Tsekkiläisen Marek Foltisin Jawa, nimeltään Bistella 500, on todellinen mekaanisen ja moottorirakentamisen taidonnäyte. Miehellä kului operaatioon 2,5 vuotta, mutta kieltämättä hän on tehnyt historiaa.
Foltisin tavoitteena oli "luoda oma moottoridesign, jotain sellaista, mitä ei koskaan aiemmin ole käytetty missään ajoneuvossa".
"Ja ennen kaikkea halusin moottoridesginin, jollaista varten ei ole olemassa valmiita suunnitelmia. Esimerkiksi rivinelikkoihin löytää lukuisia valmiita kaavoja, joihin vain lisätään omat numerot eka sivulle, ja 40 sivua myöhemmin sinulla on koko moottori valmiina tarvitsematta tietää mitään fysiikasta tai materiaaliteknologiasta," Foltis kuvaa.
"Niinpä valitsin mekaanisesti ahdetun kaksitahtisen tähtimoottorin voimanlähteen designiksi. Sitä ei ole koskaan käytetty massatuotannossa aiemmin. Siispä minun piti tehdä omat laskelmani."
Ahtopaineesta vastaa viisi pienikokoista mekaanista Roots-kompressoria, jotka kiertävät maksimissaan 40 000 rpm. Olennaista oli saada ahtimet mahtumaan moottorin rakenteisiin.
Foltisin intohimo rakentaa moottoripyöriä syttyi jo 17-vuotiaana, kun hän rakensi Jawa-mopediinsa suihkumoottorin. Sittemmin mies on valmistunut insinööriksi ja työskentelee ammattilaisena alalla.
Tämä tietenkin helpotti miestä hänen toisessa projektissaan, kymmensylinterisen kaksoistähtimoottorin rakentamisessa. Bistella 500 on alunperin vuosimallin 1953 Jawa 250 Perak. Marek valitsi kyseisen mallin kyetäkseen pitämään pyörän tielaillisena. Tsekkiläisten säädösten mukaan vain yhtä moottoripyörän osaa voi kustomoida, ja arvannette varmaan, mikä se tässä tapauksessa oli? Tietenkin moottori.
Bistellassa on yhdistetty kymmenen kappaletta 50 cm3 Jawa 21 mopedin sylintereitä, jotta siitä on saatu 500-kuutiosenttimetrin kaksitahtipeto. Pedon sydämessä on 10 mäntää ja 10 sylinteriä asennettuna kuin kahdeksi päällekkäiseksi tähtimoottoriksi. Itse asiassa kaksikerroksisesta tähtimoottorista pyörä on saanut myös nimensä. Bistella tarkoittaa kahta tähteä tsekin kielellä.
Sekä runko, alusta että vanteet ovat alkuperäiset.
Foltis on suunnitellut itse ja työstänyt CNC:llä sekä moottorin kotelon, kampiakselit ja kiertokanget, kun taas sylinterit, vaihteiston kotelo ja kytkin ovat kaikki Jawan alkuperäisosia. Lisäksi pyörässä on tukku käsintehtyjä osia, kuten mustekalan lonkeroita muistuttava pakoputkisto.
Suorituskyky
Entä sitten tuplatähtimoottorisen Jawan suorituskyky? Foltisin laskelmien mukaan moottorin maksimiteho on noin 120 hevosvoimaa, jolla sen pitäisi liikkua 220 km/h. On silti vaikea uskoa, että kukaan haluaisi kokeilla moista vauhtia 1950-luvun moottoripyörän jarruilla, rungolla ja renkailla. Ehkä jousituskaan ei ihan vastaa vauhdin vaatimuksia?
Tiekäyttöön Foltis on rajoittanut pyörän tehon 12 hevosvoimaan. Susi erikoisen lampaan vaatteissa?
Joka tapauksessa moottori on todellinen suunnittelun helmi. Kaikki ei kuitenkaan ole sujunut kuten Disney-filmissä. Foltis on kohdannut valtavan määrän haasteita. Moottori esimerkiksi räjähti viisi kertaa, ennen kuin oikeat ratkaisut löytyivät. Voi vain kuvitella, mitä ongelmia polttoaineensyötön ja pakoputkiston kanssa esimerkiksi on ollut. Moottorin toiminnan optimointiin lienisi vielä valovuosi matkaa.
Foltisin sanoma on kuitenkin selkeä: älkää antako periksi, vaan jatkakaa vain eteenpäin, vaikka kaikki ei alkuun menisikään aivan putkeen. Näin se on!
Teknisiä tietoja, Bistella 500
Perusmoottoripyörä: Jawa 18 Perak, 1953. Kuutiotilavuus 10 x 50cc = 500cc. Teho: nyt rajoitettu 60hv/6500 rpm. Laskennallinen maksimiteho 120hv/10000 rpm. Turvallisuussyistä teho on tieliikenteeseen rajoitettu 12 hevosvoimaan. Vaihteisto: 4-nopeuksinen puoliautomaattinen.
Laskennallinen huippunopeus 220 kmh (Foltis ei suosittele kokeilemaan). Tielaillisena 100kmh. Moottorin layout: kaksikerroksinen tähtimoottori. Mekaanisesti ahdettu, 5 Roots-kompressoria. Paino 155 kg.
Asiasta kertoi ensin Topspeed. Lisätietoja Foltiksen omalta sivustolta täältä.