Italialainen moottoripyörävalmistaja Ducati on tietenkin parhaiten tunnettu eksoottisen menevistä sporttipyöristään, kuten Panigale V4:stä. Toisaalta sen adventure-mallisto on ollut myös suosittu, ja kovaa kysyntää on herättänyt erityisesti huipputekninen Multistrada V4.
Vuonna 2022 Ducati toi markkinoille todellisen offroad-henkisen seikkailupyörän, DesertX:n. Pyörässä on väännökäs kaksisylinterinen V-moottori, tilavuudeltaan 937 cm3. Vannekoko on edessä 21 ja takana 18 tuumaa, ja lisäksi pyörässä on pitkäjoustoinen alusta.
Kiitos Kalifornian ympäristöviranomaisen eli California Air Resources Boardin (CARB), tiedossa on nyt, että DesertX:stä on luvassa Rally-versio vuodelle 2024, kertoo Motorcycle.
Päästöraportti on päivätty 31.5. ja se kertoo vuoden 2024 DesertX:n moottorin ja päästöjen hallintajärjestelmästä. Tiedot ovat muuten samat kuin 2023 mallia koskevat, mutta Rally-versio on lisätty sertifioitujen mallien listaan.
Valitettavasti dokumentti ei kerro muuta Rally-version ominaisuuksista. Multistrada V4 on myös markkinoilla Rally-versiona, mutta monet sen tuomat lisäykset, kuten pidempijoustoinen jousitus ja pinnavanteet ovat jo vakiona mukana DesertX:ssä. Koska DesertX on selkeästi asemoitu kyvykkäämmäksi offroad-versioksi kuin Multistradat, oletamme, että Rally-versio olisi niinikään entistä maastokelpoisempi.
Jos Ducati hyödyntää Rally-versiossa omaa tarvikekatalogiaan, luvassa voisivat olla vahvempi pohjapanssari ja suojaraudat sekä isompi polttoainetankki.
Mikäli Ducati esittelee uudet mallinsa samaan tapaan kuin parina aikasempanakin vuonna eli kahden viikon välein Youtube-julkistuksina syksyllä, niin Rally-versio esitellään sarjassa, ja on sitten nähtävillä EICMA:ssa.
Aiheesta aiemmin:
Päivän videolla Ducati DesertX -erämaapyörä: "Unelmoi villimmin!"
Uusi DesertX: se todellinen offroad- ja erämaa-Ducati tosiseikkailuihin