Nortonin uudet Commandot ovat ikonisen ja ajattoman, erehtymättömän nortonmaisen mallin, uudelleensynnytyksiä. Uuden sukupolven 961 Commandomallit ovat SP ja CR, Sport ja Café Racer.
Nortonin kotisivulla todetaan, että "Kyse ei ole vain siitä, miltä tämä pyörä näyttää. Se on Norton – ja se tarkoittaa sitä, että se, miltä se tuntuu, on aivan yhtä merkittävää."
Norton Commando sai ensiesittelynsä vuonna 1967, alkuun 750-kuutioisena (tarkka 745 cm3), mutta vuonna 1973 kaksisylinterisen moottorin kuutiotilavuutta laajennettiin 850 kuutiosenttimetriin (828 cm3). Mallista tuli varsin suosittu, ja sitä myytiin sen kymmenvuotisen valmistuksen aikana kaikkiaan noin 60 000 kappaletta.
Stuart Garner, Nortonin edellinen omistaja, elvytti Commando 961:n valmistuksen ainakin paperilla, mutta malli poistui 2018.
Kymmenvuotisen uransa aikana Commandosta tuli kuitenkin se malli, joka määrittelee itse Nortonin. Ja onpa malli itsessäänkin ikoni. Sitä ovat suosineet monet legendaariset näyttelijät ja julkkikset, ja onpa pyörää nähty elokuvissakin.
Mallin julkistus uudistettuna kertoo jotain myös nykyisen omistaja, intiaiaisen TVS:n pelisilmästä: nojataan vahvaan perinteeseen sen sijaan, että lähdettäisiin tyhjästä liikkeelle.
Molemmissa Commando-versioissa on luonnollisesti sama moottori: ilma-öljyjäähdytteinen 961 cm3 rinnakkais-twin, teholtaan 76,8 hv / 7250 rpm. Maksimivääntö on 81 Nm / 6300 rpm. Viisi vaihdetta avittaa menoa yksilevyisen märkäkytkimen kautta.
Commando 961:ssä on Öhlinsin 43 mm upside-down-etuhaarukka, jonka jousen esijäänitys ja paluu- sekä puristusvaimennus ovat säädettävissä. Takana Commansdossa on perinteisesti kaksi iskunvaimenninta, nekin täysin säädettäviä Öhlinsejä.
Jarrut taas ovat Brembon käsialaa radiaalisatuloin ja pääsylinterein.
Molemmissa malleissa on sähköiset analogiset nopeus- ja kierroslukumittarit sekä 300 watin sähköulosotto. Pyörän klassinensiluetti eteenpäin nojaavine sylintereineen ja virtaavine linjoineen miellyttää – edelleen – silmää.
Uuden sukupolven pyörät tulevat saataville kahtena värivaihtehtona, Matrix Black'inä ja Manx Platinumina.
Molemmissa malliversoissa on kiillotetut alumiinivanteet, ja SP on saatavilla Matrix Black -värivaihtoehdossa myös mustin vantein. Kaikissa versioissa on käsinkiillotetut moottorin kotelot ja pakoputkisto.
SP ja CR eroavat toisistaan eniten etuprofiilin osalta. Sporttiversiossa on perinteiset ylösnostettu ohjaustanko, kun taas Café Racerissa on clip on -kahvat. Yläkolmiot on koneistettu lentokonelaadun alumiinista. Etuajovalot puolestaan eroavat toisistaan antaen oman nyanssinsa kummankin pyörän ulkonäköön.
TVS toimittaa tilatut Nortonit
Norton Motorcycles alkoi äskettäin toimittaa niille ennen Nortonin konkurssia tilattuja Commandon Classic-malleja, kuten tässä jutussa kerromme:
Commando 961 Classiceja oli tilattu ja maksettu kaikkiaan 29 kappaletta siinä vaiheessa, kun TVS otti yrityksen haltuunsa. TVS / Norton lupasi toimittaa tilatut pyörät, mutta sitä ennen Classicit kävivät läpi perusteellisen laadunparannusohjelman.
Tämän tulokset otettiin käyttöön niissä Classiceissa, jotka toimitettiin asiakkaille, ja samalla niitä on hyödynnetty uusien 961 SP:n ja CR:n kehitystyössä.
Lisää uusista Commandoista Norton Motorcyclesin sivuilla täällä.
Aiheesta aiemmin:
Nortonilta luvassa uusi, päivitetty Commando 961
Aikakapseli: myytävänä tehtaan paketissa käyttöönottamaton Norton Commando vuodelta 1977!
Norton julkisti eilen uuden Commando 961 California -roadsterin
Norton Commando poistuu tuotannosta, Atlaksen valmistus alkaa vasta 2021 lopulla