Varhaisella 1940-luvulla maailmansodan ryskeissä jokapäiväinen liikkuminen oli vaikeaa ja kallista, koska julkinen liikenne puuttui. Tässä tilanteessa yrityksen vetovastuun 1927 ottanut Domenico Agusta alkoi siirtää sen toimintaa moottoripyöriin uskoen, että se takaisi hänelle, Officine Aeronautiche Giovanni Agustalle ja sen työntekijöille tulevaisuuden.
Tämän seurauksena ensimmäinen moottoripyörän moottori näki päivänvalonsa syyskuussa 1943. Se oli yksisylinterinen, tilavuudeltaan 98 cm3 ja varustettu kahdella vaihteella. Hanke hyllytettiin pian julkistuksen jälkeen ja vasta, kun vihollisuudet olivat ohi, moottoripyörien valmistus voitiin aloittaa.
Myyntiintulovaiheessa pyörä oli saanut komean burgundinpunaisen värisävyn.
Perjantain julkistus näyttää, että numero "98" koristaa modernin moottoripyörän katteita. Superveloce 98 Edizione Limitataa valmistetaan vain 300 kappaletta, ja se on helposti tunnistettavissa kiitos "Rosso Verghera" -värityksensä. Se on saanut vaikutteensa alkuperäisen 98:n burgundinpunaisesta maalipinnasta. Väri koostuu kaksikomponenttimattamaalista, jossa on päällä kiiltävä kerros, joka tuo metallihohtopigmentit voimakkaasti esille.
Erikoismallin tunnus “98 Edizione Limitata” löytyy pyörän ylä- ja takaosista ja on saanut seurakseen Italian lipun. Limited edition luonne selviää myös yläkolmiosta ja mukana tulevasta autenttituustodistuksesta.
Superveloce-mallissa kilpailullisuus on ollut olennaista alusta lähtien ja sen osoituksena 98 Edizione Limitatan mukana tulee kisakitti, jossa on mm. Arrow'n kisaputkisto, takaistuimen peittävä kansi ja kisa-ECU.
Kolmisylinterisen nelitahtisen ja nestejäähdytetyn 798 cm3 moottorin teho on normisti 108 kW / 147 hv / 13 000 rpm, mutta kisakitti asennettuna 112,5 kW / 153 hv / 13 250 rpm. Pyörän kuivapaino on 173 kg, kisakitillä vain 165 kilogrammaa.
Moottori on todella suorituskykyinen ja sporttinen. Sen kampiakseli pyörii vastakkaiseen suuntaan, nokissa on DLC-pinnoitus kitkan pienentämiseksi ja venttiilit ovat titaania. Lisäksi laakerointi ja mäntien varret on kehitetty vähentämään mekaanisia häviöitä.
Pyörässä on huikean teknisen näköiset pinnavanteet sekä Brembon jarrut, PR 16/19 radiaalipääsylinterit sekä Stylema-satulat. ABS-jarrut ovat Continentalin uudelleenkalibroidut MK100:t.
Edessä on Marzocchin 43 mm USD-teleskooppi, jonka jousen esijännitys sekä puristus- ja paluuvaimennus ovat säädettävissä, kuten Sachsin monotakavaimentimenkin. Jouston pituus edessä on 125 mm ja takana 130 mm.
Kaasu on sähköinen ja mittaristona toimii 5,5" väri-tft-näyttö, joka on kustomoitavissa ja liitettävissä älypuhelimeen. Renkaina 17 tuuman vanteilla pyörivät Pirelli Diablo Rosso IV Corsat.
Suorituskyvystä sen verran, että nollasta 200 km/h kuluu aikaa 9 sekuntia ja huippunopeudeksi luvataan 240 km/h.
Superveloce 98 Edizione Limitataa valmistetaan vain 300 kappaletta, joista useimmat on jo varattu, kiitos brändin uskollisimpien keräilijäfanien.
Lähde: MV Agusta.