KTM 1290 Super Adventure S on vakiinnuttanut asemansa isojen seikkailupyörien segmentissä. Siitä hyvänä osoituksena on esimerkiksi pärjääminen parivertailussamme BMW:n R 1250 GS -mallia vastaan: Parivertailussa adventuretouringpyörien kunkku BMW R 1250 GS ja haastajana KTM 1290 Super Adventure S: onko kulttimaineelle katetta?
KTM:n suorituskyky ja hienosti automaattisesti säätyvä semiautomaattinen jousitus lämmittivät erityisesti testaajien mieltä.
Vuodelle 2023 KTM 1290 Super Adventure S:n tekniikkaa ja ominaisuuksia on päivitetty käytännön seikkailuajoa edistävillä parannuksilla, kertoo KTM tiedotteessaan.
Yksi näkyvimpiä muutoksia on kolmiosaisen polttoainesäiliön muotojen hienosäätö. Ergonomiaa ja ajomukavuutta kohentavat muutokset yltävät myös säiliön alla oleviin suojiin. Polttoainesäiliön tilavuus on 23 litraa.
Toinen muutos on aiempaa hohdokkaampi, tunnusomainen oranssi/musta ja hillitympi harmaasävyinen väritys. Oranssi väritys kattaa myös karkaistun alumiinisen takarungon. Se tarjoaa lisäksi istumakorkeuden kaksiasentoisen säädön (869 mm / 849 mm). Klassinen harmaasävy kattaa koko pyörän.
Lisäksi suunnistaminen on entistä helpompaa KTMConnect-applikaation tukeman laajennetun Turn-by-Turn+ navigointiohjelmiston ansiosta. Ulkoasultaan uudistetulla 7-tuuman TFT-näytöllä näkyvät saapuvat puhelut ja viestit. KTMConnect-appilla sujuvat myös musiikin kuuntelu ja valinta turvallisesti "Hands Free" toiminnon avulla.
Pyörän eri toimintoja, kuten ajotapavalintoja, WP:n semiaktiivisen jousituksen säätöjä, mukautuvaa vakionopeudensäädintä ja ABS-järjestelmää, hallitaan näytön asettelultaan päivitettyjen valikkojen avulla.
Moottorina toimii edelleen väkivähva kaksisylinterinen V-kone, jonka maksimiteho on 160 hv ja -vääntömomentti 138 Nm.
Pyörä sopii ketterän ajettavuutensa, tehokkaan moottorinsa ja alustan ominaisuuksiensa ansiosta yhtä hyvin kaupunkikruisailuun ruuhkissa kuin soratieajoon tai nopeavauhtiseen matkantekoon moottoriteillä.
KTM 1290 Super Adventure S:n elektroniikka ohjaa ja säätää semi-aktiivista jousitusta ja ajokorkeutta, ABS:n toimintaa, adaptiivista vakionopeudensäädintä ja ajotapavalintoja sekä rengaspaineiden TPMS-valvontaa ja vastaavia avustimia.
Pyörän teräsputkirunko painaa vain 10 kiloa. Ajomukavuuteen liittyviä tekijöitä ovat suojaava kate ja säädettävä tuulilasi, LED-valot, kaksiosainen istuin ja kevyt, alumiininen sivutuki.
Lisävarusteina on saatavilla mm. Quickshifter+ -vaihdeavustin ja WP Pro -jousitus.
2023 KTM 1290 Super Adventure S
- // Kaksi uutta värovaihtoehtoa: musta-oranssi ja harmaasävy
- // Innovatiivinen navigointi Turn-by-Turn+ -opastuksella sekä useilla reittivaihtoehdoilla
- // Euro5-hyväksytty, kaksisylinterinen, LC8 V-moottori, 160 hv ja 138 Nm
- // Kevyt ChroMo-teräsputkirunko
- // Semi-aktiiviset WP:n jousituskomponentit
- // Boschin 6D -liiketunnistin ohjaa avustimia ja ABS-toimintoja
- // Hallittavuutta ja ajomukavuutta tehostava ergonomia ja varustelu, mm. istuinkorkeus säädettävissä 849 / 869 mm
- // Matka-ajoon optimoitu varustelu: valaistut hallintapainikkeet, jalkatapit, keskiseisontatuki, tuulilasi, LED-valot ja selkeä, edistyksellinen interaktiivinen mittaristo
- // Vakiona mukautuva, adaptiivinen vakionopeudensäädin
- // Mitas Terra Force-R -ensiasennusrenkaat.
Saatavilla alkuvuodesta 2023.