Sosiaalisessa mediassa Heikki Huusko oli huomannut virkeän ryhmän jääspeedwayn puolelta (Ice Speedway Finland) ja laji alkoi vähän kummittelemaan mielessä: "tuo voisi olla kokeilemisen arvoista". Siitä seurasi viestin laitto, että pääsisikö jossakin kokeilemaan lajia. Eipä aikaakaan, kun Heikki oli Suonenjoella, Mikko Jetsosen kotirannassa testaamassa aitoa pitkäpiikkistä kisapyörää.
Ensi kokeilu jäi mieleen kummittelemaan joka tapauksessa, aikaa vierähti pari vuotta vielä pitkän jääradan puolella. Kustannusten nousu pitkän radan puolella alkoi kuitenkin syömään miestä ja samaan yhteyteen sattunut pyörän konerikko pisti miettimään harrastamisen järkevyyttä. Heikki laittoi pitkän radan pyörän osina myyntiin ja samaan aikaan tuli kaupan Sastamalasta Jani-Pekka Koivulalta jääspeedwaypyörä. Heikki kävi pyörää katsomassa ja sillä tiellä nyt ollaan, oma pyörä tallissa.
Helmikuussa 2021 oli siis oma pyörä hankittu ja miehen otteet pyörän kanssa huomioitiin lajin harrastajien keskuudessa, ja muiden harrastajien tuella ilmoittautuminen ensimmäiseen SM-finaaliin tuli todeksi. Kaudella 2022, joka oli ensimmäinen täysi, päästiin ajamaan harjoituksia Varkaudessa heti alkuvuonna. Otteet radalla alkoivat näkyä myös vauhdissa, Heikille myönnettiin palkinto – yhden harjoituspäivän jälkeen – parhaasta kehittymisestä. Ajopaikat heltisivät niin SM-, kuin PM-finaaliinkin, joka ajettiin Ruotsin puolella Kalixissa. Ajo Kalixissa toi tähän mennessä parhaan sijoituksen lajissa, Heikin ollessa PM-finaalin lopputuloksissa 7.sijalla.
– Kyllä kaikista lajeista mitä olen harrastanut, niin ehdottomasti jääspeedway on yksi parhaimmista ja tiiveimmistä yhteisöistä. Olitpa missä tahansa ajamassa, niin apua ja neuvoja annetaan, puhumattakaan teknisestä avusta. Olen saanut iskarin kokeiltavaksi ja toisenlaisen moottorin myös. Treeniradoille lähteminen on todella mukavaa, kun siellä touhutaan ja ajetaan porukalla. Jokainen voi ajaa omissa ympyröissä vaikka kuinka kovaa, ainakin omasta mielestään, mutta porukalla ajo vasta antaa todellista treeniä ja vauhdin nostoa, Heikki Huusko kertoo.
Lajin olennainen osa ovat näyttävät renkaat. 28 millimetriä pitkät piikit pistävät silmään heti kättelyssä. Useat harrastajat tekevät renkaat itse, niin myös Heikki.
– Pääsin viime syksynä todellisen rengasmestari Tomi Tanin luo opiskelemaan renkaiden tekojen saloja. Ensimmäisenä päivänä purettiin vanhoista renkaista piikkejä ja laippoja irti, toisena päivänä päästiin jo asiaan, eli piikittämään uutta rengasta. Viime viikonlopun Kokkolan treeneissä oli ensimmäistä kertaa itse tehdyt renkaat alla ja ne toimivat todella hyvin sisäänajon jälkeen.
Tulevalla kaudella Suomessa on ainakin kolme kilpailua. Lahdessa ajetaan SM-karsinta 28.1, PM-finaali on 5.3 Varkaudessa ja henkilökohtainen SM-finaali 11.3, legendaarisella Pyynikin kentällä Tampereella. Heikin tavoitteista kysyttäessä vastaus tulee kuin apteekin hyllyltä: – Finaalipaikkaa lähden hakemaan SM-kisoista.
Heikki haluaa välittää kiitokset seuraaville tahoille lajin parissa olemisen tiimoilta:
- Varkaus Racing Teamille ja Keski-Pohjanmaan Moottorikerholle huippuhyvistä treenimahdollisuuksista.
- Mikko Jetsoselle lajiin tutustuttamisesta ja osien lainauksesta.
- Tomi Tanille rengas hommista ja neuvoista ajamisen suhteen.
- Jari Mäkiselle toimivasta varaosahuollosta.