenna!
TORSTAI 16.3.2023 13:57
Ducatilla ennätysvuosi: kipusi ensi kertaa miljardikerhoon
PERJANTAI 25.2.2022 13:15
Ducati Multistrada V4 2022: uusi väri ja elektroniikkapäivitys joka hyödyttää myös vanhoja omistajia
TORSTAI 26.8.2021 08:00