Ducati Scrambler edustaa nykyaikaista moottoripyöräsuunnittelua hyvin. Yksi perustuote, joka voidaan tarvittaessa pakata hieman eri muotteihin asiakkaan kiinnostuksen mukaan. Näin saadaan yhdellä panostuksella aikaan monen eri käyttäjäkunnan kiinnostuksen herääminen. Tai se on ainakin tavoite, onnistuminen on eria asia.
Yleisvaikutelma on asiallinen: leveä ohjaustanko, rento pysty ajoasento, matala painopiste ja hiekkateillekin istuvat renkaat. Ehkä tämä edustaa ajamisen hauskuutta, ja mallisarja tarjoaa sopivan lähtökohdan heille, jotka tahtovat vielä hieman rakennella pyörää enemmän itsensä näköiseksi.
Pyörä on tarjolla neljänä "eri" versiona: Icon, Urban Enduro, Full Throttle ja Classic. Ducatin tiedotteen mukaan jokainen näistä tarjoaa oman tyylinsä ja suorituskykyyn liittyvän tulkintansa. Pyörän yleisilme pohjaa 70-luvulla valmistettuun Ducati Scrambleriin, mutta päivitettynä tähän päivään. Tämän jutun aloituskuvassa on Classic.
Iconia saa keltaisena ja punaisena, Urban Enduro taas on tarkoitettu vihreine maalipintoineen endurotyylisuunnan kannattajille ja hiekkateille haluajille. Full Throttle on heille, joita innostaa flat track -tyyppinen ajo ja Classic taas 70-lukua nostalgisoiville. Marraskuussa EICMAssa perheeseen on luvassa runsaasti lisävarusteita.
Tekniikkaa
Moottorina on Ducatin L-Twin, tällä kertaa 803 cm3 versiona ja kahdella desmodromiventtiilillä sylinteriä kohti. Kuten tällaiseen retropyörään sopiikin, tehoa on maltilliset 75 hv ja vääntöä 68 Nm. Vastaavat kierrosluvut ovat 8250 ja 5750 rpm. Nämä arvot lupaavat helppoa käytettävyyttä ja laajaa vetoaluetta. Vaihdelaatikko on kuusivaihteinen ja vaimennus Kayaban. Pyörä painaa 186 kg tankattuna, joten tehon ja painon suhde on asiallisesti paikallaan.
Jarrut ovat Brembon ja ABS on vakiona. Renkaina on puolinappula-Pirellit. Eturengas on 18- ja takarengas 17-tuumainen. Ajovalo on LEDeillä toteutettu.
Pyörän suunnittelu ja kehittely on epäilemättä ollut iso panostus Ducatille ja selkeä tavoite laajentaa asiakaskuntaa.
Tekniset tiedot:
- Ilmajäähdytteinen L-Twin, 2 venttiiliä per sylinteri
- Mottorin tilavuus 803 cm3
- Poraus ja isku 88,0 x 66,0 mm
- Puristussuhde 11:1
- Elektroninen polttoaineen suihkutus, 50 mm runko
- Kuusivaihteinen vaihteisto
- Ensiöveto rattain
- Toisioveto ketju
- Teräsputkirunko
- Etujousitus Kayaba, käännetty 41 mm teleskooppi
- Joustomatka 148 mm, etu / taka
- Eturengas Pirelli MT 60 RS, 110/80R-18
- Takajousitus Kayban vaimennin, jousen jännityksen säätö
- Takarengas 180/55R-17, Pirelli MT 60 RS
- Etujarru yksi 330 mm levy, radiaali 4-mäntäinen, ABS
- Takajarru 245 mm levy, 1-mäntäinen kelluva, ABS
- Polttoainetankki 14 l
- Paino tankattuna 186 kg