Ducati Panigale V4 SP2 on valmistajan supersport-mallien huippu: se on erikoisversio ja tarkoitettu suoraan ratakäyttöön – myös muille kuin ammattikuljettajille. SP2:sta on tehty suorituskykyisin Panigale-malli koskaan.
Pyörässä on hiilikuituvanteet, toisioveto ja kuivakytkin ovat perua Superbiken MM-sarjan pyörästä, lisäksi siinä on Brembon Stylema R -jarrusatulat, MCS:n radiaalipääsylinteri ja valetut jalkatapit. Mukana tulee vielä erillinen rata-ajokitti.
Mallia tuotetaan numeroitu sarja, jota luonnehtii "Winter Test", "Talvitesti"-väritys. Siinä katteiden mattamustaan liittyy hiilikuituisten vanteiden ja siipien mattamusta, jotka luovat hienon kontrastin kirkkaanpunaisten yksityiskohtien sekä harjatun alumiinitankin välillä. Siivissä on tuplaprofiili, joka on koristeltu Italian lipulla, ratkaisu, joka esiintyy myös virallisessa Panigale V4 R SBK-pyörässä.
Katteen alaosassa on myös Ducati Corsen logo.
Ylipäätään Ducatin Panigale-tuoteperheeseen on otettu osaamista ja teknologiaa merkin kilpamoottoripyöristä ja kehitystyötä jatketaan vuosi toisensa jälkeen.
SP2-versiossa on pyritty parantamaan kaikkea mahdollista: aerodynamiikkaa, ergonomiaa, moottoria, alustaa ja elektroniikkaa.
Panigale V4 SP2:n sydän on MotoGP:stä johdettu 1103 cm3 Desmosedici Stradale -moottori. Se on V4, ja siinä on vastapäivään pyörivä kampiakseli. Moottorissa on myös runsaasti vääntöä jo alakierroksilla ja kykyä ilmaista moottorin kisaluonnetta radalla.
Moottorikarttoja on pantu uusiksi, joten Euro 5 normit täyttävä moottori tuottaa 215,5 hv @ 13 000 rpm, jossa on 1,5 hv enemmän kuin 2021 Panigale V4:ssä. Kuljettajan käytössä on neljä eri moottorikarttaa: Full, High, Medium ja Low. Full ja Low ovat uudet, kun taas keskimmäiset käyttävät uutta strategiaa.
Jos kaipaat tosissaan radalle, pyörään voidaan asentaa täystitaaninen Akrapovičin valmistama putkisto, joka on suunniteltu kasvattamaan tehoa ja rajoittamaan melua niin, että sillä voidaan kisata niilläkin radoilla, joissa on tiukimmat melurajoitukset.
Putkisto pudottaa pyörän painoa 5 kg, jolloin kuivapaino tippuu 168 kilogrammaan. Teho puolestaan nousee 12,5 hevosvoimaa, jolloin maksimiteho on 228 hv ja maksimivääntö 131 Nm.
Pyörässä on lisäksi ratakäyttöön suunniteltu vaihteisto, joka esiteltiin jo Panigale V4 2022 -mallissa. Siinä on kevennetty toisioveto 520-ketjulla ja STM-EVO SBK -kuivakytkimellä. Kytkin takaa paremmat luistokytkinominaisuudet ja paremman joustavuuden kaikissa äärimmäisissä ajotilanteissa radalla kuin Panigale V4 S:n märkäkytkin. STM-EVO SBK -kytkin mahdollistaa myös mekaanisen moottorijarrutuksen tason muokkaamisen.
V4 SP2:n runko on alumiinia ja moottori on sen kantava osa. Alumiininen keinuhaarukka ja istuimen runko on suoraan lliitetty moottoriin.
Jousitus on elektronisesti säätyvä. Joustomatka on 125 mm ja etuhaarukkana on paineistettu Öhlinsin NPX25/30. Takana on puolestaan Öhlinsin TTX36 -iskunvaimennin ja rikkana rokassa Öhlinsin sähköisesti säätyvä ohjausiskunvaimennin. Kokonaisuutena kyse on toisen sukupolven Smart EC 2.0 -järjestelmästä, joka toimii OBTI (Objective Based Tuning Interface) -logiikalla, joka mahdollistaa kuljettajalle paljon helpomman säädettävyyden kuin perinteiset järjestelmät.
SP 2:ssa on viisipuolaiset hiilikuituvanteet, jotka painavat 1,4 kg vähemmän kuin Panigale V4 S:n taotut alumiinivanteet. Inertia vähenee niiden ansiosta edessä -26 % ja takana -46%. Tämä taas parantaa pyörän ohjautuvuutta
Panigale V4 SP2:ssä on myös kattava elektroniikkapaketti, joka ohjaa kaikkia ajovaiheita ja on linkitetty neljään ajotapavalintaan (Race A, Race B, Sport, Street).
Kaikki sähköiset parametrit voidaan selkeästi visualisoida kiitos mittariston ja "Track Evo" -näyttömoodin. Siinä kierroslukumittari on tärkein viesti yhdessä valitun vaihteen näytön kanssa.
GPS-moduli on vakiona mukana, jolloin pyörästä voidaan kääntää päälle automaattinen kierrosaikatoiminto. Se näyttää välittömästi kaksi eri kierrosaikaa radalta, jota olet kiertämässä.
Lisävarusteena on saatavilla Slick Ducati Performance Software, Ducati Traction Control sekä Ducati Data Analyzer.
Uusi Ducati Panigale V4 SP2 on saatavilla monosatulalla varustettuna ja "Winter Test" -värityksellä maaliskuusta 2022 alkaen.
Aiheesta aiemmin:
Ducati julkaisee vielä kolme mallia netissä tänä keväänä – luvassa melkoisia uutuuksia