Ossi Rantala voitti A450- ja A250-luokan SM-avauksessa kummankin luokan molemmat lähdöt kuukausi sitten Seinäjoella. Vaikka Rantala jäi nyt lauantaina Pihtiputaalla A250-luokan toisessa erässä kolmanneksi, otti hän vakuuttavasti kaksi Suomen mestaruutta voittamalla päivän muut kolme lähtöä. Rantala nappasi A250-luokan Suomen mestaruuden myös kaudella 2021, mutta nyt hän juhli ensimmäistä kertaa kummankin luokan titteliä. Rantala ajoi ensimmäisen täyden kautensa A450-luokassa.
- Fiilis on huikea. En meinaa käsittää, mitä olen saavuttanut. Nämä mestaruudet ovat todella monella tapaa erilaisia kuin silloin pari vuotta sitten pikkuluokan mestaruus. Ajoin nyt kahdessa luokassa, joten kisapäivien rasitus oli paljon kovempaa. Lisäksi Pihtiputaalla rata vaati malttia. Piti puristaa kovaa, jotta pysyi pyörän päällä, mutta piti silti jaksaa ajaa. Rata oli pomppuinen, minkä takia varsinkin ison luokan pyörä nousi helposti ilmaan ja oli tehtävä töitä ajamisen suhteen, Rantala kuvaili riemuissaan.
- Ajoin koko kauden täysillä eikä ollut varaa antaa sekuntiakaan periksi. Kisat olivat sen verran tiukkoja. Iso kiitos kuuluu Hakala Servicelle, joka teki pyöriini tosi hyvät ”alustat”.
Heinolan Moottorikerhon Lasse Kurvinen ajoi Pihtiputaalla A450-luokan kummassakin erässä toiseksi varmistaen SM-hopean. Takavuosien moninkertainen Suomen mestari, Konneveden Moottorikerho / UA:n Kari Vehniäinen kasasi yhdessä Varkaus Racing Teamin Teemu Keinäsen kanssa kahdesta erästä päivän kolmanneksi eniten pisteitä. SM-pronssi matkasi Keinäselle ennen Vehniäistä.
Rantala keräsi myös A250-luokassa eniten pisteitä lauantaina voittaen ensimmäisen erän ja oltuaan toisessa kolmas. Tuusulan Moottorikerhon Tatu Lauslehto oli päivän kakkonen ja Turun Moottorikerhon Arthon Alanne kolmas. Valkeakosken Moottorikerhon Vesa Kallio ei päässyt starttaamaan ensimmäiseen erään, mutta voitti toisen ollen päivän nelonen. Suomen mestaruussarjan loppupisteissä Rantalan takana hopeaa vei Lauslehto ennen Alannetta.
- Ensimmäiset erät olivat huikeita, koska sijoitukset vaihtelivat usein. Lähdin A250-luokassa pieneltä takamatkalta kirimään Lauslehtoa. Kun sain hänet kiinni, piti miettiä, mitä peliliikkeitä teen, että pääsen hänestä ohi. Onnistuin ohituksessa lopussa. A450-luokassa ohitimme puolestaan Kurvisen kanssa toisemme monta kertaa. Meillä oli eri vahvuudet ajoissamme.
- Toisiin eriin lähtiessäni mietin, mitä minun pitää tehdä voittaakseni mestaruudet. A250-erä meni varmisteluksi, että pysyn pystyssä, ja olinkin kolmas. A450-erä oli helpompi, koska päätin vain ajaa täysillä.
Jalasjärven Moottorikerho / UA:n Aatos Pirttinen voitti 10-15-vuotiaiden junioreiden kummatkin lähdöt Pihtiputaalla vieden Suomen mestaruuden maksimipistein.
- On hyvät tunnelmat, kieltämättä. Paljon on viikkoja jännitetty ja tehty töitä. Nyt sitten se palkittiin. Ajan jääradan lisäksi motocrossia, supermotoa ja road racingia. Hiihto on puolestaan vähän kuin kakkoslajini. Viime keskiviikkona ja torstaina oli kisat, toisen polven jääratamestari Pirttinen kertoi suoran lähetyksen haastattelussa.
