Auper Motorcycles Inc:in pääkonttori sijaitsee Hamiltonissa Kanadassa, missä Auper Incity -sähkömoottoripyörä on kehitetty. Apuna asiassa ovat olleet McMaster Automotive Resource Centre ja McMaster Universityn startupkeskus Enedym Inc.
Auperin perustaja, brasilialainen Silvio Rotilli Filho tuli 2017 McMaster Universityyn opiskelemaan sähköinsinööriksi ja erikoistui sähkömoottoreiden ja ajoneuvojen säätimiin ja hallintaan. Globe and Mailille antamassaan haastattelussa mies kertoo, että hänellä on koko ajan ollut tavoitteena luoda kotimaansa markkinoille soveltuva sähkömoottoripyörä.
Auper alkaa tammikuussa valmistaa ensimmäistä tuhatta sähkömoottoripyörää tehtaillaan Rio Grande De Sulin osavaltiossa Brasiliassa.
Brasiliassa ihmiset käyttävät moottoripyöriä päivittäisen kulkemisen välineenä, joten he haluavat pieniä moottoripyöriä ympärivuotiseen työmatkakäyttöön.
Mp-varkaudet iso ongelma
Moottoripyörävarkaudet ovat suunnaton ongelma Brasiliassa. Yksistään São Paulossa varastetaan 40 000 moottoripyörää joka vuosi. Miltei kaikki puretaan osiksi.
Rotillilla on vastaus ongelmaan: Auperin pääkomponenteissa käytetään kryptattua ohjelmistoa, joten ne sopivat yhteen vain alkuperäisen koneen kanssa, ja ovat hyödyttömiä varaosina. Tämä takaa sen, ettei Incityjä varasteta.
Incity pystyy tähän, koska sen sähköinen arkkitehtuuri tekee siitä varsin yksinkertaisen. Perusosat, kuten vanteet, jarrut ja alustan toimittavat ulkopuoliset yritykset. Pyörän ydinelektroniikka, mukaan lukien moottori ja akusto, ovat talon omaa tuotantoa, jolloin tarvitaan vain yksi tietokoneyksikkö, joka on yhdistetty moottoripyörän joka osaan.
Tämä yksinkertaistaa järjestelmää. Rotillin mukaan kyseessä on täysin erilainen moottoripyörien valmistamisen arkkitehtuuri.
Lopputuloksena on päivittäiskäyttöön, kuten työmatka-ajoon sopiva moottoripyörä, jonka saa Brasiliassa alle 18 000 realilla, joka vastaa alle 3400 euroa. Rahalla saa 4,8 kilowatin akulla varustetun pyörän, jolla pääsee 100 kilometriä latauksella. Saatavilla on myös isompia akkuja aina 230 kilometrin ajoon asti.
Pyörässä käytetään magneetitonta sähkömoottoria, joka alentaa tuotantokustannuksia ja yksinkertaistaa toimitusketjua.
Auperin päämaja ja kehitystyö säilyy Kanadassa, mutta tuotantolaitokset ja tuotanto pysyy Brasiliassa. Tällä hetkellä Incityn prototyyppejä on käytössä viisi. Yhdellä testataan Kanadassa ja loput neljä ovat kovassa käytössä Brasiliassa. Tavoitteena on päästä 10 000 pyörän tuotantoon vuodessa vuoteen 2026 mennessä.
Incityä saatetaan alkaa tuoda myös Kanadaan, ehkä ajan myötä muuallekin. Lisätietoja Auper Motorcyclesin sivuilta.