Vuosimallin 2024 Honda CRF1100L AfricaTwin.

Vuosimallin 2024 Honda CRF1100L AfricaTwin.

Mallipäivitys toi samalla tavalla lisää tehoa ja vääntöä sekä CRF1100L Africa Twiniin että CRF1100L Adventure Sportsiin matalilla ja keskikierrosalueilla. Maksimiväänto kasvoi 7 % ja se ajoittuu nyt aiempaa alemmalle kierrosalueelle.

Lisäksi Africa Twiniin on nyt saatavissa Showan sähköisesti säätyvä EERA-jousitus, aiemmin vain Adventure Sportsiin.

Vuosimallin 2024 Honda CRF1100L AfricaTwin Adventure Sports.

Vuosimallin 2024 Honda CRF1100L Adventure Sports.

Käytännön tehoa lisää

Mallisarjat erkanevat sikäli toisistaan, että Adventure Sportsin käyttöpainotus on jatkossa enemmän maantieajoon 19 tuuman (aiemmin 21" kuten Africa Twinissäkin) eturenkaan myötä. Myös jousituksen joustomatkaa on lyhennetty.

Moottorin muutos on nimellisesti pieni, mutta tervetullut. Ehkäpä moottori antaa nyt sen odotetun lisäpotkun huippuväännön kasvattamisen avulla. Rinnakkais-twinin tilavuus on ennallaan 1084 kuutiosenttimetrissä samoin teho 75 kilowatissa, 102 hevosvoimassa. Maksimivääntö nousi kuitenkin 7 % 112 Newtonmetriin ja asettuu alemmas, 5500 kierrokseen minuutissa. Aiemmin huippuvääntö oli 6250 rpm:n kohdalla. 

Puristussuhteen nosto 10.1:1:stä 10.5:1:een sekä muutokset venttiilien ajoituksessa, imuaukoissa ja ECU-asetuksissa mahdollistivat lisätehon ottamisen moottorista.

Vuosimallin 2024 Honda CRF1100L AfricaTwin.

Vuosimallin 2024 Honda CRF1100L AfricaTwin.

Muutokset pakoputkistossa toivat myös lisää tehoa ja uusi äänenvaimennin tuo lisää bassoääntä ja jytinää alemmilla kierroksilla.

Suorituskyvyn lisäksi myös ulkonäköä on tuunattu. Molempien mallien etukatteisto on uusittu ja tuulilasissa on viisiasentoinen korkeudensäätö. Tavoitteena saada kuljettajalle parempi suoja ajoviimalta ja parantaa aerodynamiikkaa.

Vuosimallin 2024 Honda CRF1100L AfricaTwin Adventure Sports.

Vuosimallin 2024 Honda CRF1100L AfricaTwin Adventure Sports.

Molemmat mallit tulevat saataville joko manuaali- tai kaksoiskytkinautomaattivaihteistolla (DCT). Honda on myynyt jo yli 240 000 DCT-vaihteistolla varustettua moottoripyörää Euroopassa sen jälkeen, kun ratkaisu ensi kerran esiteltiin vuonna 2009 VFR1200-mallissa.

Vuotta 2024 varten Africa Twinien DCT-vaihteiston toimintaa on hienosäädetty hyödyntämään moottorin kasvanut teho, joten se vaihtaa isommalle aiemmin. Järjestelmä hyötyy myös viilatusta kaarreajon havaitsemisen toiminnosta ja höyhenenkevyestä tuntumasta ykkös- ja kakkosvaihteen välillä.

Viime vuonna Africa Twin -mallisto oli Hondan eniten myyty moottoripyörä, ja 49 % Africa Twinin ostajista valitsi DCT-vaihteiston. Adventure Sports -mallien ostajista osuus oli peräti 71 %.

CRF1100L Africa Twin 2024

Vuosimallin 2024 Honda CRF1100L AfricaTwin.

Vuosimallin 2024 Honda CRF1100L AfricaTwin.

Aiemmin vain Adventure Sports -malliin sai Shown EERAn, elektronisesti säätyvän jousituksen, nyt sen saa optiona myös Africa Twiniin. EERA antaa optimoidun jousituksen toiminnan kaikissa ajo-olosuhteissa samoin kun mahdollisuuden säätää takajousituksen jännitystä ajon aikana 6,5 tuuman näytön kautta. Järjestelmässä on viisi vaimennuksen valintaa: Soft, Mid, Hard, Off-Road ja User. Viime mainitun voi säätää omien mieltymystensä mukaiseksi.

Africa Twinin eturengas säilyi 21-tuumaisena, ja nyt siinä on ensiasennusrenkaana sisärenkaattomat Metzelerin Karoo Streetit. Rajumpaan ajoon suositellaan Michelinin Anakee Wildeja.

CRF1100L Africa Twinin värivaihtoehdot ovat Grand Prix Red ja Matt Ballistic Black Metallic. Sen lisäksi, että EERA-version saa samoissa väreissä, se on saatavilla myös Pearl Glare White ja Glint Wave Blue Metallic Tricolour -värityksellä ja siinä on ACC-pistoke ja lämmitetyt kahvat vakiona.

CRF1100L Africa Twin Adventure Sports 2024

Vuosimallin 2024 Honda CRF1100L AfricaTwin Adventure Sports.

Vuosimallin 2024 Honda CRF1100L Adventure Sports.

Mantereitten läpiajoon tarkoitettu CRF1100L Africa Twin Adventure Sports – joka vastasi 56% Africa Twin -malliston myynnistä Euroopassa –  hyötyy myös uusista päivityksistä.

