Itävaltalaisvalmistaja KTM kertoo tiedotteessaan kasvattaneensa entisestään tutkimusosastoaan Mattighofenissa, mikä varmasti on kannattava sijoitus tulevaisuutta ajatellen. Mahdollisuudet tähän on antanut vuoden 2013 vahva kasvu.
Itävallassa puhekielessä kaikki on "super", kun puhutaan jostain kivasta, joten sikäläisen valmistajan mallinimistöön sana sopii tietysti hyvin.
Uusi pyöräluokka
KTM on itse sitä mieltä, että se on luonut kokonaan uuden pyöräluokan, loistomatkapyörät. Tehoa ainakin riittää. Entinen 1195 cm3 voimanlähde on hylätty, ja siirrytty SuperDuke-pohjaiseen 1301 cm3 V2-moottoriin, josta tehoa on tarjolla 160 hv, vääntöä puolestaan 150 Nm. Super Adventureen moottorin kansi on pantu uusiksi ja tehoa pudotettu SuperDuken 180 hevosvoimasta.
Moottori on silti tehokas ja varustettu ride-by-wirella ja luistokytkimellä. Valmistaja väittää myös pyöräänsä maailman turvallisimmaksi, ja ainakaan varustelistan perusteella väite ei ole aivan tuulesta temmattu. Pyörässä on luistonestojärjestelmä sekä ABS-jarrut, ja niissä on Boschin kehittämä Motorcycle Stability Control -järjestelmä, joka mahdollistaa lukkiutumattomat jarrutukset kantatessa.
Super Adventuressa on myös hill holder, jonka avulla lähdöt helpottuvat jyrkemmissäkin rinteissä. Vakiovarustelistaan kuuluu vielä vakionopeudensäädin, joka tietysti tekee matkanteosta vaivattomampaa. Lisäksi mukana on lämmitettävät kahvat ja istuin.
Adaptoituvat kääntyvät LED-ajovalot auttavat öiseen ajoon. Myös rengaspainenäyttö kuuluu vakiovarustukseen. Lisäksi ensi kertaa KTM on varustanut pyöränsä WP:n kehittämällä uudella puoliaktiivisella jousituksella. Järjestelmä säätää jatkuvasti vaimennusta muuttuvien tieolosuhteiden mukaan.
35 litran polttoainesäiliö takaa pitkät ajomatkat ja dominoi samalla pyörän profiilia. Samalla se toimii osaltaan ajoviiman esteenä. Pyörässä on myös aiempaa suurempi ja suojaavampi katteen pleksi.