Cake Bukk on suunniteltu sekä poluille että ratakäyttöön. Sen suorituskyky sijoittuu A2-korttiluokkaan ja – Caken sanoin – "nopeuttaa siirtymistä kohti nollapäästöistä yhteiskuntaa".

Caken pyörät ovat ulkoiselta rakenteeltaan selkeitä ja yksinkertaisia, mutta niissä on panostettu laatuun ja kestävyyteen. Cake valmistaa pyöriä offroad-käytöstä päivittäiseen työssäkäyntiin sekä tavarankuljetuksiin.

Cake Bukk painaa vain 85 kilogrammaa, joten tehopainosuhde on asiallinen. Moottori toimii 72 voltin jännitteellä ja sen teho on 16 kW tai vanhanaikaisemmin sanottuna 21,5 hevosvoimaa. Maksimivääntöä on käytettävissä välittömästi kahvaa käännettäessä 420 Nm ja huippunopeus on "+100 km/h". Tarjolla on myös kolme ajotapavalintaa.

Alustan toiminnasta vastaavat tarkoitukseen säädetyt WP:n ja Öhlinsin komponentit. Luvassa pitäisi olla ketterää, hallittavaa ja hiljaista sekä myös nopeaa, nollapäästöistä ajoa.

Bukk-nimi tulee Gotlannin saaren muinaisesta kielestä ja tarkoittaa "Ukkospilveä". Gotlanti toimii Caken testialueena ja kaikkien tuotteiden nimien inspiraationa.

Eicmassa Caken perustaja ja pääjohtaja Stefan Ytterborn kertoi, että Bukkeja valmistetaan vain 50 kappaletta. Kappalehinta oli 14 790 € ja myynti alkoi saman tien, 8.11.

Viikkoa myöhemmin Cake ilmoitti, että rajoitettu erä Bukkeja oli jo myyty loppuun, eli kysyntä oli mallin erikoisuus huomioon ottaen varsin hyvää. Pyörän toimitukset alkavat maaliskuussa 2023.

Bukkin seuraava kehitysversio ja uusi tuotantoerä esitellään vuoden 2023 ensi neljänneksen aikana.

Samoin offroad-kypärän proto Cake Race 01. Kuva: Erkki Mäki / Motouutiset.fi.

Samoin offroad-kypärän proto Cake Race 01. Kuva: Erkki Mäki / Motouutiset.fi.

Offroad-sähkömoottoripyörän kypärän prototyyppi

Cakella oli lisäksi Milanossa näytillä Cake Race 01 offroad-sähkömoottoripyöräkäyttöön tarkoitettu kypärä. Erikoiseksi sen teki se, että toisin kuin perinteiset kypärät, jotka pyrkivät pitämään turhat äänet kypärän ulkopuolella, Caken kypärä pyrkii päästämään ulkoisen äänimaailman sisään.

Se on tietysti perusteltua, sillä kun ajellaan maastossa sähkömoottoripyörillä, niin melua on varsin vähän tai ei ollenkaan. Silloin on kiva kuulla luonnon ääniä ja pystyä keskustelemaan huutamatta kavereiden kanssa. Ja jossain vaiheessahan sama hiljaisuus toteutuu myös kaupungilla ajettaessa, kun enemmistö ajoneuvoista on sähköisiä?

Kypärä on kevyt, mutta turvallisuudesta ja suojaavuudesta ei ole tingitty. Paitsi että kypärä on hiilikuitua, siinä on luonnollisesti MIPS-turvajärjestelmä vähentämässä kolahduksen aiheuttamaa iskua päähän. Lisäksi Race 01:ssä on parannettu tuuletusta "Channel-chimney"-järjestelmällä, joka parantaa ilman virtaamista kuljettajan pään ympärillä, olipa pyörä sitten paikallaan tai liikkeessä.

Aiheesta aiemmin:

Cake Makka: kevyt, ruotsalainen urbaani sähköajoneuvo muuntuu moneen käyttöön

Kalk AP: ruotsalainen aurinkoenergialla ladattava moottoripyörä on suunniteltu salametsästäjien nappaamiseen Afrikassa

Ruotsalaiset Polestar ja Cake julkistavat erikoisversion sähkömoottoripyörästä

Cake Bukk. Kuva Cake.

Cake Bukk. Kuva Cake.