Tässä linkki aiempaan juttuun, sen sisältö pitää sinänsä edelleen paikkansa: Onko sähköautolla tai -moottoripyörällä ajaminen turvallisuusriski? Akkupalot vaikeita sammuttaa? Tässä asiantuntijan näkemys
Sähköajoneuvojen akkupalot ovat ongelmallisia siinä mielessä, että sammutuksen yhteydessä akusto pitää saada jäähtymään kunnolla. Muuten voi sattua niin, että jossain palon yhteydessä kuumenneessa kennossa saattaa syttyä ns. terminen reaktio, joka sytyttää akun uudelleen, mikä voi olla todellinen ongelma.
Vuoden 2020 alussa Kuopiossa toimivan Pelastusopiston asiantuntija kertoi, että paras – ja käytännössä ainoa – luotettava keino sammuttaa akkupalo oli siirtää auto vedellä täytettyyn konttiin. Siinä akusto jäähtyy myös sisältä, ja jälkipalon riski pienenee olemattomiin.
Kielletty kontti?
Kysyimme Pelastusopiston erikoistutkija Juha Laitiselta tämän hetken tilannetta. Miten akkupalot saadaan sammutettua, kun veteen upotusta ei kuulemma enää suositella?
– Totta, sen jälkeen muutosta on tapahtunut, mutta yllättävästä syystä. Alkujaan nähtiin akkupalon ainoana sammutuskeinona konttiin upottaminen ja sitä kautta akuston jäähdyttäminen.
– Nyttemmin useammalta autonvalmistajalta on tullut vahva suositus, että heidän autojaan ei saa upottaa. Se ei välttämättä tarkoita sitä, etteikö upottaminen olisi tehokas tapa sammuttaa akkupaloa, vaan kyse on siitä, että toimintatapa ehkäisee tarpeettomia upotuksia, jos palo olisikin sammutettavissa perinteisin konstein, Juha Laitinen selvittää.
– Ihmiset eivät erota akkupaloa muusta palosta, ja jos normaalia paloa lähdetään sammuttamaan akkupalon tavoin, tehdään isoa vahinkoa. Upottaminen on kaikkein tehokkain tapa sammuttaa, sillä silloin vesi saavuttaa kennot parhaiten ja pystyy jäähdyttämään ne tehokkaimmin. Sen jälkeen auto todennäköisesti on lunastuskunnossa, mutta niin käy helposti muutenkin, jos akkupalo pääsee pitkälle.
– Jos autoa ei saa, tai voi upottaa, niin akkua ja sen kennostoa on pyrittävä jäähdyttämään ulkoapäin esimerkiksi alustasprinklerin avulla. Joissakin autoissa on puolestaan ollut yhde, jonka kautta on ollut suoraan mahdollista jäähdyttää akkua vedellä. Tietääkseni ainakin Renaultilla on aiemmin ollut sellainen.
Ongelmajätevesi
– Kun sitten mietitään, mitä muita etuja konttiin upottamisella on, niin kontissa pystytään hallitsemaan veteen liukenevat raskasmetallit ja erilaiset fluoriyhdistelmät sekä muut palamistuotteet. Tällöin ne eivät valu ympäristöön, kuten jäähdytettäessä vedellä ulkopuolelta. Miten hallitaan ulkopuolelta jäähdytettäessä sammutusveden kerääminen, on iso tulevaisuuden haaste.
– Jäähdytysvesi pitäisi käsitellä poikkeavana jätevetenä ja sitä ei saa päästää normaalin jäteveden sekaan. Toki ongelmaan on myös ratkaisuja, erilaisia auton ympärille rakennettavia allasratkaisuja tai sammutupeiterakennelmia veden hallitsemiseksi. Osa näistä on vielä kehitysasteella.
– Olemme tehneet testejä, ja akkupaloissa liukenee akkukemiasta riippuen erilaisia raskasmetalleja ja fluoriyhdisteitä sammutusveteen. Viime mainituista, perfluorattuja yhdisteitä, käytettiin myös sammutusvaahdoissa, mutta ne kiellettiin niiden myrkyllisyyden vuoksi. Ne myös säilyvät luonnossa hyvin pitkään. Siksi emme halua missään nimessä päästää sammutusvesiä maahan, ja olemme kovasti pohtineet, miten saamme ne hallittua. Kontti on tässä mielessä turvallisin ratkaisu.
Paloherkkyystilanne
Pelastusopistolla on nyt muutama vuosi lisää kokemuksia sähköajoneuvojen akkujen paloherkkyydestä, miltä tilanne näyttää?
– Sähköakkujen paloja on ollut jonkin verran, mutta suhteutettuna tavallisten autojen paloihin ei voi sanoa, että sähköautot palaisivat herkemmin kuin tavalliset autot. Näköpiirissä ei ole, että sähköautojen palot olisivat yleisempiä. Ainoastaan se, että sähköautojen määrän kasvaessa kasvaa myös sähköautojen palojen kokonaismäärä.