Helsingin Moottorikerhon Mauno Keskikallio oli lauantain ja koko SM-sarjan toiseksi paras kuljettaja. Warkauden Moottoripyöräurheilijoiden Niko Hatva oli kolmas niin Pihtiputaalla kuin SM-sarjassakin.
Mähönen ja Huttunen Suomen Cup -mestareiksi
Pihtiputaan Moottorikelkkailijoiden ensimmäistä kertaa isännöimässä, Suomen Moottoriliiton alaisessa kansallisessa kilpailussa ratkaistiin myös 125-kuutioisilla pyörillä kilpailevien kuljettajien ja 45-80-vuotiaiden ajajien Master-luokan Suomen Cupien lopulliset sijoitukset. Luokat ajoivat kauden avauksessa Seinäjoella yhden finaalierän, kuten myös nyt Pihtiputaalla.
125-luokan Suomen Cupin mestaruus sinetöityi äärimmäisen tiukasti, sillä Varkaus Racing Teamin Juho Mähönen ja Kouvolan MC:n Juuso Tani päätyivät sarjassa tasapisteisiin. Mähönen voitti Pihtiputaalla ja oli Seinäjoella toinen, Tanin sijoitukset menivät puolestaan toisinpäin. Kun kärkiparilla oli samat pisteet ja sijoitukset, tarkasteltiin kaksikon yhteenlaskettuja ajoaikoja Seinäjoelta ja Pihtiputaalta. Mähönen oli noin kahdeksan sekuntia nopeampi, joten hän voitti tittelin. Tani sai hopeaa. Pietarsaaren Moottorikerhon Isac Krohn oli Pihtiputaalla ja sarjassa kolmas.
Kuopion Moottorikerhon Mikko Huttunen voitti Master-luokan lauantain finaalin sekä Suomen Cup -mestaruuden. Alavudenseudun Moottoripyöräilijöiden Janne Rantala oli Pihtiputaalla ja loppupisteissä toinen, Warkauden Moottoripyöräurheilijoiden Sami Kemppainen vastaavasti kolmas.
– Aika-ajot oli sellaiset, etten oikeastaan lähtenyt ensimmäisenä tuonne ajamaan, lähin Kemppaisen ja Rantalan Jannen perään katsomaan, että miten ne pojat siinä ajelee. En edes yrittänyt kunnon aika-ajokierrosta, kun se on ihan sama monentenako tuosta viivalta lähtee. Oli hieno keli ja hyvä rata, niin ei ollut edes sijoituksellakaan väliä. Kunhan on hyvä kilvanajo ja sitä se oli. Tällä kertaa otin älyttömän hyvän startin ja olin pitkään ensimmäisenä suoran päähän menossa. Taisin päästä ekaan mutkaan ensimmäiseksi. Yritin ajaa omaa ajoa, kertaakaan en katsonut taakseni. Muutaman kerran Rantalan Janne näkyi siinä vieressä, pienet panikoinnit ehkä siitä, mutta ei siinä. Pyrittiin menemään loppuun asti ja tulos oli kyllä huippu, kommentoi Mikko Huttunen kisan jälkeen.
B250-luokassa uusintalähtö onnettomuuden vuoksi
Pihtiputaalla ajetussa B250-luokan lähdössä nähtiin monta kaatumista ja kisa jouduttiin lopulta keskeyttämään, kun kilpakumppani ajoi päin kolmannella sijalla ajaneeseen Kirsi Kainulaiseen. Vaikka Kainulainen lensi pahan näköisesti rytäkässä, niin onneksi pahemmilta vammoilta vältyttiin ja Kainulainen osoitti jälleen, mistä suomalainen naisratamoottoripyöräilijä on tehty, ajaen vielä B250-luokan uusintalähdön ja B450-luokan kisat. Päivän päätteeksi Kirsi Kainulainen kommentoi kisapäivän tapahtumia.
