Kysyimme Kilpimuseon perustaja Jukka Revolta, miten kaikki sai alkunsa?

– Museon pontimena on ollut kiinnostus rekisterikilpiin pikkupojasta saakka. En ole niitä koskaan kerännyt, enkä ole kilpiä bongaillut numerojärjestyksessä, enkä etsinyt erityiskilpiä, mutta aina ovat kilvet kiehtoneet. Mitä vanhempi, sen parempi. 13-14 vuotiaana maalasimme itse serkun kanssa kilpiä. Keltaiselle lastulevylle teippasimme maalarinteipillä kirjaimia, ja maalasimme levyt mustaksi. Teipit pois, ja kyltit olivat valmiita, Repo kertoo.

– Museo lähti rakentumaan siksi, että perustin Kilpipaja.com Finland nimisen yrityksen palvelemaan suomalaisten auto- ja mp-harrastajien showkilpitarpeita. Ja koska haluan palvella kaikissa showkilpiasioissa, piti ruveta selvittämään minkäkokoisia kilpiä ja millä fonteilla on Suomessa ollut eri aikakausina. Näitä tietoja etsiessäni havahduin siihen, että tietoja ei ole kootusti missään, vaan niitä joutuu kissojen ja koirien avulla metsästämään. Niinpä rupesin keräämään kaikkia vastaan tulevia tiedonjyväsiä talteen.

Persoonallisia kilpiä?

– Kilpipajan perustin kiinnostuksesta kilpiin, puoli vahingossa. Asuin Virossa ja panin merkille, että jakeluautojen ja rekkojen tuulilaseilla on lähes poikkeuksetta kuljettajan persoonasta kertova tuulilasikyltti. Koska olin itsekin toiminut aikaisemmin ammattikuljettajana, ja olin kilvistä kiinnostunut, tajusin, että Virossa joku valmisti yleiseen myyntiin stanssattuja kilpiä aidolle Viron rekkaripohjalle. Suomessahan kilvet valmistetaan vankilassa, eikä niitä myydä hupikilviksi ollenkaan. Niiinpä aloin pohtia että tässä voisi olla markkinarako, tuo puute pitää saada Suomessa korjattua. Puolen vuoden päästä Kilpipaja.com Finland avattiin.

Museo toiminnasta Repo kertoo, että ainakin toistaiseksi se toimii pelkästään internetissä. Se on siis ilmainen interaktiivinen virtuaalimuseo. Interaktiiviseksi sen tekee se, että käyttäjät voivat vaikuttaa sisältöön ilmoittamalla puutteista ja virheistä, sekä lähettämällä kuvia julkaistavaksi. Toisaalta museossa on helppo vierailla mistä ja milloin tahansa.

Yleisövinkkejä kaivataan

Revon mukaan erityisesti moottoripyöräpuolen kilvissä ja tiedoissa on vielä aukkoja, joihin hän kaipaa yleisövinkkejä.

– Museo on itseasiasiassa ollut pienimuotoisena netissä jo pari vuotta, ja rakentunut hitaasti nykyiseen asuunsa. Muutamat kilpiharrastajat ovat auttaneet museon tietojen tarkentamisessa ja täydentämisessä, mutta vielä tarvitaan lisää tietoa, Repo pohtii.

Tutustu Suomen rekisterikilpimuseoon osoitteessa: kilpimuseo.fi. Jutun aloituskuvassa kilpimuseon perustaja taustanaan oman autotallin seinällä oleva omissa autoissa ollut rekisterikilpikokoelma. 

Oheinen artikkeli ilmestyi Motouutiset.fi-moottoripyörälehdessä alun perin 1.10.2014.