Talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoitukset otetaan käyttöön koko maassa viimeistään perjantaina 27.10. Pääasiallinen vaihtopäivä on torstaina 26.10., mutta ELY-keskukset voivat aloittaa muutosten tekemisen jo maanantaina 23.10., mikäli paikalliset olosuhteet sitä edellyttävät.
Maanteillä nopeusrajoitukset lasketaan pääosin 80 kilometriin tunnissa, joillakin tieosuuksilla 70 kilometriin tunnissa. Moottoriteillä nopeusrajoitukset laskevat 100 kilometriin tunnissa.
”Tien korkea turvallisuustaso tai pienet liikennemäärät mahdollistavat kuitenkin joitakin poikkeuksia talvirajoitusten pääsääntöihin. Esimerkiksi sadan kilometrin nopeusrajoitus voi jäädä voimaan maanteillä, joissa ajosuunnat on erotettu toisistaan kaiteella”, kertoo tieliikenteen ohjauksen asiantuntija Tuomas Österman Väylävirastosta.
Viime vuosien tapaan Fintraffic voi pitää vaihtuvien nopeusrajoitusten moottoriteillä korkeammat rajoitukset voimassa marraskuun loppuun asti, jos sää- ja keliolot sen sallivat. Esimerkiksi 120 km/h:n rajoitus voi siis olla voimassa hyvissä ajo-olosuhteissa valoisana vuorokauden aikana vielä marraskuussa.
Normaaleihin nopeusrajoituksiin siirrytään takaisin tavallisesti huhtikuun alussa, kun päivät pitenevät ja ajokelit paranevat.
Huomio asenteeseen, renkaisiin ja valaistukseen
Talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoitukset tukevat turvallisempaa liikkumista, ja niiden avulla säästetään vuosittain kahdeksan ihmisen henki ja ehkäistään kymmeniä loukkaantumisia. Alennetut rajoitukset tukevat myös kestävän liikkumisen periaatteita, sillä niiden myötä polttoaineenkulutus ja päästöt vähenevät, lisäksi tien päällyste kuluu hitaammin.
"Alempi ajonopeus antaa kuljettajalle enemmän aikaa havaita ja toimia yllättävissäkin tilanteissa. Suurin sallittu nopeus ei aina ole sama asia kuin turvallinen ajonopeus, etenkään talvikaudella. Jos olosuhteet edellyttävät, on parasta höllätä kaasua.
Talviaikana suuri osa liikkumisesta tapahtuu pimeällä. Kun pimeyteen yhdistetään vesi- tai räntäsade, voi näkyvyys olla ajoittain erittäin huono. Silloin muita tielläliikkujia, kuten kävelijöitä ja pyöräilijöitä, on vaikeampi erottaa. Paras lääke tähänkin on kaasujalan keventäminen.
Ajomatkaan on hyvä varata talvikaudella enemmän aikaa. Lisäksi pitää varmistaa, että alla on keliin sopivat renkaat ja että takavalot varmasti palavat myös hämärässä ja huonolla ajokelillä. Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kannattaa puolestaan laittaa heijastimet heilumaan sekä hoitaa pyörän valot kuntoon, myös punainen takavalo.