MV Agustan viimeisimmmästä voitosta Assenissa on kulunut melkein viisi vuosikymmentä. 1976 Giacomo Agostini voitti 350-kuutioisten luokan. Brutale 1000 RR Assen on valmistettu juhlistamaan noita loistokkaita päiviä. Mallia valmistetaan vain 300 numeroitua kappaletta, ja se on myös tulosta suorasta yhteistyöstä Assenin radan kanssa.
Pyörä on rakennettu vuosimallin 2023 Brutale 1000 RR:n päälle – toki lukuisin teknisin päivityksin. Sähköinen vaihteisto ei ole niistä pienin. Se varmistaa nopeat ja pehmeät vaihdot kiitos mekaanisten ja ohjelmallisten tuunausten.
Moottori on kooltaan 998 cm3, ja sen maksimiteho on 208 hv / 153 kW / 11 000 rpm ja maksimivääntö 116,5 Nm / 11,000 rpm. Pyörän tehopainosuhde ilman kuljettajaa on 1,1 hv/ kg kiitos 186 kg:n kuiva- ja 197 kg:n tankatun painon.
Assenin väriteemassa on sinistä (Blu Nordico), hopeaa (Argento Ago) ja kultaa. Myös valmistusmateriaalit ovat poikkeuksellisia, kuten Rotoboxin äärimmäisen kevyet hiilikuituvanteet; teknologia mahdollistaa poikkeukselisen ohuet puolat. Hiilikuitua on käytetty muutenkin paljon, esimerkiksi pakoputkiston lämpösuojissa sekä monissa toiminnallisissa ja koristeellisissa elementeissä.
Jotkut rungon osat kuten alumiiniset sivulevyt ja yksipuoleinen takakeinuhaarukka ovat säilyttäneen hopeisen värin, mikä korostaa niitä trellisputkirungon tummuutta vasten. Istuin on päällystetty Alcantaralla.
Mukana tulee MV:n tapaan erikoisosalaatikko, jota hyödyntämällä saa lisää tehoa ja eksklusiivisuutta ja myöskin pienennettyä painoa entisestään. Mukana tulee Arrowin titaaniset äänenvaimentimet täydellisenä sekä kisa-ECU ja mustat CNC-työstetyt jarru- ja kytkinkahvat, hiilikuituinen matkustajan istuimen päällinen ja alumiininen polttoainetankki ainutlaatuisine väriyhdistelmineen. Moottoripyörän peite ja autenttisuustodiste täydentävät listan.
Mukana tulevia Arrowin titaanivaimentimia ja kisa-ECUa käyttämällä teho nousee 212 hevosvoimaan ja paino tippuu kolmen kilon verran 194 kiloon nesteineen.