Snell Memorial Foundation julkisti uuden M2015 moottoripyöräkypäröiden turvastandardin viime viikolla, ja heidän testilaboratorionsa testaavat jo kypäröitä hyväksyttäväksi tuoreen standardin mukaisesti.

Ensimmäiset valmistajat ovat jo hyväksyttäneet uusimmat kypäränsä M2015-standardin mukaan, Bellin Moto-9 Flex oli yksi ensimmäisten joukossa. Euroopassa käytössä on oma E-standardi, mutta se ei estä käyttämästä Snellin standardin mukaan hyväksyttyjä kypäröitä.

Snellin uuden standardin tarkka selvitys löytyy Snellin omilta sivuilta, josta se on ladattavissa myös pdf:nä.

Snell on julkaissut sivuillaan tiivistelmän standardin muutoksista aiempaan M2010 verrattuna, johon allaoleva informaatio perustuu.

Täytäntöönpanoero

M2015-standarfi on melkein identtinen M2010:n kanssa muuten, mutta testien täytäntöönpanossa on merkittävä ero. Kun aiemmin sertifioitujen kypärämallien näytteitä testataan, onko niitä rakennettaessa noudatettu sitä, mitä on ilmoitettu, törmäys / iskunkestävyystesti tehdään samalla nopeudella samoilla kriteereillä kuin on määrätty sertifiointia varten testattaessa.

Mikäli havaitaan epäonnistuminen testittä, kolme muuta näytettä testataan hieman alemmilla nopeuspoikkeamilla, mutta testi arviointiperusteet ovat samat kuin testattaessa sertifikaattia varten.

Sertifiointimerkintä uusiksi

Vaatimuksissa on nyt myös uuden sertifiointimerkin käyttö hyväksynnän läpäisseissä kypäröissä. Se määrittää alkuperäisen testisarjan, johon sertifikaatti perustuu.

Sertifikaatin ID-numero koostuu kahdesta aakkosesta, joita seuraa neljä numeroa, tavuviiva ja vielä kaksi numeroa. Ne kertovat testilaboratorion, rekisterinumeron sekä sertifiointivuoden. 

Testisarjanumero kertoo sen, mitä testiparametrejä testissä on käytetty myöskin kypärien tuotevalvontaa tehtäessä.

Iskunkestävyyden ja läpitunkeutumistestin perusteita on myös muutettu. Nämä muutokset parantavat Snellin mukaan testin luotettavuutta ja toistettavuutta, mutta niiden ei odoteta suuremmin vaikuttavan testituloksiin.

Julkistamme kerran viikossa yhden Motouutiset.fi-moottoripyörässä viisi vuotta sitten julkaistun jutun. Oheinen juttu julkaistiin alun perin lehdessämme 17.10.2014. Juttu valitaan yleisen merkittävyyden perusteella.