BMW Motorradin ensimmäinen malli, jonka se virallisesti lupasi ylittävän 160 km/h nopeuden, oli 1952 BMW R68. Sitä valmistettiin kaikkiaan 1453 kappaletta vuosien 1952 ja 1954 välillä.
Valmistaja esitteli uuden mallinsa vuoden 1951 IFMA-näyttelyssä (Internationale Fahrrad und Motorrad Ausstellung) uutena suuritehoisena sporttimallina. Malli oli varustettu BMW:lle tyypillisesti kaksisylinterisellä bokserimoottorilla. R68:ssa sen tilavuus oli 590 cm3 ja teho 35 hevosvoimaa, 26 kW, 7000 kierroksella minuutissa. Itse asiassa pyörälle luvattiin huippunopeudeksi peräti 169 km/h, paljastaa Wikipedia.
Pyörässä on lisäksi neljä vaihdetta ja kardaaniveto.
Muotoilu on aikalaisekseen tyypillisen askeettinen: mustaa väritystä korostetaan kromatuin yksityiskohdin. Edeltävään malliin verrattuna R68:n moottorissa oli enemmän puristusta ja isommaksi poratut kaasuttimet kuin edeltäneissä bokseri-twineissä.
Kuvassa näkyvä taempi istuin vaikuttaa ensi katsomalta matkustajan istuimelta, mutta siitäpä ei olekaan kyse. Se on vakiovaruste, joka mahdollistaa kuljettajan asettumisen matalampaan, aerodynaamisempaan asentoon pyörän selässä.
Kyseinen RM Sothebyn huutokaupassa lauantaina myyty malli on valmistunut 17. syyskuuta 1952 ja ostajalle Esseniin, Saksaan, se toimitettiin tammikuun 14. päivänä vuonna 1953. Suurin osa pyörän historiasta on hämärän peitossa, mutta sen mittarissa on vain 2240 kilometriä. Koska varmuutta ajetuista kilometreistä ei ole, uusi omistaja tehnee sille perustavaa laatua olevan restaurointikierroksen.
RM Sothebyn hinta-arvio pyörälle ennen huutokauppaa oli 30 000 - 40 000 euroa. Lopulta sen myytiin 33 600 eurolla Münchenissä Saksassa järjestetyssä huutokaupassa.
Aiheesta aiemmin:
Kulttipyörä Tronin hinta nousi moninkertaisesti yli odotusten
Nyt olisi tarjolla superharvinaisuus: John Waynelle kuulunut rautaratsu, Honda SL350
Tämän 1928 Brough Superior SS100 "Moby Dickin" hinnaksi arvioidaan jopa 700 000 euroa
Kulttileffan valomoottoripyörä myynnissä