Kummankin yksisylinterinen, nestejäähdytteinen, LC4 nelitahtimoottori on kolmen vuosikymmenen ajan kokenut ison kehityksen. Alun perin 1987 esitellystä, 553-kuutioisesta kilpamoottorista on kehittynyt ominaisuuksiltaan nykyaikainen ja monipuolinen 693-kuutioinen voimanlähde.
LC4-moottorista on ajan saatossa tullut KTM 690 -malliston perusmoottori, jonka ympärille rakentuvat muun muassa nyt päivitetyt KTM 690 ENDURO R ja KTM 690 SMC R.
KTM 690 ENDURO R on tullut tunnetuksi monipuolisena kilpa- ja käyttöpyöränä. Kaudelle 2023 joitain pieniä, mutta olennaisia päivityksiä kokenut KTM 690 ENDURO R on entistä tehokkaampi enduropyörä.
Tätä todistaa muun muassa Dakar-ralleissa menestyneen Xavier de Soultraitin kommentti taannoisen Transanatolia Rally -kilpailun voiton jälkeen:
“Halusin haastaa itseni osallistumalla 7-päiväiseen Transanatolia Rallyyn täysin vakiolla enduropyörällä. KTM 690 ENDURO R vastasi vaatimuksiani ja jopa itselleni yllätyksenä voitin moottoripyöräluokan. Kilpailussa totesin aikojen perusteella, että KTM 690 ENDURO R oli monilla jaksoilla nopeampi kuin aiemmat kilpapyöräni. Tämä jos mikä puhuu sen puolesta, että KTM 690 ENDURO R on ideaali kilpapyörä niin kansallisiin kuin kansainvälisiin endurokilpailuihin.
Metsäpoluilla ja aavikkoralleissa menestyneen KTM 690 ENDURO R:n rinnakkaismalli, KTM 690 SMC R on vuosikymmeniä ollut suosittu valittaessa sopivaa moottoripyörää mutkaisille asfalttiteille ja Supermoto-radoille.
Kaudelle 2023 molempien mallien mittaristossa on uusi LCD-näyttö, josta kuljettaja näkee entistä helpommin ajamisen kannalta olennaiset tiedot kuten nopeuden, kierrosluvun sekä merkkivalot. Ohut näyttö vaatii vähän tilaa ja on helppo sijoittaa kuljettajan näkökenttään.
Samoin molemmat mallit on varustettu uudella kaarre-ABS -järjestelmällä. Lisäksi KTM 690 ENDURO R:n Offroad ABS vähentää etupyörän ABS-toimintaa (lukituksen estoa) ja sulkee sen kokonaan takapyörän osalta. Näin kuljettaja voi takajarrun/takapyörän lukituksen avulla tehostaa kaarreajoa soratiellä.
KTM 690 SMC R:n Supermoto ABS -järjestelmä korvaa aikaisemman vastaavan järjestelmän. Uudessa järjestelmässä etupyörän lukituksen esto (ABS-toiminto) on vähäinen ja takapyörän saa helposti lukkoon takajarrulla. Tuloksena on pitkiä hallittuja luistoja kaarteisiin tultaessa ja takarenkaan sujuvaa sudittamista kaarteiden ulostuloissa.
Molempien pyörien istuimen muotoilu on myös uutta. ENDURO R:n muotoilu ja väritys vastaavat KTM:n kilpapyörien ergonomiaa ja väritystä. 690 SMC R:n täysin uusi oranssi-sininen väritys korostaa sen ominaisuuksia.
Molempien uusi, ruostumattomasta teräksestä tehty pakoputkisto täyttää nyt Euro 5 -vaatimukset. Lisäksi KTM-jälleenmyyjäverkoston kautta on saatavilla KTM PowerWear ja KTM PowerParts -lisävarusteita ja -viritysosia.
Päivitetyt, 2023 KTM 690 ENDURO R ja KTM 690 SMC R tarjoavat entistä paremmat ajo-ominaisuudet. Kummankin ergonomia, jousitus ja muut ominaisuudet ovat helposti hienosäädettävissä kuljettajan mieltymysten mukaan. Tämä varmistaa parhaan mahdollisen ajettavuuden hyvinkin erilaisissa olosuhteissa.
2023 KTM 690 ENDURO R:stä lisätietoja täältä ja KTM 690 SMC R:stä lisää tarinaa täällä.