– Amerikkalaisen tutkimuksen mukaan luotettavimpia ovat jarrutuksesta energiaa talteen keräävät hybridiautot, enemmän ongelmia on lataushybrideissä ja kaikkein eniten täyssähköautoissa.
"Sankaritekoja" kannattaa välttää
Entä sitten akkupalojen palokaasujen myrkyllisyys? Niistä levitetään hurjia tarinoita.
– Tarinat on usein maalattu leveällä pensselillä, eli mihinkään paniikkiin ei ole aihetta. Mutta sen verran myrkyllistä savu on, että kun sähköauto syttyy parkkihallissa ei sen vieressä olevasta omasta autosta kannata rynnätä hakemaan tavaroita, vaan uskoa pelastuslaitosta ja pysyä kauempana ettei altistu turhaan.
– Palokaasu on myrkyllistä, fluorivety on äärimmäisen ärsyttävä kaasu, ja mitä pidempään palo jatkuu, sitä enemmän myrkyllistä kaasua syntyy. Mitä nopeammin sammutustoimiin päästään, sitä nopeammin päästään rajoittamaan fluorivedyn muodostumista, jos on keinoja, mitä käyttää, että pystyy hillitsemään.
– Jos sähköauto palaa, kannattaa lähteä eri suuntaan kuin missä palo on. On eri asia, jos henkilöitä tai eläimiä on jäänyt autoon, jolloin toki on autettava. Jos pelastuslaitos on jo paikalla, niin silloin sankaritekoja ei kannata lähteä tekemään, vaan antaa pelastuslaitoksen hoitaa pelastustyöt, Laitinen huomauttaa.
Kolhitut sähköpotkulaudat
Entäpä sitten nopeasti yleistyneet sähköpotkulaudat ja sähköpolkupyörät, onko niiden osalta ollut erityisiä ongelmia?
– Joitakin tapauksia on ollut lähinnä sähköpotkulautojen kanssa, jotka tahtovat herkemmin syttyä tuleen. Osa ihmisistä on polttanut itseään niiden palojen yhteydessä.
– Esimerkkinä se, kun kaveri oli tuonut sähköpotkulaudan lataukseen olohuoneeseen. Se syttyi latausvaiheessa tuleen, kaveri heitti laudan alas parvekkeelta ja poltti itseään siinä yhteydessä, mutta ainakaan ei kerrostalo palanut.
– Riskit ovat joka tapauksessa isoja, kun palo lähtee termisesti karkaamaan, silloin akkupaketista lyö melkoiset soihdut.
– Tällaista paloa kannattaa lähestyä harkiten, jos pystyy heittämään päälle peiton, se rajoittaa paloa. Tulenkestävä peitto olisi paras. Sähköpolkupyöriin on jo tarjolla tällaisia peittoja. Ne pysyvät akun päällä, eivätkä ensi poksauksesta lennä pois paikaltaan. Niitä on jo kaupallisestikin saatavilla.
– Jos aikoo tuoda sähköpotkulaudan olohuoneeseen latautumaan, niin sitä ei kannata jättää yksinään. Tuollainen peitto kannattaakin laittaa sen päälle latauksen ajaksi. Se rajoittaa paloa merkittävästi. Kaasut tulevat tietysti huoneistoon, mutta ne siivottavissa ja tuuletettavissa pois.
– Sähköakkujen paloherkkyyttä kasvattaa kova käsittely ja käyttö, kolhut maastossa ja vaikkapa kaataminen kadulla. Sähköpotkulaudat joutuvat rankan käsittelyn kohteeksi jatkuvasti. Niiden mekaaninen rasitus on aikamoinen, mikä saattaa lisätä niiden paloalttiutta. Toisaalta niitä on paljon, tapahtumia tulee jatkuvasti, osaa ei edes otsikoida, osa palaa kenenkään tietämättä. Tietty prosenttiosa vikaantuu kuten autoissakin. Huono juttu, jos sattuu omalle kohdalle, mutta sataprosenttisesti turvallisia ratkaisuja ei valitettavasti ole, Laitinen korostaa.
– Tärkeintä on se, että tietää miten toimia, kun jotain sattuu. Kerrostaloissa saatetaan myös suhtautua nihkeästi skuuttien lataamiseen pyörävarastossa, jonka vuoksi niitä tuodaan latautumaan huoneistoihin.
Kuuma vihje kotilataajalle
Mikä on kuuma vihjeesi sähköajoneuvojen kotilataajille?
– Kun ajattelee sähköautojen ja -hybridien lataamista, niin latausjärjestelmissä kannattaa satsata laatuun eikä haksahtaa halvimpiin kotilatauspisteisiin. Niiden ja latureiden kohdalla ei todellakaan kannata säästää, Juha Laitinen päättää.
Aiheesta aiemmin: