Harley-Davidsonin ja QJ Motorin yhteistyö uuden mallin toteuttamiseksi alkoi jo 2019. Nyt nähtävä X 350 nojaa vahvasti QJ:n omistamaan Benellin brändiin ja sen uuteen rinnakkaistwiniin, joka näyttää päätyneen uuden pikku-Harrikan koneeksi. Benellin vastaava malli on nimeltään Benelli 350.
X 350 moottori on nestejäähdytteinen kahdeksanventtiilinen rinnakkais-twin, jonka tilavuus on 353 cm3. Sylinterin halkaisija on 70,5 mm ja iskun pituus 45,2 mm. Tehoksi ilmoitetaan 36 hv / 27 kW, maksimiväännöksi 30,5 Nm / 7000 rpm. Yhdysvaltoihin koulutuskäyttöön vietävän X350RA-version tehoksi tiedotetaan 23 hv.
Pyörän kuivapainoksi ilmoitetaan 180 kg ja tankatuksi painoksi 195 kg. Istuinkorkeus on 817 mm ja maavara 185 mm.
X350 on varustettu putkihalkaisijaltaan 41 mm ylösalaisella etuteleskoopilla, jonka paluuvaimennus on säädettävissä. Takana on monovaimennin, jonka jousituksen esijännitys ja paluuvaimennus ovat säädettävät.
X350-mallin renkaina on Pirelli Angel ST:t, edessä 120/70-ZR17 ja takana 160/60-ZR17. X350RA-mallissa on puolestaan Angel CT:t, koot vastaavasti 110/70-ZR17 ja 150/60-ZR17. Vanteet ovat alumiinivalua.
Terästrellisputkirunko vaikuttaa samanlaiselta kuin Benelli 350:ssä, mutta sitten esimerkiksi 13,5 litraa vetävän bensiinitankin ja perän muodot ovat saaneet vaikutteita Harleyn XR750 flat trackerista.
Ajoasento on pysty ja jalkatapit paljon taaempana kuin Harrikoissa yleensä. Pyörän valot on toteutettu Ledeillä.
Jarrut ovat lukkiutumattomat ja edessä on kaksi levyä ja kaksi nelimäntäistä satulaa. Takana on yksi levy ja yksimäntäinen satula.
Malli tulee tarjolle kolmena eri värivaihtoehtona: Dazzling Black, Joyful Orange ja Bright Silver.
On mielenkiintoista nähdä, minne kaikkialle mallia tullaan viemään, kunhan tuotanto käynnistyy koko mittakaavassaan, ja millaiseksi mallin kysyntä muodostuu Kiinassa ja mahdollisesti Intiassa.
X350 on outo lintu nyky-Harrikaksi, koska siinä on pienikokoinen moottori, jonka sylinterit ovat rinnakkain eikä V-kulmassa. Malli ei välttämättä puhuta olemassaolevia Harley-kuljettajia, mutta myös milwaukeelaisvalmistaja tarvitsee nuoria ja vähän halvempaan moottoripyörään tyytyviä asiakkaita, jos se aikoo kasvaa ja menestyä mp-busineksessa.
Lisätietoja Harley-Davidsonin sivuilta täältä.
Aiheesta aiemmin:
Pienten, 350- ja 500 cc Harley-Davidsonien, valmistus alkamassa Kiinassa