Eemeli Lahden kilpailukausi aukesi viime viikonloppuna Donington Parkissa, jossa Lahti nähtiin BSB-luokassa Powerslide Racing Suzuki -tiimin GSX-R:n puikoissa. HRP Suzuki -tiimin tukema Lahti näki viikonlopun työkalunsa ensi kertaa torstaina, ja radalle hän pääsi ensimmäistä kertaa perjantaina.
Perjantain ensimmäisissä treeneissä olosuhteet olivat peribrittiläisen haastavat toistuvien vesisateiden kastellessa rataa. Toisen harjoituksen aikana puolihullusta kelistä ei ollut tietoakaan, vaan vettä saatiin siihen malliin, että radalla nähtiin vain pari pyörää – ja päivä lopetettiin Superbike-luokan treenin jälkeen vaikeiden olosuhteiden vuoksi kesken.
Lauantaiaamuna vuorossa oli ajettu kolmas, edellisen päivän vaikeiden olosuhteiden vuoksi jatkettu harjoitus, joka ajettiin jälleen puolihullussa kelissä, eikä rata ehtinyt kuivua harjoituksen aikana täysin.
Kelin asettamien haasteiden vuoksi Lahti oli ehtinyt ajaa vain reilut parikymmentä kierrosta ennen aika-ajoa, mutta sekä kuljettajan että pyörän jatkuva kehitys näkyi aika-ajossa ajetun oman ennätyksen muodossa. Lauantain sprinttikilpailusta ei kirjoiteta lauluja, mutta Lahti kuitenkin saavutti ruutulipun sijalla 25.
Sunnuntain ensimmäisessä kilpailussa ruutulippu jäi sen sijaan saavuttamatta. Lahtea koko viikonlopun vaivanneet arm pump -ongelmat äityivät niin pahoiksi, että se teki ajamisesta vaarallista, ja Lahti kaartoi viimeisellä kierroksella pois radalta.
Toiseen kilpailuun pyörää saatiin jälleen hieman paremmaksi, ja Lahti otti hyvän startin. Ensimmäisellä kierroksella edessä kuitenkin alkoi tapahtua ja Lahti joutui osalliseksi kilpailun keskeyttämisen aiheuttaneeseen onnettomuuteen.
Uusintalähdössä Lahti näytti viikonlopun parastaan ja pääsi ajamaan kunnolla kilpaa koko kauden ajaneiden kuljettajien kanssa. Lopputuloksissa tämä oikeutti 21. sijaan.
– Eemelille kyseessä oli kauden ensimmäinen kilpailu, mikä tietysti aiheuttaa omat haasteensa, mutta hän paransi koko viikonlopun ajan. Muutimme myös pyörää jokaiselle ajokerralle, ja se oli jatkuvasti parempi ajaa. Ongelmia aiheutti se, että 1000-kuutioinen on Eemelille tutumpaa 600-kuutioista paljon raskaampi ajettava ja hän kärsi koko viikonlopun ajan arm pumpista. Tulokset olivat kuitenkin hyviä, ja uskon, että jos olisimme saaneet ajaa päivän enemmän, olisimme taistelleet pistesijoista, kommentoi HRP Suzukin tiimipäällikkö Joni Hannula viikonlopun kulkua.
Lopuksi Eemeli ja koko tiimi haluavat toivottaa pikaista paranemista sunnuntain onnettomuudessa loukkaantuneelle kuljettajalle.
Seuraavan kerran Eemeli Lahti nähdään BSB-luokan lähtöruudukossa parin viikon päästä, 14.-16. lokakuuta sarjan päättävässä Brands Hatchin osakilpailussa.