– Lähdin hyvillä mielin B250-kisalähtöön. Sain hyvän startin ja pidin kolmatta sijaa. Meno tuntui todella hyvältä. Sain tehtyä omaa tekemistäni, niin kuin halusin. En muista monesko kierros, kun kilpakumppani tuli samaa ajolinjaa, eikä ehtinyt reagoimaan kun menin jarruun. Hän tuli kovempaa, mutta ei muuttanut ajolinjaansa ja ajoi suoraan minua päin. Siinä tuli aikamoinen ilmalento. Kyynärpäähän tuli iso veripahka ja pultattu takapuoli sai siinä samassa ison tärskyn. Kankku ja kylki ovat kipeänä ja iskusta aiheutui puujalka. Keräilin aikani itseni ja pyöräni siitä jään pinnasta. Sain päähäni, että kerran pyörä ja minä olimme ehjinä, niin ehdin vielä uusintalähtöön viivalle mukaan.
– Uusintastartti epäonnistui. Oli ollut riittävästi ohjelmaa kaatumisen myötä. Kisan loppua kohden rupesin saamaan kiinni rytmistä ja edellä ajanutta ryhmää kiinni. Ajoin maaliin seitsemäntenä. Vauhti riitti hyvinkin siihen kärkiporukkaan. Onneksi B450 lähtö oli heti siihen perään. Ja kyynärpäähän tullut veripahka räjähti omia aikojaan, ennen starttia. Rupesi sarana liikkumaan kyynärvarrestakin, kun ylimääräinen paine pääsi pois. Käden liikerata kasvoi huomattavasti.
– Viivalta irtosin ihan hyvin, mutta en pystynyt 450:llä vastaamaan haasteisiin. Taisin olla lopulta kahdeksas maalissa. Siihen nähden olen todella tyytyväinen ja hyvilläni siitä, että pystyin vielä ajamaan sellaisen tärskyn saaneena, enkä ollut viimeinen. Nyt on kausi paketissa ja kilpailun jälkeen paiskattiin kättä päälle ajaneen kumppanin kanssa. Mitään ei jäänyt hampaan koloon. Pitää aina itseänikin muistuttaa, että kilpakumppaneita tulee kunnioittaa ja kilpailusta huolimatta pyrkiä rakentamaan tilannenopeus sillä tavalla, että päälle ajamisia ei tapahdu.
– Nyt on jääratakausi paketissa. Iso kiitos jälleen kaikille ystäville ja yhteistyökumppaneille. Oli kiva huomata, kuinka paljon ihmisiä oli tullut paikan päälle katsomaan kisoja ja tsemppaamaan. Erityisen iso kiitos järjestäjille ja talkoolaisille. Puitteet ja itse rata olivat upeat ja järjestelyt toimivat viimeisen päälle. Oli hienot jääratakilpailut tällä kaudella, niin Seinäjoella, kuin Pihtiputaallakin. Kiitos kaikille, ketkä jaksavat näitä puuhata. Ei ole ihan helppo rasti. Kevättä kohti ollaan menossa ja kunhan lumet sulavat niin katsotaan, mihin päin lähdetään road racingia ajamaan.
Pihtiputaan kansallisissa luokissa B450-luokan A-finaalin kärkikolmikon muodostivat Jämsän Seudun Moottorikerhon (JSMK) Miklas Salminen, Konneveden Moottorikerho / UA:n (KonnMK/UA) Miika Tourunen ja JSMK:n Antti Pakkanen. B450-luokan B-finaalin voitti Etelä-Pohjanmaan Maastomotokerhon Severi Haapamäki. Salminen oli ykkönen myös B250-luokan finaalissa, missä Varkaus Racing Teamin Juho Mähönen ajoi toiseksi ja Tourunen kolmanneksi.
Kilpailupäivän tapahtumiin on mahdollista palata suoran lähetyksen tallenteen kautta MJP-Eventsin YouTube-kanavalla:
www.youtube.com/live/7_-pxX_JqYs?feature=share
Tulokset
Moottoripyöräily: SM-jäärata, 2/2-osakilpailu, Pihtipudas, lauantai 11.3.2023
SM: A450, A250, Junior.