Isoin muutos edelliseen malliin verrattuna on tapahtunut etupäässä. Pyörässä on 19 tuuman eturengas, ja joustomatkaa on lyhennetty 20 mm. Tämän päälle mallissa on nyt vakiona Showa EERA -alusta. Leveämmän eturenkaan myötä nämä muutokset antavat kuljettajalle paremman etupään pidon ja palautteen varsinkin täysin kuormattuna tai kaksi päällä ajettaessa heikentämättä juurikaan offroad-suorituskykyä. Muutokset toisaalta myös alentavat massakeskipistettä, joten sen päältä on ylettyy helpommin maahan asti ja sitä on helpompi käsitellä hitaissa nopeuksissa.

CRF1100L Africa Twin Adventure Sports on suunniteltu pitkille ajomatkoille, joten sen etukatetta on muotoiltu voimakkaasti yläkehon paremmaksi suojaamiseksi ajoviimalta ja samalla on haettu parempaa aerodynamiikkaa. Kuten rinnakkaismallissa, myös Adventure Sportsin tuulilasia voi säätää viisiportaisesti. Merkillepantava asia on myös istuinmukavuuden parantuminen: istuin on kokonaan uusi, ja siinä on 15 mm paksumpi uretaanivaahto, jonka tiheys on optimoitus pitkiä istumisia varten.

CRF1100L Africa Twin tulee myyntiin Matt Ballistic Black Metallic ja Pearl Glare White Tricolour -väreissä.

Lisävarustepaketit

Vuosimallin 2024 Honda CRF1100L AfricaTwin.

Vuosimallin 2024 Honda CRF1100L AfricaTwin.

Tarjolle tulee myös neljä tehdaslisävarustepakettia: Rally, Adventure, Urban ja Travel. Laukuissa on parhaimmillaan yhteensä 128 litran verran tavaratilaa, lisäsuojaa rungolle ja myös matalampi istuinvaihtoehto.

Vuodesta 2020 lähtien, jolloin CRF1100L Africa Twiniin että CRF1100L Adventure Sportsiin päivitettiin isompi, 1100 cm3 moottori, Euroopassa on myyty 20 000 Africa Twiniä ja 25 000 Adventure Sportsia. Kaikkiaan mallin paluun, vuoden 2016 jälkeen Euroopassa on rekisteröity yli 85 000 Africa Twiniä.

Mallivuoden 2024 CRF1100L Africa Twin ja CRF1100L Africa Twin Adventure Sports alkavat saapua jälleenmyyjille kaikkialla Euroopassa marraskuusta 2024.

Aiheesta aiemmin:

PERJANTAI 22.9.2023 07:46

Hondalta tulossa väännökkäämpi ja mahdollisesti maantiekelpoisempi Africa Twin

TORSTAI 17.12.2020 13:53

Motouutisten kestotesti: Honda CRF 1100 Africa Twinin loppuraportti, osa 2: "Herrasmiesmaasturi"

Kuvia: CRF1100L Africa Twin

Vuosimallin 2024 Honda CRF1100L AfricaTwin.

Vuosimallin 2024 Honda CRF1100L AfricaTwin.

Vuosimallin 2024 Honda CRF1100L AfricaTwin.

Vuosimallin 2024 Honda CRF1100L AfricaTwin.

Vuosimallin 2024 Honda CRF1100L AfricaTwin.

Vuosimallin 2024 Honda CRF1100L AfricaTwin.

Vuosimallin 2024 Honda CRF1100L AfricaTwin.

Vuosimallin 2024 Honda CRF1100L AfricaTwin.

Vuosimallin 2024 Honda CRF1100L AfricaTwin.

Vuosimallin 2024 Honda CRF1100L AfricaTwin.

Vuosimallin 2024 Honda CRF1100L AfricaTwin.

Vuosimallin 2024 Honda CRF1100L AfricaTwin.

Vuosimallin 2024 Honda CRF1100L AfricaTwin.

Vuosimallin 2024 Honda CRF1100L AfricaTwin.

Honda CRF1100L Adventure Sports

Vuosimallin 2024 Honda CRF1100L AfricaTwin Adventure Sports.

Vuosimallin 2024 Honda CRF1100L Adventure Sports.

Vuosimallin 2024 Honda CRF1100L AfricaTwin Adventure Sports.

Vuosimallin 2024 Honda CRF1100L Adventure Sports.

Vuosimallin 2024 Honda CRF1100L AfricaTwin Adventure Sports.

Vuosimallin 2024 Honda CRF1100L Adventure Sports.

Vuosimallin 2024 Honda CRF1100L AfricaTwin Adventure Sports.

Vuosimallin 2024 Honda CRF1100L Adventure Sports.

Vuosimallin 2024 Honda CRF1100L AfricaTwin Adventure Sports.

Vuosimallin 2024 Honda CRF1100L Adventure Sports.

Vuosimallin 2024 Honda CRF1100L AfricaTwin Adventure Sports.

Vuosimallin 2024 Honda CRF1100L Adventure Sports.

Vuosimallin 2024 Honda CRF1100L AfricaTwin Adventure Sports.

Vuosimallin 2024 Honda CRF1100L Adventure Sports.

Vuosimallin 2024 Honda CRF1100L AfricaTwin Adventure Sports.

Vuosimallin 2024 Honda CRF1100L AfricaTwin Adventure Sports.

Vuosimallin 2024 Honda CRF1100L AfricaTwin Adventure Sports.

Vuosimallin 2024 Honda CRF1100L Adventure Sports.