Honda on ollut edelläkävijä moottoripyörien airbag-teknologian osalta. Ensimmäisen airbagilla varustetun Gold Wingin yritys toi tuotantoon 2006. Yhä edelleen Gold Wing on markkinoiden ainoa turvatyynyllä varustettu moottoripyörä. Sen sijaan turvatyynyillä varustettuja ajovarusteita on alkanut näkyä markkinoilla. Esimerkkinä vaikkapa uunituore ruotsalainen airbageilla varustetut ajohousut:
Ruotsalaiset Mo'cycle'n airbag-farkut tuovat motoristille tervetullutta suojaa
Erilaisia airbageilla varustettuja ajotakkeja ja liivejä on sitten kaupan enemmänkin, mm. Dainesella, Alpinestarilla, Heldillä ja Helitellä.
Heldiltä uusi airbag-liivi, joka sopii minkä tahansa mp-takin alle
Kummassakin ratkaisussa on ongelmansa. Gold Wingin airbagin tarjoama suoja lienee parhaimmillaan, kun törmäys tapahtuu suoraan edestä, eikä kuljettaja lennä pyörän selästä. Epäilemättä maailmalla on Gold Wing -kuljettajia, joilla on kokemusperäistä tietoa siitä, miten hyvin ratkaisu toimii.
Siitä huolimatta Honda ei ole asentanut turvatyynyjä muihin moottoripyörämalleihinsa, eikä ratkaisu ole levinnyt muiden valmistajien pyöriin. Ajoasuun integroidut turvatyynyt ovat osoittaneet toimivuutensa. Ongelmana vain se, että silloin tarjolla on rajallisempi määrä vaihtoehtoja.
Uusi patentti pompauttaa tyynyn kuljettajan ympärille
Honda on esitellyt erilaisia variantteja turvatyynystään. Perusratkaisu on kuitenkin sellainen, missä tyyny toimii kuten ajoasuun integroitukin: airbag pomppaa ylös, ja kietoutuu kuljettajan vartalon ympärille suojaamaan rintakehää ja selkää.
Patentoituna on kaksi eri pääversiota. Toisessa airbag pomppaa kuljettajan edestä jalkojen välistä, mikä kuulostaa hieman riskaabelilta, ja toisessa puolestaan kuljettajan takaa. Takana sijaitseva vaihtoehto kuulostaa paljon turvallisemmalta.
Täytyttyään airbag irtoaa kuljettajan mukana ja pitää tämän otteessaan onnettomuuden jälkeenkin. Patentin perusteella airbagissä on mekanismi, joka hitsaa pussin umpinaiseksi ja tyhjennys tapahtuu sitten venttiilin kautta.
Asiasta kertoi mm. Cycle World.
Ratkaisut vaikuttavat erittäin kiinnostavilta ja lupaavilta. Moottoripyörään integroitu turvatyyny tarjoaa airbag-ajoasujen tuomat edut tavallisten ajoasujen kanssa. Toki tässä vaiheessa jää vielä kysymyksiäkin. Kuljettajan koko voi asettaa rajoituksia airbagin käytölle. Miten se suojaa pienikokoista tai erittäin pitkää tai hieman pulleampaa henkilöä? Entä matkustaja? Sopiiko tällaisella turvatyynyllä varustettu prätkä ainoastaan soolokäyttöön?
Aiheesta aiemmin:
Ruotsalaiset Mo'cycle'n airbag-farkut tuovat motoristille tervetullutta suojaa
Heldiltä uusi airbag-liivi, joka sopii minkä tahansa mp-takin alle
Kilpikonnakuori ja airbag mp-liivissä - parempi turva kuin GP-kuskeilla?
Dainese D-Air Misano 1000 -airbag-takki muuttaa käsitystä mp-varusteiden turvallisuudesta
Liikenneturva esitteli motoristin airbag-liivin toimintaa Kuopiossa
Ovatko airbag-ajohousut moottoripyöräilyn seuraava suuri turvainnovaatio?
Dainesen airbag-puvun törmäysvideo on uskomaton
Yllättävä vaateostos pelasti moottoripyöräilijän hengen