Reilut 20 vuotta sitten Akrapovičilla oli jo vahva jalansija nelitahtisten moottoripyörien kilpaluokissa, koska se oli mukana sekä Saksan Pro Superbike- että World Superbike -kisasarjoissa. Jälkimmäisessä oli mukana myös japanilaisia tehdaspyöriä ja yksi italialainen tehdastiimi, joilla oli Akrapovičin pakoputkisto jo vuonna 1999.
Kisaympäristössä saavutetun teknisen tietotaidon myötä Akralle oli loogista siirtyä mukaan MotoGP-luokkaan, kun FIM:in säännöt muuttuivat sellaisiksi, että ne sallivat nelitahtisten moottoripyörien osallistumisen. Tämä avasi Akrapovičille oven ratamoottoripyöräilyn kuninkuusluokkaan.
Vuonna 2002 Akrapovič toimitti pakoputkistoja Aprilian tehdastiimille ja myöhemmin kauden mittaan myös Kawasakille. Tätä seurasi yhteistyö Suzukin, Yamahan, KTM:n, Ducatin ja myöhempinä vuosina myös muiden kanssa. Tänä päivänä lähtöruudukossa olevista kisaajista 75 prosenttia, mukaan lukien neljä tehdastiimiä – Ducati Lenovo Team, Monster Energy Yamaha MotoGP, Red Bull KTM Factory Racing ja Team Suzuki Ecstar – käyttää Akrapovičin pakoputkistoja.
Tehtaan mukaan sen osallistuminen MotoGP:hen on paljon enemmän kuin sponsorointia tai tuotesijoittelua: se on puhdasta kehityskumppanuutta jokaisen kisatiimin kanssa. Se on yhteistyötä, jonka avulla joka vuosi kehitetään uusia pakoputkistoja, joihin tulee 1-2 isoa päivitystä ja jopa 10-30 pienempää päivitystä kauden mittaan.
Jokainen pakoputkisto suunnitellaan yhteistyössä tehdaskisatiimien kanssa. Akran asiantuntijainsinöörien tiimiä vetää kisapuolen tutkimus- ja kehityspäällikkö Slavko Alojz Trstenjak. Tiimillä on kokemusta näiden vuosien ajalta erilaisista MotoGP-moottoreista alkaen Aprilian kolmisylinterisestä Kawan nelisylinteriseen rivimoottoriin, KTM:n V4:een ja Hondan V5:een. Täten tiimit ja valmistajat tulevat nykyään Akrapovičin pakeille hakemaan sen tietotaitoa avukseen pyöriensä kehittämiseksi uusien pakoputkistoratkaisujen avulla.
Kumppanuudet ovat myös tuoneet menestystä: maailmanmestaruudet Jorge Lorenzolle (Yamaha Factory Racing / Movistar Yamaha MotoGP) vuosina 2012 ja 2015, Joan Mirille (Team Suzuki Ecstar) 2020 ja Fabio Quartararolle (Monster Energy Yamaha MotoGP) vuonna 2021. Mestaruudet vuosina 2012 ja 2021 näkivät slovenialaisyrityksen pyyhkivän koko kultamitalipöydän, kun Akrapovičin putkistoilla varustetut pyörät voittivat MotoGP-, Moto2- ja Moto3 -luokkien mestaruudet samalla kertaa.
Akran MotoGP-uran juhlistamiseksi Dorna on tuottanut videon, jolla kerrotaan, miten merkki on pärjännyt ja sen tuotteet Grand Prix -luokassa ovat kehittyneet viimeisen 20 vuoden aikana.
Slavko Alojz Trstenjak:
“Ne 20 vuotta, mitä olemme olleet mukana MotoGP:ssä ovat nähneet suuria muutoksia pakoputkistojen kehityksessä ja tuotannossa. Uusia ratkaisuja ja tekniikoita on otettu käyttöön, ja kokemuksemme on karttunut. Harjoitamme jatkuvasti suunnitteluväkeämme ja asennamme ja kehitämme uusia tekniikoita ja menetelmiä, kuten esimerkiksi omaa titaanivalimoamme, missä valmistetaan hyvin monimutkaisia komponentteja. Valmistuksemme on monimutkaistunut, koska pakoputkistot tulevat koko ajan yhä kompleksisemmiksi. Se on johtanut aktiivisiin järjestelmiin, jotka on varustettu sisäänrakennetuilla venttiileillä, jotka ohjaavat ja säätävät moottorijarrutusta."
"Pakoputkistojen kehitystyö on tehnyt järjestelmistä yhä pienempiä ja kevyempiä, ja – toisin kuin alkuvaiheessa, kun meillä oli tapana suunnitella pakoputkisto paperilla ja konstruoida se pyörään – me nykyään suunnittelemme kaiken tietokoneella. Lopullinen tuote suunnitellaan 3D-ympäristössä."
Akrapovičin kehitystyöstä ja MotoGP:n vaatimusten muuttumisesta kertovan Dornan tuottaman videon voit katsoa täällä.
Lähde: Akrapovič.
Aiheesta aiemmin:
Akrapovičilta vaikuttavat, tehokkaan sporttiset slipon-vaimentimet uuteen Suzuki Hayabusaan
Akrapovičin teholisävarusteita Ducatin uuteen Multistrada V4 -malliin
Nyt on laatua ja keveyttä: Akrapovičin titaaniset kaatumaraudat BMW:n isoon Gessuun