Sarjan nopeimman kuljettajan paikalle tunkua, suomalaiset haastajina kauteen
Kauden 2022 jälkeen eri valmistajat ovat vaihtaneet kuljettajiaan luokkien välillä. Hallitseva E1 luokan maailmanmestari, Gas Gassilla ajava, Italian Andrea Verona siirtyy E2 luokkaan haastamaan kyseisen luokan mestaruutta 2022 juhlineen Will Ruphrechtin päänahkaa. Ruprecht siiirtyi kaudelle 2023 uudelle merkille, Shercolle. Muutenkin E2 luokka tulee olemaan tasoltaan se kaikista kovin, samoista pistestä kamppailevat Betan ykköstiimin maailmanmestaruuksia aiemmin voittanut Ison-Britannian Steve Holcombe. Myös Shercoa ajava, pitkästä loukkaantumisesta kauden 2022 lopussa toipunut, Uuden-Seelannin Hamish Macdonald on antanut merkkeä vauhdin kasvamisesta. Isoa-Britanniaa edustava, Red Moto Hondaa kuskaava Nathan Watson kuuluu suosikkeihin mitalleja jaettaessa. Tämän luokan yllättäjät ovat ennakkokaavailuissa TM:lle siirtynyt, Australialainen Daniel Milner, sekä Red Moto Hondaa ajava italialainen Samuele Bernardini.
E3 luokassa on vain yksi kandidaatti voittajaksi, kun huhujen mukaan viimeistä kauttaan Betalla ajava, Ison-Britannian Brad Freeman hakee luokan lisäksi yleismestaruutta kaudelta. Ennakkokaavailussa kovin haaste tulee Husqvarnan ruotsalaisässä Mikael Perssonilta. Muita mahdolisia mitallisteja nostettaessa esille, nousevat TM:n italialainen Matteo Cavallo, sekä saman maan Shercoa kiidättävä Morcan Lesiardo.
E1 luokkaan siirtynyt, KTM:n Espanjalainen Josep Garcia kantaa kovimman ennakkosuosikin paineet harteillaan.Kovimman vastuksen Garcialle tulee tarjoamaan Ranskaa edustava, Shercolla ajava Zachary Pichon, joka voitti kaudella 2022 junioreiden maailmanmestaruuden. Muita mitalllikamppailuun hamuavia kuljettaja ennakkospekulloinneissa esiintyneinä ovat Italian Red Moto Hondaa ajava, kokenut Thomas Oldrati ja myös Red Moto Hondaa käskevä Suomen Roni Kytönen. Tässä luokassa ajaa myös toinen Suomea edustava kuljjettaja, kun myös Kytösen tavoin junioreista noussut Hermanni Haljala lähtee kauteen uuden pyörämerkin, Betan sarvissa.
Junioreissa muutokset luokkajaossa
Kaudelle 2023 sarjan suurimmat muutokset koskevat juniorluokassa kilpailevia kuljettajia, kun yhden mestaruuden sijaan jaetaan 2 mestaruutta. J1 kilpailevat alle 250-kuutioiset pyörät (2/4-tahti) a J2 yli 250-kuutioiset pyörät (2/4-tahti). Molemmissa luokissa jaetaan mestaruus kauden päätteeksi.
J1 luokan suosikin viitta sovitetaan Ison Britannian, Fanticilla ajavan Jed Etchelssin harteille. Etchellssia lähtevät haastamaan Espanjalainen Sergio Navarro Husqvarnallaan, Betan sarviin siirtynyt Suomen Samuli Puhakainen ja Red Moto Hondaa ajava Italian Manolo Morettini. Toinen luokassa ajava suomalainen, Husqvarnaan luottava Peetu Juupaluoma tavoittelee myös sijoituksia luokan viiden nopeimman joukkoon.
J2 suosikit tulevat läntisestä naapuristamme, Ruotsista, kun Fanticin Albin Norbin, Husqvarnaa käskevä Axel Semb ja KTM:n Max Ahlin saattavat viedä kärkisijoitukset muiden ihmetellessä ruotsalaisten vauhtia. Heitä voisivat tiukimmin haastaa Espanjalainen, GasGassiin luottava Albert Fontova ja samalla merkillä ajava, italialainen Enrico Rinaldi.
Nuorissa yksi suosikki
Nuorissa Fanticin italialainen Kevin Cristino haluaa hopean jälkeen mestaruuden ja on ennakkosuosikki viemään sen. Muuten voimasuhteet ovat muiden osalta auki ja kauden aikana selviää, ketkä muut pystyvät Cristinoa haastamaan.
Suomalaisista Husqvarnalla ajava Niko Puotsaari väläytteli kauden 2022 päätteksi jo parempaa vauhtia ja onnistuessaan sijoitus top 5:ssä lienee kauden tavoite. Yamahalla ajava Tiitus Enjala, sekä Betaa käskevä Juho Ahokas hakevat kokemusta ensimmäisestä täydestä kaudesta ja sijoituspaineita ei näin ollen tule nuorille tulevaisuuden toivoille asettaa.
Naisissa sarjaa lähtee ainoana suomalaisena kiertämään Janette Mielonen.
