BMW ZK Motors - BMW R 18 Black Jack
Kielseläinen ZK Motors oli rakentanut yönmustan Black Jackin (kuva jutun aloituskuvana) BMW:n isosta bokserista. Pyörässä on käytetty mustan lakan lisäksi mustaa kromia, joka antaa pyörälle hyvin erikoista vetovoimaa. Galvaanisesti käsiteltyjä komponentteja on runsaasti: ajovalon ja nopeusmittarin ympärystät, ohjaustangon painot ja kiinnikkeet, sylinterikannet jne.
Pienet, 16 tuuman vanteet on varustettu leveillä renkailla ja antavat pyörälle pitkänomaisen, matalan ja maskuliinisen ulkonäön. Mustaa ulkonäköä korostaa mattamusta pakoputkisto.
"Black Jack" embleemi moottorin kyljessä on työstetty alumiinista. Pyörässä on yhden hengen istuin ja takalokasuojassa on kaksi Black Jack korttia viimeistelemässä ulkonäköä.
BMW Dobrzanski Team Customs - BMW R 18 Isle of Man
BMW on voittanut myös Mansaaren kuuluisia jo vuodesta 1907 lähtien järjestettyjä TT-ajoja. Georg "Schorsch" Meier voitti Senior TT:n BMW:lle vuonna 1939, mikä inspiroi Dobrzanski Team Customsia Krakówassa luomaan sporttisen BMW R 18 Isle of Man'in. Designiin on otettu mallia Meierin käyttämästä BMW:n tehdaskilpakoneesta, RS 255 Kompressorista. Meierin lähtönumero oli 49, joka löytyy tietenkin kustomoidun pyörän kyljestä.
Pyörän väritys on nimeltään "Isle of Man green metallic", joka on tuttu BMW M4 -mallista.
Liberty Motors Piaseczno – BMW R 18 Liberty
Nine Hills Motorcycles Chełmnossa on tunnettu perinteitä ylläpitävä puolalainen yritys, jota johtaa Paweł Stachura. Hänen designinsa ovat tunnettuja ympäri maailman. Projekti tehtiin yhteistyössä Liberty Motors Piasecznon kanssa. BMW R18 Libertyssä on paljon käsintehtyjä komponentteja, jotka ovat omaa suunnittelua. Sellaisia ovat mm. polttoainetankki, etu- ja takalokasuojat, istuin, ajovalo ja ohjaustanko.
Erityispiirteistä voi mainita sen, että mittaristo on upotettu polttoainetankin keskiosaan. Lisäksi pyörässä on eksklusiivisia käsintehtyjä nahkaosia, kuten istuimen päällinen.
Madaltamisen lisäksi takajousitus on täysin säädettävä ja myös etuteleskooppia on madallettu hieman. Vanteet ovat Rick's Motorcycles'in käsialaa, takana 8 x 18 tuumaa ja edessä 3.5 x 21 tuumaa, renkaat ovat puolestaan vastaavasti 240/40-18 130/60-21. Pyörässä on paljon CNC-työstettyjä osia.
BMW Inchape Wrocêaw - BMW R 18 Roadster
BMW:n Mini:n dealeri Inchcape Wrocêaw Wroclaw'issa otti innoituksen suunnitteluunsa autoalan 1920- ja 1930-lukujen suunnittelutrendeistä.
Fokus on selkeissä ja suoraviivaisissa linjoissa yhdessä Art Deco -vaikutteiden kanssa. Uusi istuin ja lisätankki sekä Monza-tyyppinen peräosa antavat R 18 Roadsterille varsin urheilullisen ulkonäön. Edessä näkymää tehostavat kate ja erikoisohjaustanko sekä aerodynaaminen etulokasuoja, jossa on BMW:lle tyypillisen näköiset aukot sivuilla.
BMW Smorawiński - BMW R 18 Roar
BMW myyntikumppanilla Smorawińskilla Poznańissa oli mielessään vahvasti vuoden 2019 R 18 konseptitutkielma, kun se loi oman R 18 Roar- mallinsa. Tiimi keskittyi varsin voimakkaasti toteuttamaansa hyvin kevyen näköisen takaosan.
Harmonisiksi suunnitellut yksityiskohdat, kuten hyvin lyhyt takalokasuoja ja jousitettu satula saavat pyörän näyttämään erityisen kevyeltä.
Äärimmäisen lyhyt ja "vaimentamaton" pakoputkisto ei ainoastaan tuota hienoa ääntä, vaan lisää takaosan ulkonäön keveyden tunnelmaa. Yhdessä pinnavanteiden ja kromisten jarrusatuloiden kanssa tuloksena on varsin puristinen R 18.
BMW Inchcape Poznań - BMW R 18 Speedy Gonzales
BMW:n myyntikumppani Inchcape Swadzim'issä valitsi Meksikon nopeimman hiiren lähtökohdakseen jättibokserimallin kustomoinnissa.
Ehkäpä voit kuvitella R 18 Speedy Gonzalesin Pohjois-Meksikon autiomaihin ajamaan suunnattomien kaktusten ohi pitkin näköjään loputtomasti mutkittelevia asvalttiteitä – seikkaillen samalla tavalla kuin televisiosarjan piirroshiiri.
Speedy Gonzalesissa on apinakiikku ja mukava yhden henkilön istuin näyttää tehdyn miellyttävään etenemiseen koskaan loppumattomilla asvalttiteillä. Etu- ja takaluokasuoja ovat voimakkaasti kaartuvia ja saaneet vaikutteensa 20- ja 30-lukujen autojen rakenteesta, kuten myös polttoainetankki, sivupanelit, ajovalo ja mittaristo. Pyörässä on isosti presenssiä yhdessä erikoisen maalipintansa kanssa.
BMW Team Długołęka - BMW R 18 The Great Wave
BMW-myyjä Team Długołęka on yhdessä UNIKAT Motorworksin kanssa rakentanut BMW R 18 The Great Wave'n, Suuren Aallon.
Johtomotiivina on ollut japanilainen piirrostaide sekä japanilaistyyliset bobber-moottoripyörät. Pyörän patinoitu maalipinta saa tuntumaan siltä, kuin R 18 The Great Wave olisi ollut olemassa jo vuosikymmeniä, ja juuri löydetty ladosta.
Erikoinen maalaustekniikka on Puolan parhaan taiteilijan Łukasz Elbalenkon käsialaa. Pyörän nimi sisältää viittauksen japanilaiseen kulttuuriin ja maalaustaiteeseen, teemaan maalauksesta "Great Wave in Kanagawa". Se on yksi japanilaisen taiteen tunnetuimmista teoksista. Taitelijana Hokusia, ja maalaus on luotu noin 1831.
Japanilaiseen bobber-tyyliin viittaavat sellaiset yksityiskohdat kuin takalokasuojan ankannokkamuotoilu ja lyhennetty takaosa, jossa on ruskealla nahalla päällystetty istuin yhdelle. Omaperäinen äänimaailma tulee käsintehdyistä lyhyistä äänenvaimentimista, joissa on kuparinvärinen sisus. Kuparia löytyy myös sylinterinkansien päällisistä ja kardaanista sekä jarrusatuloista.
Lähde: BMW.