Samalla Traficomin keräsi tietoa siitä, millainen moottoripyörien ja mopojen tekninen kunto yleisesti on. Valvontaan käytettiin poliisin moottoripyörä- ja autokalustoa. Valvontaa tehtiin liikkuvana valvontana sekä kiinteistä paikoista - katsastajat toimivat teknisinä asiantuntijoina.
Valvontaiskut tehtiin Vantaalla, Nurmijärvellä ja Hyvinkäällä.
– Valvontaiskujen aikana tarkastimme noin viitisenkymmentä moottoripyörää ja 25 mopoa. Määräsimme moottoripyörien kuljettajille kaksi sakkorangaistusta, kolme liikennevirhemaksua, 23 huomautusta sekä teimme kuusi valvontailmoitusta. Mopojen osalta tilanne oli vähän huonompi. Kuljettajille määrätiin yhdeksän sakkoa, viisi ajokieltoa ja kaksi liikennvirhemaksua sekä teimme 17 valvontailmoitusta, kertoo komisario Katri Lehti Itä-Uudenmaan poliisin liikennepoliisisektorilta.
– Valvontailmoitus tarkoittaa sitä, että havaitsimme kaksipyöräisissä vikoja, tai ne olivat rakenteeltaan tai kunnoltaan määräysten vastaisia, Lehti toteaa.
Miksi valvontaa tehdään?
Liikennekelpoisuuden valvonta tähtää liikenneturvallisuuden parantamiseen.
– Tämän tyyppistä valvontaa ei ole aikaisemmin tehty ja tästä syystä meillä ei ole tietoa moottoripyörien kunnosta. Nyt katsastajat olivat teknisinä asiantuntijoina poliisin tekemässä valvonnassa. Aikaisemmin poliisin tekemien moporatsioiden perusteella taas tiedetään, että mopot ovat usein viritettyjä tai niissä on teknisiä vikoja, kertoo Traficomin johtava asiantuntija Timo Ojala.
– Saimme samalla valvontaiskuista hyvää pohjatietoa, jonka perusteella pohdimme, onko tämän tyyppiselle valvonnalle tarvetta. Havaitsimme, että moottoripyörillä yleisimpiä vikoja olivat määräysten vastainen pakoputki ja siitä johtuva melu, sekä kuluneet renkaat. Monissa moottoripyörissä ja mopoissa oli myös rikkinäisiä valaisimia, Ojala jatkaa.
Traficom julkaisee moottoripyöräonnettomuuksista syksyllä analyysin, jossa näitä valvonnan tuloksia hyödynnetään.