"En olisi hengissä ilman airbageilla varustettua ajotakkiani", 51-vuotias testikuljettajana toimiva Lee Vigor kertoo. Vigor oli onnekseen varustautunut onnettomuustilanteessa airbag-ajotakilla, jonka ilmatyynyt täyttyvät sekunnin murto-osassa, kun kuljettaja putoaa moottoripyörän selästä.
Vigor törmäsi yli 80 km/h nopeudella A429-tiellä ja hänellä oli hyvät mahdollisuudet koristaa brittimotoristien ikävää onnettomuustilastoa. Se kertoo, että moottoripyöräilijät ovat osallisina noin 16 prosentissa maantieonnettomuuksissa ja kuolinonnettomuuksissa he edustavat peräti 20 prosenttia. Silti tienkäyttäjistä vain 1-3 prosenttia ajaa moottoripyörällä.
Törmäyksen jälkeen Vigor vietiin sairaalaan jalka- ja lonkkavammojen vuoksi, mutta kiitos takin, hänen ylävartalonsa ja selkänsä säilyivät vahingoittumattomina. Sairaalassa hänet magneettikuvattiin viiteen kertaan, koska lääkärit eivät uskoneet, ettei hänellä ollut isompia vammoja alueella, joita airbagit olivat suojanneet.
Vigorilla itsellään oli selkeä näkemys asiasta.
– Minulla ei ole mitään epäilystäkään siitä, että ilman airgab-ajoatakkiani en olisi elossa tänään. Vammat, joita sain jalkaani ja lonkkaani olivat merkittäviä, mutta olen uskomattoman kiitollinen siitä, että selkäni ja sisäelimeni ovat kunnossa kiitos airbag-takkini tarjoaman suojan. Olen käyttänyt takkia kahden vuoden ajan. Sitä toivoo, ettei koskaan tarvitsisi sitä, mutta nyt näen, että airbag-takki on olennainen suojavaruste kaikille moottoripyöräilijöille, Lee Vigor väitti.
Airbag-varusteiden arvonlisävero nollaan
Heliten mukaan Britanniassa vain yhdellä 25:stä motoristista on airbag-takki. Moottoripyöräilyn suosio tuntuu maassa kasvavan, joten vuosittain tulee tuhansia uusia motoristeja, jotka jäävät vaille maksimaalista suojaa.
Leen tarinan julkaisi Englannin johtava liikenneturvallisuuden hyväntekeväisyysjärjestö IAM RoadSmart. Heidän tutkimuksessaan on selvinnyt, että lähes kaksi kolmasosaa (64%) jättää turvavarusteet hankkimatta niiden kalleuden vuoksi.
IAM RoadSmart ajaakin airbagilla varustetuille ajovarusteille nolla-arvonlisäveroa, jotta ne olisivat edullisempia hankkia ja samalla auttaisivat motoristien kuolin- ja loukkaantumisriskien vähentämisessä. Organisaation mielestä ne pitäisi saada nollaverolle kuten moottoripyöräkypärät maassa jo ovat.
– Leen tarina on ällistyttävä, ja on hienoa, että hän selvisi hengissä kertomaan tarinansa. Se, että hän säilyi hengissä kovassa nopeudessa tapahtuneesta onnettomuudesta korostaa airbag-takkien potentiaalia onnettomuustilanteissa, jotka muuten voisivat johtaa traagiseen kuolemaan tai hyvin vakaviin vammoihin, totesi IAM RoadSmartin pääjohtaja Antony Kildare.
– Moottoripyöräilyn kauneutta on vapaus valita miten matkustat – ja tämän vaihtoehdon tulee olla niin turvallinen kuin mahdollista, että se on meille helpommin valittavissa oleva vaihtoehto, Lee Vigor päätti.
Asiasta kertoi Superbike News.
Aiheesta aiemmin:
SUNNUNTAI 23.8.2020
Heldiltä uusi airbag-liivi, joka sopii minkä tahansa mp-takin alle
MAANANTAI 18.2.2019
Päivän video: olisiko kokovartalo-airbag ratkaisu motoristin nokkakolareihin – käyttäisitkö?
LAUANTAI 23.4.2016
Liikenneturva esitteli motoristin airbag-liivin toimintaa Kuopiossa
TORSTAI 29.9.2016
BMW:ltä airbagillä varustettu mp-takki yhteistyössä Alpinestarsin kanssa
KESKIVIIKKO 16.9.2015
Dainese D-Air Misano 1000 -airbag-takki muuttaa käsitystä mp-varusteiden turvallisuudesta
LAUANTAI 1.11.2014
Kilpikonnakuori ja airbag mp-liivissä - parempi turva kuin GP-kuskeilla?