Suomen Cup: 125, Master.
Kansallinen: B450, B250.
A450, yhteispisteet:
1. Ossi Rantala, ASMP, Honda, 30 pistettä
2. Lasse Kurvinen, HeMK, KTM, 24p.
3. Kari Vehniäinen, KonnMK/UA, Husqvarna, 16p.
4. Teemu Keinänen, VRT, KTM, 16p.
5. Valtteri Koponen, VRT, KTM, 13p.
A450, SM-loppupisteet:
1. Ossi Rantala, ASMP, Honda, 60p.
2. Lasse Kurvinen, HeMK, KTM, 48p.
3. Teemu Keinänen, VRT, KTM, 31p.
4. Kari Vehniäinen, KonnMK/UA, Husqvarna, 30p.
5. Valtteri Koponen, VRT, KTM, 29p.
A250, yhteispisteet:
1. Ossi Rantala, ASMP, Honda, 25p.
2. Tatu Lauslehto, TuMK, KTM, 24p.
3. Arthon Alanne, TMK, Honda, 16p.
4. Vesa Kallio, ValkMK, KTM, 15p.
5. Lenni Klemetti, IMK, KTM, 12p.
A250, SM-loppupisteet:
1. Ossi Rantala, ASMP, Honda, 55p.
2. Tatu Lauslehto, TuMK, KTM, 44p.
3. Alanne Arthon, TMK, Honda, 28p.
4. Heikki Ojalehto, ASMP, KTM, 25p.
5. Matias Kesti, WCRC, KTM, 23p.
Junior, yhteispisteet:
1. Aatos Pirttinen, JaMoKe/UA, KTM, 30p.
2. Mauno Keskikallio, HMK, KTM, 18p.
3. Niko Hatva, WarkMPU, Honda, 18p.
4. Eetu Aronen, VMK, KTM, 18p.
5. Eelis Laitinen, VRT, Honda, 17p.
Junior, SM-loppupisteet:
1. Aatos Pirttinen, JaMoKe/UA, KTM, 60p.
2. Mauno Keskikallio, HMK, KTM, 42p.
3. Niko Hatva, WarkMPU, Honda, 38p.
4. Eetu Aronen, VMK, KTM, 32p.
5. Eelis Laitinen, VRT, Honda, 27p.
125, finaali:
1. Juho Mähönen, VRT, KTM, 8:11.406
2. Juuso Tani, KMC, KTM, +11.230
3. Isac Krohn, J-PMK, KTM, +14.197
125, Suomen Cup -loppupisteet:
1. Juho Mähönen, VRT, KTM, 27p.
2. Juuso Tani, KMC, KTM, 27p.
3. Isac Krohn, J-PMK, KTM, 20p.
Master, finaali:
1. Mikko Huttunen, KMK, KTM, 7:50.053
2. Janne Rantala, ASMP, Honda, +0.348
3. Sami Kemppainen, WarkMPU, KTM, +1.329
Master, Suomen Cup -loppupisteet:
1. Mikko Huttunen, KMK, KTM, 30p.
2. Janne Rantala, ASMP, Honda, 24p.
3. Sami Kemppainen, WarkMPU, KTM, 20p.
B450, A-finaali:
1. Miklas Salminen, JSMK, KTM, 8:01.285
2. Miika Tourunen, KonnMK/UA, Husqvarna, +1.479
3. Antti Pakkanen, JSMK, KTM, +3.299
B450, B-finaali:
1. Severi Haapamäki, E-PMMK, Honda, 8:25.614
2. Topi Tuomi, KyPä, KTM, +16.518
3. Joonas Pekkola, MhMK, TM, +17.322
B250, finaali:
1. Miklas Salminen, JSMK, KTM, 6:07.478
2. Juho Mähönen, VRT, KTM, +0.325
3. Miika Tourunen, KonnMK/UA, Husqvarna, +8.778
Kaikki tulokset:
https://tulosarkisto.fi/races/view/668
https://speedhive.mylaps.com/Events/2125244
Sarjataulukot:
https://tulosarkisto.fi/championships/index/256