Ensimmäisenä tulee tietysti mieleen akku. Sehän kannattaa irrottaa ja ladata sitä talven aikana muutaman kerran, tai pistää se hyvän laturin vahtimana ylläpitolataukseen. Mutta ei, kyse ei ole akusta.
Toisena tulee varmasti mieleen bensiini: muistinko laittaa polttoaineen säilyvyyttä parantavaa stabilointiainetta tankkiin? Toivottavasti, koska nykyinen 95-oktaaninen ei muuten välttämättä selviä talvesta. Kannattaakin tankata 98:ia parilla viimeisellä ajokerralla ennen talvea, mutta silti kannattaa käyttää stabilointiainetta. Se varmistaa yhdessä hyvin ladatun akun kanssa moitteettoman käynnistymisen ja puhtaan, hyhmättömän polttoainejärjestelmän keväällä. Mutta tätäkään emme tarkoittaneet.
Entäpä sitten rengaspaineet? Kyllä, ne tarkistetaan ja laitetaan paikalleen talveksi, pieni ylipainekaan ei haittaa. Mutta vielä tärkeämpää on muistaa laittaa paineet kohdilleen ennen ensimmäistä ajoa keväällä, ettei tule mitään yllätyksiä pyörän hallittavuuden suhteen. Tai jos itsellä ei ole kompressoria tai pumppua, ilmanpaineet laitetaan kohdalleen ensimmäisen ajoreissun aluksi lähimmällä huoltoasemalla.
Renkaat saattavat vajua talven mittaan, joten vara on viisautta. Mutta ei tärpännyt vieläkään.
Tätä et arvannut
Keskustelimme pyörien talvisäilytyksestä taannoin mestarimekaanikko Harri Kuuttilan kanssa, ja hän ilmaisi huolensa siitä, että motoristit eivät muista talven aikana huolehtia moottoripyöriensä hydrauliikkaa sisältävistä osista: etuteleskoopista ja takaiskunvaimentimesta sekä kytkin- ja jarrukahvasta ja jarrupolkimesta.
Ratkaisu on hydrauliikkaosien painelu, jotta tiivistepinnat pysyvät kosteina ja kunnossa.
Etuteleskooppia painellaan ottamalla reipas ote stongasta, ja muutama vahva painallus talven mittaan silloin tällöin. Muuten teleskooppiputkien tiivisteet kuivuvat ja voivat menettää joustavuuttaan. Seurauksena kiusallinen öljyvuoto, joka vaatii huoltoa: tiivisteiden ja öljyjen vaihtoa. Lisäksi iskunvaimennusöljyä saattaa valua jarrulevyille, mikä ei tosiaankaan paranna niiden pitokykyä.
Sama pätee tietysti takaiskunvaimentimeen. Pyörä pois tuelta, kyytiin istumaan ja muutama painallus.
Samalla voi käytellä myös kytkin- ja etujarrukahvoja sekä takajarrupoljinta, ja pitää näin hydrauliikkatiivisteet kunnossa.
Yksinkertaisia ja helppoja kaikkien toteutettavissa olevia keinoja, kiitos Harri.
Talvihuolto-ohjeita:
Olemme vuosien varrella kirjoittaneet artikkeleita moottoripyörien talvisäilytyksestä, tässä listaa, jos tarvetta.
Näin huollat moottoripyörän talvikuntoon
Näin laitat moottoripyöräsi talviteloille - muista myös akku ja itsesi - ohjeita vieroitusoireisiin
Harri Kuuttila: mekaanikkomestarin pajasta painavaa asiaa kuumaan akkukeskusteluun