Honda VFR800X Crossrunner tuli myyntiin 2011, ja se oli ensimmäinen Crossover X -mallistosta. Siinä oli VFR 800 F:n perusta ja pyty seikkailupyörämäinen istuma-asento. Uudessa Crossrunnerissa on paljon elementtejä 2014 VFR 800 F:stä. 

Hondan tiedotteen mukaan tavoitteena oli luoda premium-luokan moottoripyörä, jossa on sisäänrakennettuna "valmiina toimintaan" -tunnelma asiakkaille, jotka ajavat päivittäin.

Kuljettajan pyörä

Ytimessä on 90 asteen V4-VTEC kahdella kannen yläpuolisella nokka-akselilla ja 16 venttiilillä varustettuna. Pakosarja on nyt samanlainen 4-2-1-1 kuin VFR 800 F:ssäkin.

HSTC on samanlainen kuin isossaveljessäkin eli VFR 1200 X Crosstourerissa. Jos pito häviää, järjestelmä regoi pudottamalla vääntöä kunnes tilanne korjautuu. HSTC on kaksiasentoinen. Lisäksi sen voi kytkeä pois päältä.

ABS on aina mukana pyörässä, ja istuin on asennettavissa kahteen eri korkeuteen, 815 tai 835 millimetriin. Leveä ohjaustanko kruunaa ajoasennon. Kahvanlämmittimissä on viisi eri tehoasentoa. Vilkut palautuvat automaattiseti ja kaikki valot ovat ledejä.

LCD-näyttö on uusittu, nopeus- ja kierroslukumittari on sijoitettu keskelle.



Kaikki mekaaniset osat on viimeistelty vaalean hopean värillä, kun taas mattamustaa on käytetty moottorin suojiin ja vanteisiin korostamaan rungon väritystä. Pyörän saa kolmena eri värivaihtehtona: Candy Arcadian Red, Matt Gunpowder Black Metallic ja Pearl Glare White.

Alusta

Jousitus on samanlainen preustaltaan kuin 2014 VFR 800 F:ssä, mutta joustomatka on edessä 25 mm pidempi kuin aiemmin ja takana 28 mm. Maavara on noussut näin 165 mm:iin. Etupäässä on Hondan Multi-Action System, HMAS teleskoopit, joissa jousen esijännitys on säädettävissä portaattomasti, myös paluuvaimennus on säädettävä.

Takana homa hoituu yhdellä HMAS-kaasuvamentimella Pro-Link-vivuston kautta. Jousen esijännitys on säädettävissä hydraulisesti.

Runko on timanttimallinen kolmelokeroinen alumiinipalkkirunko, joka on sinänsä pysynyt muuttumattoamana, mutta jonka takarunko on ruiskuvalettua alumiinia, jossa on integroituna sivulaukkujen kiinniikkeet.

Pyörä painaa tankattuna 242 kg.

Alavääntöä lisää

Pyörän moottori on 782 cm3 nestejäähdytteinen V4. Huipputeho 78 kW / 106 hv irtoaa 10 250 kierroksella minuutissa. Valmistajan tiedotteen mukaan väännön kasvu ala- ja keskikierroksilla on merkittävää. Huippuvääntö on 75 Nm 8500 rpm.

Ala- ja keskiväännön kasvu on saatu aikaan siten, että VTEC operoi matalilla kierroksilla vain yhdellä imu-/pakoventtiiliparilla per sylinteri. Vasta kun kierrokset nousevat, toinenkin venttiilipari tulee mukaan. Myös polttoaineruiskutuksen kartat on pantu uusiksi, samoin pakosarjaa sovitettu muuttuneeseen vääntöön ja tehoon sopivaksi.

Hondaan saa ison määrän erilaisia lisävarusteita kuten Quick shifterin, keskiseisomatuen, sivulaukut ja pari erilaista takalaukkua sekä sumuvalot jne.