Ettei totuus unohtusi, Honda ehti hybridimoottoripyörien markkinoille jo paljon ennen Kawasakia, sillä Hondalla on ollut myynnissä PCX Hybrid -skootteri jo vuodesta 2018 lähtien rajoitetuille Aasian markkinoille. Jollet ole tiennyt asiasta, niin ei hätää: Honda ei ole juurikaan pitänyt melua asiasta, joten mekään emme tienneet sitä.
Tässä lisää aiheesta: Hondan PCX-sähköskootteri myyntiin tänä vuonna - onko vaihdettava akkupaketti se iso juttu?
Honda kertoi viime syyskuussa tavoitteestaan saada moottoripyöräliiketoiminnastaan hiilineutraalia vuoteen 2040 mennessä. Ratkaisuiksi se osoitti sähkömoottoripyörät. Ei sanaakaan hybrideistä.
Motorcycle on löytänyt Hondan 2021 jättämät nyt julkiseksi tulleet patenttihakemukset, jotka koskevat hybridimoottoriratkaisulla varustettuja kaksipyöräisiä. Hakemuksia on 11 ja ne kaikki ovat osa samaa projektia. Joka patentissa on hieman eri näkökulma; kuten voimalinjan kaventaminen tai jonkin komponentin jäähdytyksen parantaminen.
Vaikka yksityiskohdat eroavat, kaikki 11 patenttia määrittävät moottoripyörää, jossa on monisylinterinen polttomoottori, tekemässä yhteistyötä kahden harjattoman kolmivaihesähkömoottorin kanssa.
Tehon ohjausyksikkö (PCU) määrittää miten voima toimitetaan takarenkaalle. Tuottaako sen polttomoottori itsenäisesti, yhden tai kahden sähkömoottorin avustuksella, vaiko siten, että kulku hoituu vain yhden sähkömoottorin voimalla.
Kahden moottorin käyttö on kiinnostava ratkaisu. Vaikka se on monimutkaista, niin ajatuksessa on etunsa. Patentissa kuvataan, miten yksi moottori toimii ajomoottorina, kun toinen taas toimii samaan aikaan generaattorina ja muuntaen polttomoottorin tuottamaa energiaa sähköksi ja ladaten akkuja. Yhdessä regeneroivan jarrutuksen kanssa tämäntyyppinen hybridiratkaisu saattaa mahdollistaa pienempien ja kevyempien akkujen käytön uhraamatta pitkää toimintamatkaa. Asia kun on ollut melkoinen haaste täysin sähköisille moottoripyörille.
Mahdollisuus käyttää kolmea moottoria yhdessä voi merkitä mahdollisuutta tarjota myös melkoisia hetkellisiä maksimiteholukemia.
Patenttipiirroksissa käytetään samantyyppistä moottoripyörää kuin Hondan NC750 malli on. Siinä on järkeä, sillä pyörän moottorin sylinterit on kallistettu eteenpäin ja mahdollistavat tilan puolesta erilaisia sijoitusmahdollisuuksia akuille ja moottoreille. Ei pidä kuitenkaan olettaa, että tämä kuvaisi lopullista valmistettavaa mallia.
Patenteissa mainitaan jatkuvasti välityssuhdetta muuttava CVT-eli variaattorivaihteisto, mutta se ei poista normaalin tai DCT-vaihteiston käyttömahdollisuutta.
On mielenkiintoista nähdä, milloin Hondan ratkaisu jossain muodossa tulee markkinoille. Tosin tuskin vielä ensi syksynä edes konseptina.
Aiheesta aiemmin:
Hondan PCX-sähköskootteri myyntiin tänä vuonna - onko vaihdettava akkupaketti se iso juttu?
Kawasakilta HEV-hybridimallin proto ja kaksi sähkökevaria, Z EV ja Ninja EV, molemmat myyntiin 2023