Suzukilta on puuttunut tässä tonnisten sporttipyörien kategoriasta sopivat edustajat, ja nyt esitellyt naku- ja katettu GSX-S1000 ovat suora kilpailija suosiota saavuttaneille Kawasakin ja BMW:n vastaaville laitteille.
Pyörä rakennettiin vuosimallin 2005-2008 käytössä olleen GSX-R1000:n moottorin uudelleenviritetyn version päälle. 999 cm3 nestejäähdytteinen rivinelosmoottori on uusittu "normaalimpaa" ajoa varten, kun R1000:n moottori oli puolestaan suunniteltu ratakäyttöön. Moottorissa on uudet männät, iridium-tulpat, uusi tilavampi ilmanpuhdistin sekä uusittu jäähdytysjärjestelmä.
Toistaiseksi ei ole tiedossa, paljonko moottorista on luvassa tehoa, mutta arvailut ovat liikkuneet 155-165 hevosvoiman välillä.
Lisäksi pyörä on moderni: siinä on kolmivalintainen luistonesto, jonka saa lisäksi pois päältä. Saatavilla on myös ABS-versio Brembon komponenteilla vahvistettuna. Jousituksesta ja iskunvaimennuksesta pitävät puolestaan huolta KYB:in vaimentimet sekä edessä että takana. Edessä on käännetyt 43 mm teleskoopit, joissa pystyy säätämään sekä paluu- että puristusvaimennusta jousen esijännityksen lisäksi. Takapään monokomponentissa paluuvaimennus ja jousen esijännitys ovat säädettävät.
Kuljettaja istuu pyörässä matalalla, sillä istuinkorkeus on vain 815 mm. Pyörän painoa ei ole ilmoitettu, kuten ei moottorinkaan suoritusarvoja. Myös tietoa akselivälistä pantataan. Rengaskoko on sekä edessä että takana 17 tuumaa. Takarengas on 190 mm ja eturengas 120 mm leveä. Ohjaustanko on Renthalin valmistama FatBar.
Pyörän runko on kokonaan suunniteltu uusiksi FEM-analyysia käyttäen tähän malliin, ja se on kevyempi kuin nykyisen GSX-R1000:n. Mielenkiintoista saada aikanaan tietää pyörän paino ja muut vielä avoimeksi jääneet lukemat. Joka tapauksessa Suzuki saanee tarvittavan piristysruiskeen näistä malleista omaan pyörämyyntiinsä.