Rho Fiera Milano -messualue on valtava. Käytettävissä on näyttelytoimintaan kaikkiaan 16 hallia, joista EICMA-messut valtasivat tänä vuonna kuusi. Takavuosina halleja on ollut käytössä enemmän, ainakin kahdeksan, mahdollisesti enemmänkin.
Vuoden 2022 EICMA-tapahtumasta puuttui monia merkittäviä valmistajia: BMW:llä, KTM:llä, Gas Gasilla ja Husqvarnalla ei ollut lainkaan osastoa messuilla. Harley-Davidsonillakin oli vain pieni osasto; sellainen, että voi todeta olleensa paikalla.
Italian kaikkein suurin ja kaunein moottoripyörävalmistaja eli Ducati puuttui myös. Ducatilla on yleensä aina ollut messujen näyttävin ja suurin osasto, mutta sekä viime että tänä vuonna sitä on edustanut "vain" paikallinen Ducatikauppias.
Ducati päätyi 2020 koronan myötä ratkaisuun, jossa se esitteli mallistonsa pitkin syksyä internetissä parin viikon välein tapahtunein julkistuksin. Ilmeisesti järjestely on ollut toimiva, sillä samalla tavalla se toimi viime ja tänä vuonnakin. Yhden maailman kiinnostavimmista moottoripyörämerkeistä tekemät julkistukset herättävät varmasti median huomion, ja tällä tavalla Ducati saa erillistä julkisuutta jokaiselle yksittäiselle mallilleen, tai malliryhmälleen.
Takavuosina Ducati järjesti erikseen oman jättimäisen julkistustilaisuutensa ennen messujen virallista avajaispäivää, parhaimmillaan jo sunnuntaina, kun messujen pressipäivä aukeni tiistaina. Se tarkoitti valtavaa rumbaa: kaikki pyörät ja muu rekvisiitta jonnekin Milanossa, pressitilaisuus juoma- ja ruokatarjoiluineen. Seuraavana päivänä sitten saman pyöräsirkuksen siirto messualueelle. Operaatio oli taatusti kallis eikä hyöty välttämättä vastannut vaivannäköä: vaikka palstatilaa lohkesi varmasti paljon niin se, että uusia malleja tuli kerralla ripakopallinen, vähensi yksittäisten mallien osakseen saamaa julkisuutta. Tai saattoi käydä jopa niin, että vain parin huippumallin julkistus kiinnosti, ja muut unohtuivat taka-alalle.
Nettijulkistusten kustannukset ovat todennäköisesti marginaaliset, ja jokainen julkistus saa ansaitsemansa huomion.
Aiemmin myös Honda ja Yamaha järjestivät omat erilliset julkistustilaisuutensa messujen pressipäivää edeltävänä iltana, mikä tarkoitti kiireitä toimituksille.
Nykyään Honda järjestää oman ison tiedotustilaisuutensa pressipäivänä vastaanotto- ja auditoriohallissa. Yamaha oli päätynyt tänä vuonna puoliksi Ducatimaiseen ratkaisuun: sillä ei ollut omaa tiedotustilaisuutta messuilla, vaan se tiedotti malliuudistuksistaan juuri sopivin välein ennen EICMAA, ja kaikki uutuudet olivat nähtävissä Yamaha Europen isolla osastolla.
Keitä muita puuttui paikalta?
Siihen on vaikeampi vastata ilman, että kaivaisi jostain käsiinsä edellisvuosien messuluetteloita, mutta varmasti erilaisia tarvike-, varuste- ja varaosavalmistajia, alihankkijoita ylipäätään. Ja kenties osastot ovat olleet suurempia. Nyt tuntui, että tilat oli väljästi hyödynnetty.
Koronan vaikutukset saattavat näkyä esimerkiksi kiinalaisten valmistajien ja alihankkijoiden puuttumisena paikalta.
Mutta jo viime vuonna alkanut trendi, että polkupyörien ja sähköpolkupyörien valmistajien määrä kasvaa, vahvistui edelleen. Samalla erilaisia pieniä sähkömopo-, -skootteri- ja -moottoripyörävalmistajia on tullut mukaan messuille enenevässä määrin.
Aika näyttää, mitkä niistä pystyvät pysymään hengissä markkinoilla ja mitkä kenties toimimaan suunnannäyttäjinä.
Messujen tulevaisuus?
Messuja kierrellessä alkoi mietityttää se, miten isoa osaa uudet moottoripyörät jatkossa enää näyttelevät messuilla.
Valmistajilla on edelleen ongelmia koronan aiheuttamien alihankintaketjujen katkeamisen paikkaamisessa. Joidenkin osien, metallien ja puolijohteiden saatavuus on edelleen kortilla ja kuljetuslogistiikkakin ontuu edelleen hieman. Venäjän hyökkäys Ukrainaan tuo omat ongelmansa.
Messujen kannalta se voi tarkoittaa sitä, että toimivia uusia malleja ei saada ajoissa paikalle.
Päästövaatimusten ja -määritysten tiukentuessa polttoainemoottorisista prätkistä ei ole odotettavissa yhtä tiheää vuotuista julkistusrumbaa kuin aiemmin. Moottorien kehitystyö on kallista, ja kallistuu edelleen, mitä tiukempiin päästörajoituksiin mennään. Se tarkoittaa sitä, että uusia rinnakkaismalleja saattaa samalle moottorille tulle paljonkin. Ovatko ne samalla tavalla kiinnostavia kuin kokonaan uudet julkistukset, siitä voidaan varmasti olla montaa mieltä.
Koska maailma näyttää muuallakin kuin meillä Suomessa pyrkivän yhtä vaihtoehtoa ja "totuutta" kohti, tarkoittaa se sitä, että sähkömoottoripyörien kehityskulku jatkuu ja päästöttömään mallistoon sitoutuneet valmistajat pyrkivät kehittämään sähköisiä vaihtoehtoja.
Joten tulevaisuus on pelkästään sähkömoottoripyörien – vai onko sittenkään?
Onneksi soraääniäkin kuuluu samalla tavalla kuin automaailmassa: Kawasaki esitteli ensimmäisen hybridimoottoripyörän prototyyppinsä Milanossa. Myös Ducati on puhunut biopolttoaineiden ja niiden kehitystyön merkityksestä. Vetykennot ovat mahdollisuus moottoripyörissäkin.
Ehkäpä mp-messuilla on jatkossakin oma paikkansa motoristien sydämissä, eikä messuja vielä lähivuosina valjasteta sähköpolkupyörien ja -mopojen näyttämöksi. Sinänsä sähkömoottoripyörät ovat aivan hyvä asia, ja vaihtoehtoiset voimanlähteet ja polttoaineet varmasti korvaavat 2030-luvun mittaan nykyiset moottoripyörät. Mutta toivottavasti mp-messut pysyvät osaltaan myös mp-messuina eikä muutu pelkästään kaksipyöräistä vapaa-ajan viihdettä sivuavaksi huvitapahtumaksi.