FEMA, Federation of European Motorcyclists´ Association eli Eurooppalaisten moottoripyöräilijöiden liitto, on motoristien edunvalvoja. FEMA:n Dolf Willinger ja SMC:n (Svenska Motorcycklister) Maria Nordqvist ovat kirjoittaneet teknisen raportin, joka sisältää selkeät suosittelut tiestöstä ja niiden rakenteista päättäville, miten parantaa ja testata teiden kitkaa ja pitoa.
Renkaan pidon menettäminen voi tarkoittaa kaksipyöräisen ajoneuvon kuljettajalle paitsi luisumista, myös tasapainon menettämisen eli kaatumisen ja kolaroinnin riskiä. Tämän vuoksi on tärkeää, että tieviranomaisten mittausmenetelmät pintojen luiston määrittämiseksi täyttävät myös moottoripyöräilijöiden tarpeet. Tällä hetkellä ne eivät FEMA:n mukaan tee niin.
Pidon menetys saattaa tapahtua, kun tien pinta on menettänyt osan kitkastaan kulumisen, sään (vesi, lumi, jää) vuoksi ja asvaltin hikoilemisen, huonojen paikkausten, tiemerkintöjen, huonon kiviaineksen tai soran vuoksi. Hallitsematon liukuminen pinnan kitkan riittämättömyyden ja vesiroiskeiden aiheuttaman huonon näkyvyyden vuoksi ovat kaksi pääsyytä märän kelin aiheuttamiin onnettomuuksiin luiston tai liirron aiheuttaessa yksistään jo 15-35 % kaikista märän kelin onnettomuuksista.
Tarvitaan siis uusia ja aiempaa parempia menetelmiä mittaamaan tien pinnan luistonestävyyttä tai kitkaa. FEMA:n mukaan parempia tuloksia saadaan käyttämällä kameroita ja 3D-skannausta.
FEMA:n "Tien pinnan kitka ja moottoripyöräily" -raportti löytyy täältä. Lähde: FEMA.