Harley-Davidsonin syyskuun 25. päivään päättyneen kolmannen vuosineljänneksen liikevaihto kasvoi 21 % 1,649 miljardiin dollariin edellisvuoden vastaavan jakson 1,365 miljardista. Samalla sen nettotulos kohosi 60 % 261 miljoonaan dollariin. Laimennettu osakekohtainen tulos nousi 70 % 1,78 dollariin.
Vaikka moottoripyörien toimitukset kauppiasverkostolle kasvoivat globaalisti, toimitukset asiakkaille pienenivät kaksi prosenttia.
Kauppiastoimitukset olivat kvartaalilla 57 061 kappaletta, vuotta aiemmin 47 941 kappaletta, nousua 19 %. Yhtenä selittäjänä tässä on tuotannon normalisoituminen. Toukokuussa Harley joutui pitämään yli kahden viikon mittaisen tuotantokatkoksen osatoimittajan tuotevirheen tai vastaavan vuoksi. Tarkkaa selvitystä asiasta ei annettu, mutta pääjohtaja Jochen Zeitz arveli, että tuotantoon tuli sillä jaksolla 10 000 - 12 000 moottoripyörän vaje. Sitä paikattiin sitten menestyksekkäästi syyskuun neljänneksellä.
Zeitzin astuttua Harleyn johtoon 2020 yritys on jämäkästi rakentanut tuotantoaan kannattavammaksi keskittymällä menestyksekkäimpiin malleihin ja laajentamalla presenssiään parhailla markkina-alueillaan. Tämä näkyy myös parantuneissa katteissa.
Aiempina vuosina Harley paikkasi huojuvaa myyntiään syöttämällä kauppiaille isot inventaarit eli paljon myymättömiä pyöriä varastoon. Myös tämän lyhytnäköisen käytännön Zeitz on torpannut ja vakuuttaa, että asiasta pidetään tiukasti huolta jatkossakin. Suuri kauppiastoimitusten määrä kertookin tällä kertaa myymälöiden vajunneista varastoista.
Vähittäismyynti sakkaa, mutta hintataso on hyvä
Pieni murheenkryyni Harleyllä kuitenkin on, ja se on edelleen alhaisena pysyvä kuluttajien kiinnostus. Syyskuun vuosivartilla globaalit asiakastoimitukset olivat kaksi prosenttia alhaisemmat kuin vuotta aiemmin. Asiakkaille toimitettiin 49 600 pyörää, vuotta aiemmin 50 800.
Valmistuksen ongelmat aiheuttivat omalta osaltaan sen, ettei pyöriä saatu liikeeseen riittäviä määriä kesän ajokaudelle. Harleyn kotimarkkina on tietysti suurin huolenaihe, se laski 5 prosenttia edellisvuodesta. Globaalisti ainostaan Aasiassa myynti kasvoi, mutta siellä peräti 18 %. Yhdysvalloissa ja Kanadassa myytiin 33 200 pyörää, yli 60 % jakson kuluttajamyynnistä.
Toisaalta Harrikoiden myyntihinnat ovat pitäneet hyvin, varsinkin kun pyörien saatavuus on ollut rajallista. Se on omalta osaltaan nostanut kannattavuutta.
Kulunut vuosi
Harley uskoo koko vuoden 2023 liikevaihdon kasvun olevan 5-10 % välillä ja tuloksen paranevan.
Tammi-syyskuun 2023 osalta liikevaihto kasvoi 4 miljardiin dollariin, kun se vuotta aiemmin oli 3,7 miljardia. Osakekohtainen laimennettu tulos oli 4,68 dollaria, edellisvuonna 4,06 dollaria.
Tänä vuonna Harley on toimittanut kuluttaja-asiakkailleen kaikkiaan 145 208 moottoripyörää, viime vuoden kolmen ensimmäisen neljänneksen vastaava luku oli 160 287 pyörää.
Diileriverkostolle pyöriä meni 160 072 kappaletta, viime vuonna 159 419.