Roni Kytönen
Ensimmäistä kauttaan E1 luokassa ajava Kytönen on luottavaisena kauden alla. Pyörä on sama ja sitä on kehitetty vauhdin nostamisen ollessa keskiössä. Muissakin keskeisissä asioissa on saatu askelia oikeaan suuntaan.
”Fysiikkaa, lähinnä voimapuolen lisäystä on pyritty harjoituksissa saamaan eteenpäin ja ajamisessa sen on huomannut positiivisesti.”
Omiin mahdollisuuksiin ottaa MM-mitalli on Kytönen itsellleen asettanut vakaaksi tavotteeksi.
”Luokassa tulee olemaan monta kovaa kuljettajaa vastuksena, mutta se ei poista omaa tavoitetta olla kauden päätteeksi mitalleilla luokassa. Lisäksi erityisesti odotan Heinolan osakilpailua, kun pääsemme näyttämään osaamista kotoisissa maastoissa.”
Hermanni Haljala
Kauden 2022 päätteeksi Haljala solmi Beta-merkkiä ajattavan Entrophy Enduro Racingin kanssa sopimuksen ja näin ollen vuodet Jarno Boanon tiimissä olivat tulleet päätökseensä. Harjoituskaudella on ollut haasteita terveyden suhteen ja Haljalan ajoharjoittelu käynnistyi helmikuun jälkimmäisellä puoliskolla.
”Peruskunnon osalta harjoittelu on tuonut eteenpäin kehitystä ja eron on huomannut nyt ajoharjoittelun alettua. Lisäksi pyörä on tuntunut hyvältä, sitä on saatu omaan tyylini sopivammaksi, ja voin jo tässä vaiheessa iloita, että homma tuntuu hauskalta jo tällä hetkellä verrattuna pariin viime vuoteen.”
Vastustajia Haljala nimeää luokasta muutamia.
”Varmasti Josep Garcia, Zachary Pichon ja Roni Kytönen ovat lähtökohtaisesti sieltä kärkikaartista. Mutta muitakin kovia kulettajia luokasta löytyy ja siinä olisi tarkoitus ajaa top 5 sijoituksia kaventamalla aikaeroa kärkeä kohtaan kauden aikana. Itselleni Heinola tulee olemaan yksi kauden kohokohdista, koska MM-osakilpailu on edellisen kerran ajettu Suomessa 2018.”
Olli Järvinen liittyy tiimiin Haljalan henkilökohtaiseksi mekaanikoksi.
Yksi suurimmista muutoksista Hermanni Haljalan taustalla on Olli Järvisen tulo tiimiin vastaamaan pyöristä kauden 2023 aikana. Haljala näkee omalle tekemiselleen Järvisen liittymisen tiimiin isona voimavarana.
”Syksyn 2022 aikana taustavoimien kanssa juteltiin, mitkä voisivat olla niitä kohteita, jotka auttaisivat minua saavuttamaan laadukkaampaa tekemistä. Koska parhaat tulokseni olen ajanut silloin, kun kalustostani on vastannut kotimainen mekaanikko, nähtiin se tässä vaiheessa keinoksi, jota lähdetään toteuttamaan. Muutamia henkilöitä pyöriteltiin kuviossa mahdollisina vaihtoehtoina ja heistä Olli Järvinen valikoitui elämäntilanteen ja osaamisen perusteeella. Lisäksi tiimin taloudellinen vastaantulo mahdollisti winwin tilanteen, joten siitä homma ei ainakaan jää kiinni.”
Samuli Puhakainen uuden edessä
8 kautta Italialaisiin TM-pyöriin luottanut Samuli Puhakainen solmi kauden 2022 päätteeksi sopimuksen samaan tiimiin Hermanni Haljalan kanssa, käskien kaudella 2023 Beta-merkkiä. Samalla Puhakainen jätti nuorten luokan taakseen ja kauden tavoitteet ovat J1-luokan mestaruustaistossa.
”Peruskunnon kannalta harjoittelu on mennyt nappiin ja siellä on tullut kehitystä. Ajoharjoittelu olisi tullut aloittaa aikaisemmin, koska uuden pyörän ja tiimin kanssa on tullut uusia toimintatapoja esille, mutta askeleita on otettu oikeaan suuntaan ja luottavaisena lähden kauteen.”
Puhakainen ei lähde arvioimaan, ketkä ovat suosikkeja tässä luokassa.
”Luokassa on varmasti kova taso ja palkintokorokkeelle tunkua. Kuitenkin oma tekeminen on aina keskiössä, kun mitallia lähdetään metsästämään luokasta ja jokaiseen kilpailupäivään tulee olla voitto mielesssä. Itselleni Heinolassa ajettava osakilpailu tulee olemaan hieno tapahtuma ja yleisöä näkisin mielellään suuria määriä kannustamassa meitä kotimaisia sarjan kiertäjiä huippusuorituksiin.”
Enduron MM-sarja 2023
31.3.-2.4 San Remo ( Italian GP)
5.5-7.5 Lalin, Espanja
26.5-28.5 Heinola, Suomi
1.6-3.6 Skövde, Ruotsi
30.6-2.7 Gelnica, Slovakia
29.9-1.10 Vapacos, Portugali
6.10-8.10 St Andre, Portugali
International Six Days of Enduro (Joukkueiden maailmanmestaruus)
6.11-11.11 San Juan, Argentiina