Teimme viime viikolla jutun Oulun oktopölytutkimuksesta, jonka voit lukea täältä: Oulunseudun oktopöly rassaa autoja – onko moottoripyörillä sama rikkoutumisriski, kysyimme asiantuntijalta
Julkaisimme linkin juttuun myös Facebook-sivullamme, jossa se herätti mielenkiintoista jatkokeskustelua. Sen seurauksena päädyimme soittamaan tutkimushankkeessa mukana olleelle Oulun yliopiston auto- ja työkonetekniikan projektitutkijalle Jonne Untiselle.
Onko moottoripyörien osalta raportoitu oktopölyongelmista, Jonne Untinen?
– En ainakaan ole itse kuullut, että tällaisia ongelmia olisi ollut. Ongelma ainakin moottorien osalta koskee paremminkin autoja, joissa jakopään hihnan jäähdytys on toteutettu siten, että ilma ja pöly pääsevät jakopään sisälle. Moottoripyörissä rakenne on umpinainen, joten tätä ongelmaa ei käytännössä niissä ole.
Entä moottoripyörien toisioveto silloin kun se on järjestetty hihnalla tai ketjulla? Onko niissä normaalia suurempaa kulumisriskiä niillä alueilla, missä oktopölyä on ilmassa?
– Moottoripyörillä ajetaan pääasiassa lähes pölyttömänä kautena. Nastarenkaat pääosin tekevät pölyn. Oktomurskepölyä ei tule juurikaan lisää kesäaikaan ja sen osuus pölystä vähenee. Eli koska kesäisin ei ole niin pölyistä, niin siinäkin mielessä moottoripyöräilijät pääsevät helpommalla.
– Sen tiedämme autojen osalta, että oktomurskepartikkelit ajettaessa painautuvat jakopään hihnaan ja tarttuvat siihen. Sellaiset tekijä kuin kuormitus ja kuormituksen vaihtelu hihnassa vaikuttavat asiaan. Autoissa käytetään polttoaineensyöttöön korkeapainepumppuja ja erityisesti dieseleissä korkeita ruiskutuspaineita, ja pahimmillaan pumppua voidaan ajaa suoraan jakopään hihnalta.
Lisäksi nokka-akseli sekä vaatii momenttia että pyörii, toisaalta se itse tuottaa momenttia. Se merkitsee edestakaista kuormituksen vaihtelua, mikä on hiovampaa. Tämä on paljon pahempaa kuin veto vain yhteen suuntaan, Untinen pohtii.
– En ole kuullut, että moottoripyörien osalta olisi ollut ketjujen tai vetohihnojen tapauksessa mitään erikoisempia kulumisongelmia. Tosin täytyy muistaa, että ihmiset ajattelevat ketju- ja hihnavedon olevan kuluvia osia. Jos ne kuluvat hieman nopeammin, niin se ei vielä soita hälytyskelloja. Ihmiset tietävät, että ajotyyli ja ketjujen huolto vaikuttavat kulumiseen.
– Olemme myös pohtineet, kuluttaako oktopöly jarruosia kuten -kenkiä ja -levyjä normaalia enemmän? Asiasta on vaikea saada tietoa, koska niitä huolletaan ja vaihdetaan muutenkin. Eivätkä ne aiheuta välitöntä katastrofia kuten jakopään vaurioituminen. Kun jako menee sekaisin, on heti tiedossa tuhansien eurojen lasku, Jonne Untinen päättää.