Bennett's Bike Social julkaisi pitkä haastattelun Nortonin uudesta pääjohtajasta John Russellista, joka selvitti moottoripyörämerkin tulevaisuudensuunnitelmia.
Russell kertoi, että on hienoa olla pomona sellaisen startup-yrityksen pomo, jolla on sellainen tunnettuisuus kuin Nortonilla, brändi on jo 123 vuotta vanha. Toisaalta ei voi jäädä historian vangiksi: kaksoikehtorunko oli hieno keksintö, mutta ennen kaikkea Norton tunnettiin innovatiivisuudesta, ja sitä Russell kertoo tavoittelevansa ja samalla katsovansa eteenpäin.
Kyse on siitä, mitä tehdä, että voi tehdä kaiken "Nortonina". Tavoitteena on kasvu Euroopassa, Pohjois-Amerikassa ja Australian sekä Japanin markkinoilla. Sekä tietysti Intiassa, omistajayhtiön markkinoilla.
Vanhasta Nortonista työllistyi uuteen 55 henkilöä, mikä osoittaa TVS:n sitoutumista.
Tuotannossa säilyvät ainakin V4-moottoriset pyörät, jotka päivitetään Euro 5 -normin mukaisiksi ensi vuoden alusta. Sen sijaan Commando poistuu tuotevalikoimasta pienen tuotantosarjan jälkeen. Luvassa on myös uusia V4-malleja ja Atlas-mallin tuotannon aloittaminen ensi vuoden lopulla.
Nortonin tuotanto on siirtymässä uuteen, laadukkaaseen tehtaaseen Solihullissa, missä tilaa laajentumiselle pitäisi riittää seuraavan vuoden tarpeisiin. Tuotantolaitoksen pitäisi olla toiminnassa loppuvuodesta ja siellä rakennetaan V4SS:tä sekä loput Commandot.
Mukana Nortonin toiminnan alkuunsaamisessa on myös iso joukko asiantuntijoita ja ammattilaisia Intiasta emoyhtiö TVS:stä.
Luvassa on tietenkin myös muita uusia tuotteita ja malliston monipuolistamista. Norton rekisteröi hiljan muutamia uusia tuotemerkkejä, niistä enemmän täällä:
Norton rekisteröi käyttöönsä vanhoja mallinimiä – vihje uudesta tulevaisuudesta TVS:n hallussa?
Russell ei kuitenkaan suostunut kertomaan niistä tai niiden aikatauluista mitään.
Teksti Erkki Mäki, kuvat Norton